REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT
Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych cech podatku VAT jest jego neutralność dla podatnika. Cechę tą nabywa ten podatek (przynajmniej teoretycznie) poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady (w myśl Dyrektywy 2006/112/WE) i co do zasady nie może podlegać ograniczeniom.

Realizacja tego uprawnienia na gruncie prawa polskiego zawarta jest w artykułach 86-89 ustawy o podatku VAT, które wskazują konkretne przypadku terminy, w jakich można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Autopromocja

W zasadzie podstawowy przypadek nabycia przez podatnika prawa do dokonania obniżenia, opisany został w art. 86 ust. 10 pkt 1 tej ustawy, który nie został zmieniony ani przy okazji nowelizacji styczniowych, ani też przy nowelizacji kwietniowej w tym roku.

Opisywany przypadek dotyczy, wydawać by się mogło prozaicznej sytuacji, gdy podatnik otrzymuje fakturę lub dokument celny – prawo do obniżenia dotyczy w tym przypadku rozliczenia za okres, w którym podatnik otrzymał te dokumenty.

Sytuacja ta wydaje się oczywista i wywołuje od razu pytanie – „No i co w tym niejasnego ?”.

O ile w ocenie tego zdarzenia podatnik od razu pokusi się o powyższe pytanie, to urzędnik skarbowy zada inne: „A skąd ja mam wiedzieć, że rzeczywiście dokument ten otrzymał Pan w tym a nie w innym miesiącu?”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu pojawia się duże pole do interpretacji, gdyż przepisy dotyczące podatku VAT nie precyzują w żaden sposób, jak ma się odbywać takie potwierdzenie, aby mogłoby być uznane za zgodne z prawem.

Dotychczasowa praktyka i orzecznictwo sądowo administracyjne wskazują, iż jednym z takich dowodów (w zasadzie podstawowym) jest naniesienie przez podatnika lub jego pracownika daty wpływu takiego dokumentu, co może odbyć się zarówno przez naniesienie tej daty ręcznie lub mechanicznie w formie np. tzw. prezentaty (pieczątki wpływu).

Życie, a w szczególności rozwój technologiczny, podsuwa nam wiele nowych metod usprawnienia pracy firmy (tj. zmniejszenia kosztów jej funkcjonowania) i jedną z takich metod jest np. zautomatyzowanie procesu rejestracji i rozdziału poczty wpływającej do firmy.

Automatyzacja taka, polegająca na zastąpieniu przysłowiowej „Pani Kasi”, stemplującej wpływającą pocztę, przez system automatycznego rozpoznawania tekstu (tzw. systemu OCR), często powiązanego z resztą systemu księgowo-finansowego podmiotu, skutkuje m.in. brakiem ww. pieczątek wpływu, które (w zależności od systemu) zastąpione zostaną naklejkami z odpowiednimi nadrukami lub nadrukami bezpośrednio na tych dokumentach.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Podatki 2011

W takiej sytuacji pojawiają się wątpliwości, czy takie naklejki lub nadruki będą wystarczającymi dowodami potwierdzającymi wpływ danego dokumentu do firmy w danym dniu (czyli okresie rozliczeniowym) i czy praktyki takie nie będą kwestionowane prze organy skarbowe.

Jak wynika z treści wydanej w dniu 13 stycznia 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej numer IBPP/443-1158/10/EA, nie powinniśmy mieć takich obaw, gdyż działania takie będą dopuszczalne, jeżeli będzie to polegać na trwałym naniesieniu na dokument naklejki (a więc i nadruku) z datą dzienną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga na złe długi w VAT w 2024 r. Czy może z niej skorzystać podatnik stosujący metodę kasową?

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo rzemieślnicze, ma status małego podatnika i rozlicza VAT według metody kasowej. Czy w takiej sytuacji mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową może skorzystać z ulgi na złe długi, gdy ma nieopłacone faktury?

11,532 mln uncji złota w skarbcu NBP. Ich wartość rośnie

W marcu 2024 r. wartość złota w posiadaniu Narodowego Banku Polskiego wzrosła o ponad 8,5 mld zł, choć same zasoby złota pozostały niezmienione w stosunku do lutego. Tak wynika z opublikowanych 19 kwietnia 2024 r. danych NBP o płynnych aktywach i pasywach w walutach obcych.

MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

REKLAMA