REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady obniżania VAT po wystawieniu korekty - nowy etap starego sporu

Radosław Baraniewicz
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 marca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wydał korzystne dla podatników orzeczenie VAT-owskie dotyczące zasad obniżania podatku po wystawieniu faktury korygującej, która obniża obrót. Rozstrzygnięty spór dotyczył pytania, czy warunkiem obniżenia obrotu i podatku jest otrzymanie od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

1. Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, podatnik który wystawił fakturę korygującą obniżającą obrót, powinien otrzymać od kontrahenta potwierdzenie odbioru takiej faktury korygującej. W przeciwnym razie, nie może dokonać – wynikającego z niej – obniżenia podatku.

2. Nałożenie powyższego warunku było sprzeczne z celami i treścią dyrektywy 2006/112/WE. Dlatego też, przy rozstrzyganiu sporu, sąd nie powinien tego warunku uwzględniać.


Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z pisemnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 17 marca 2010 r. (sygn. I SA/Po 107/10).

Autopromocja

Kontrowersja o długiej historii

Polskie przepisy, od wielu lat, przewidują, że podatnik który wystawia fakturę korygującą obniżającą obrót, nie może obniżyć podatku należnego, jeżeli nie otrzyma od kontrahenta – potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wymóg ten, również od wielu lat, wzbudza różnego rodzaju kontrowersje. Przypomnijmy, że w stanie prawnym obowiązującym przed 1 grudnia 2008 r. wynikał on z przepisów rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT.

Taka technika legislacyjna została zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny. Trybunał ten, w wyroku z dnia 11 grudnia 2007 r. (sygn. U 6/06), uznał że wymóg otrzymania potwierdzenia – z uwagi na swoją wagę dla konstrukcji VAT – powinien być regulowany w ustawie, a nie w akcie podustawowym. 

Niemniej jednak, TK odroczył na 12 miesięcy utratę mocy obowiązującej zakwestionowanych przepisów rozporządzenia. Dał w ten sposób czas ustawodawcy na przeniesienie odpowiednich przepisów do ustawy, co ustawodawca uczynił z mocą od 1 grudnia 2008 r. Pojawił się na tym tle problem, jak rozstrzygać spory dotyczące okresu sprzed wymienionej daty. Większość sądów uznała, że nie jest związana niekonstytucyjnymi przepisami rozporządzenia mimo że – formalnie – TK przedłużył ich moc obowiązującą do grudnia 2008 r. Niemniej jednak, kwestia ta jest wciąż otwarta i zostanie rozstrzygnięta przez poszerzony skład NSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura VAT

Czynnik wspólnotowy też jest istotny

Wspomnieliśmy już, że ustawodawca usunął problem konstytucyjny, przenosząc regulację o obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej do ustawy (art. 29 ust. 4a ustawy o VAT). Z drugiej strony, podatnicy zaczęli kwestionować samą treść tej regulacji – jako niezgodną z przepisami dyrektywy VAT. Właśnie ta kwestia była przedmiotem sporu w wyroku WSA w Poznaniu, o którym wspomnieliśmy na wstępie.

Sprawa dotyczyła spółki, która złożyła wniosek interpretację, w którym zapytała, czy może dokonywać obniżenia obrotu i podatku bez czekania na potwierdzenie odbioru faktury korygującej od kontrahenta. We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego takie obniżenie jest dopuszczalne.

Na poparcie powyższej tezy stwierdziła, że wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej może – w pewnych sytuacjach – uniemożliwić obniżenie podatku należnego ze względu na okoliczności niezależne od podatnika. Dochodzi tym samym do nieuzasadnionego kredytowania Skarbu Państwa do czasu złożenia deklaracji VAT za miesiąc otrzymania potwierdzenia. Może się też zdarzyć, że podatnik w ogóle tego potwierdzenia nie otrzyma i wówczas ponosi ciężar nadmiernego podatku w sposób trwały, co jest jeszcze mniej uzasadnione. 

Powyższe zagrożenia są dowodem na to, że regulacja o obowiązku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest sprzeczna z zasadą neutralności opodatkowania VAT, wynikającą z prawa wspólnotowego. 

WSA uważa inaczej niż fiskus

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się ze spółką i w interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2009 r., (sygn. ILPP1/443-779/09-2/AI) uznał jej stanowisko za nieprawidłowe. Po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, spółka złożyła skargę do WSA. 

Ten zaś uznał, że skarga była zasadna i uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd w pełni podzielił stanowisko spółki i stwierdził, że obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie ma umocowania w przepisach prawa wspólnotowego.

Jak stwierdził WSA, warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej stanowi środek krajowy naruszający – w nadmiernym stopniu – cele i treść Dyrektywy 2006/112/WE. Niespełnienie tego warunku powoduje obciążenie VAT-em podatnika niezależnie od jego rzeczywistej sytuacji.

Po drugie, WSA zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie UE mogą określać warunki, na jakich podatnik ma prawo do obniżania podstawy opodatkowania; sąd podkreślił jednak, że kompetencje państw członkowskich mogą być wykonywane w sposób dowolny.

Granicą jest zasada proporcjonalności. Konkludując, sąd stwierdził, że środek krajowy przewidziany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT przekracza ramy tego, co jest konieczne dla osiągnięcia zakładanego celu. Dlatego też jest sprzeczny z ogólną zasadą prawa unijnego – zasadą proporcjonalności.

Niejednolite orzecznictwo 

Przedstawione orzeczenie ma logiczne i spójne uzasadnienie, a ponadto – jest korzystne dla podatników. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że sąd, który je wydał, czyli WSA w Poznaniu, orzekał w przeszłości odmiennie – m.in. w wyrokach z 9 września 2009 (sygn. I SA/Po 632/09), z 15 września 2009 r. (sygn. I SA/Po 627/09), z 11 marca 2010 r. (sygn. I SA/Po 1124-25/09).

Warto również zwrócić uwagę, że kwestia potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie była jeszcze badana przez Naczelny Sąd Administracyjny. Wydaje się, że najlepszym sposobem jej wyjaśnienia byłoby skierowanie pytania prejudycjalnego do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Wybór przepisów

Ustawa o VAT - art. 29 ust. 4a
W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Dyrektywa 2006/112/WE - art. 90 ust. 1
W przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA