| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Odliczanie i zwroty podatku > Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing

Odliczanie VAT od samochodów wziętych w leasing

Rodzaj prowadzonej działalności determinuje wybór samochodu, który najlepiej sprawdzi się przy realizowanych dostawach czy świadczonych usługach. Względy ekonomiczne zdecydować mogą nie tylko o tym na jaką markę samochodu zdecyduje się podatnik. Z punktu widzenia rachunku ekonomicznego korzystne się może bowiem wydać skorzystanie z możliwości leasingu pojazdu.

W stosunku do podatników, którzy zawarli umowy leasingu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przed 1 stycznia 2011 r. ustawodawca zachował pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od rat leasingowych. Obostrzono to jednak warunkiem zarejestrowania umowy leasingu we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r.

Co istotne - podatek naliczony przy zakupie paliwa do napędu takich samochodów nie może być odliczony.

Samochody o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony

Opisane powyżej ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego od rat leasingowych nie mają natomiast zastosowania w odniesieniu do samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

Polecamy: Kontrola podatkowa

W przypadku leasingu takiego pojazdu podatnik zachowuje prawo do odliczenia całego podatku naliczonego. Nie występuje tu również ograniczenie kwoty podlegającej odliczeniu.

Identycznie przedstawia się kwestia odliczenia VAT od paliwa – podatnik w pełni korzysta z tego prawa.

Pozostałe samochody

Ustawodawca wyodrębnił jeszcze jedną grupę pojazdów, przy leasingu których nie występują ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego – podatek ten jest odliczany w całości.

Dotyczy to:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Malinowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »