| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Odliczanie i zwroty podatku > Duplikat faktury VAT pozwala na odliczenie podatku naliczonego

Duplikat faktury VAT pozwala na odliczenie podatku naliczonego

W przypadku utraty faktury VAT można odliczyć VAT naliczony na podstawie jej duplikatu. Gdy więc podatnik zgubi lub w inny sposób utraci oryginał faktury powinien zwrócić się do kontrahenta o wydanie duplikatu. Kontrahent nie może odmówić.

Podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego w zakresie, w jakim towary te lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wartość VAT naliczonego stanowi między innymi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zdarza się jednak, że dokumenty te ulegają zniszczeniu lub zagubieniu. Nie oznacza to bynajmniej utraty możliwości dokonania stosownych odliczeń. Wystarczy bowiem uzyskać od kontrahenta duplikat.

Duplikat też się liczy

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług,
do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług
, w przypadku,
gdy oryginał faktury ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy,
zobowiązany jest do ponownego wystawienia faktury VAT, zgodnie z danymi zawartymi na oryginale.

Warto w tym miejscu podkreślić, iż duplikat faktury musi dodatkowo zawierać oznaczenie "DUPLIKAT" oraz datę wystawienia.

Ponadto dokument ten wystawiany jest w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał przeznaczony jest dla nabywcy, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Termin rozliczenia VAT

Bardziej skomplikowane wydaje się ustalenie terminu przysługującego podatnikowi na dokonanie stosownych odliczeń.

Istotne jest w tym przypadku, czy podatnik wcześniej dokonał odliczenia z zagubionej lub zniszczonej faktury.

Jeżeli przedsiębiorca otrzymał fakturę np. w maju i za ten miesiąc dokonał odliczenia, to w przypadku otrzymania duplikatu w lipcu w związku ze zniszczeniem faktury, nie ma potrzeby dokonywania korekty. Prawo do odliczenia zostaje zachowane bowiem w okresie otrzymania faktury, czyli za maj.

W takiej sytuacji duplikat  stanowi jedynie potwierdzenie zaksięgowanej transakcji. Dokument ten nie jest dodatkowo wykazywany w ewidencji VAT.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy przedsiębiorca nie otrzymał w ogóle faktury lub też nie zdążył
na jej podstawie odliczyć podatku VAT.

Gdy faktura dotarła do podatnika i są dowody pozwalające na wykazanie, że została otrzymana np. w maju, wtedy prawo do odliczenia za maj zostaje zachowane. Jednak gdy brak jest możliwości udowodnienia wcześniejszego otrzymania faktury, odliczenia trzeba dokonać za okres, w którym odebrany został duplikat faktury.

W jakiej formie przechowywać faktury VAT - papierowej czy elektronicznej

Nie trzeba drukować kopii faktur VAT w dacie sprzedaży

Tak samo wygląda sytuacja w przypadku, gdy faktura została wystawiona przez kontrahenta lecz przedsiębiorca jej nie otrzymał - również potrzebny będzie duplikat faktury, a prawo do odliczenia przysługuje dopiero za okres, w którym podatnik uzyskał duplikat.

Termin przewidziany na dokonanie odliczeń z duplikatu faktury nie różni się przy tym od przewidzianego dla oryginalnych dokumentów i obejmuje 3 okresy rozliczeniowe – okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał duplikat, a także jeden z 2 kolejnych.

Elżbieta Węcławik,

Małgorzata Jawińska

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »