| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Odliczanie i zwroty podatku > Zmiany w VAT, CIT i PIT sposobem na zatory płatnicze

Zmiany w VAT, CIT i PIT sposobem na zatory płatnicze

Uproszczenie i szersze zastosowanie "ulgi na złe długi" w VAT, dłużnik będzie musiał wyrzucić z kosztów niezapłaconą w ciągu 30 dni fakturę, a wierzyciel obniży podstawę opodatkowania (dochód) o wartość niezapłaconej należności. To zasadnicze propozycje zawarte w poselskim projekcie nowelizacji ustawy o VAT oraz ustaw o CIT i o PIT, zwanym "projektem Szejnfelda". Przedsiębiorcy i PSL chwalą projekt. Minister Finansów na razie nie powiedział "nie".

Ustawa z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (zwana III ustawą deregulacyjną) błyskawicznie przeszła końcowy etap procedury legislacyjnej. 29 listopada 2012 r. przyjął ją ostatecznie Senat, a już 30 listopada 2012 r. została podpisana przez Prezydenta RP i w tym samym dniu opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1342).

Nie płacisz – nie masz kosztów i nie odliczasz VAT

39,90 zł500 pytań o VAT

Klub parlamentarny PO, której posłowie wnieśli ten projekt, oczywiście również go popiera ale uzależnia jego uchwalenie od stanowiska Ministra Finansów i nowelizacji ustaw podatkowych projektowanych przez rząd. Wszyscy deklarują konieczność uchwalenia zmian w przepisach podatkowych ograniczających zatory płatnicze, które coraz silniej doskwierają przedsiębiorcom.

Jak wiadomo 9 października 2012 r. rząd przyjął założenia do projektu ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, przedłożone przez ministra gospodarki. Najważniejszą zmianą jest tu propozycja zniesienia terminu 90 dni w metodzie kasowej rozliczania VAT dla małych podatników. Więcej na ten temat: VAT 2013 - metoda kasowa nie będzie ograniczona terminem

Skierowany do Sejmu przez posła Adama Szejnfelda wraz z grupą innych posłów PO projekt nowelizacji ustaw o CIT, o PIT i o VAT, dotyczący tzw. ulgi na złe długi proponuje kolejne ułatwienia dla podatników. Projekt podoba się PSL - ciepło wypowiadał się o nim m.in. szef klubu parlamentarnego PSL Jan Bury.

Projekt przewiduje wprowadzenie (już od 1 stycznia 2013 r.) zmian w trzech ustawach (PIT, CIT i VAT), w wyniku których przedsiębiorca (wierzyciel), który nie dostał w terminie zapłaty za dostarczone przez siebie towary lub usługi miałby prawo do obniżenia  podstawy opodatkowania zarówno w podatku dochodowym jak i podatku VAT.

Jednocześnie przedsiębiorca dłużnik miałaby obowiązek podwyższenia zobowiązania podatkowego z tytułu zobowiązań których nie zapłacił w terminie. Mechanizm korekt w przypadku wszystkich trzech ustaw miałby mieć zastosowanie po upływie 30 dni od terminu płatności.

Przedsiębiorcy zrzeszeniu w Business Centre Club zdecydowanie popierają projekt ustawy. Zdaniem oceniającego projekt eksperta BCC Andrzej T. Prelicza, przyjęcie przez ustawodawcę proponowanych rozwiązań bez wątpienia w istotny sposób odciążyłoby podatników, którym dłużnik nie zapłacił należności. Z drugiej strony mogłoby wpływać mobilizująco na dłużników.

VAT 2013 - nowelizacje ustawy o VAT skierowane do Sejmu

Polska jest liderem wśród państw Unii Europejskiej w zakresie zatorów płatniczych. W Polsce płatności opóźnione o ponad 90 dni stanowią aż 9,8 proc. ogółu płatności podczas gdy średnia dla całej Europy wynosi 2,9 proc., przy czym np. w Belgii takie opóźnione płatności stanowią tylko 1,6 proc. ogółu płatności, a we Włoszech 0,6 proc.

Szczególnie w obecnej chwili, kiedy następuje spowolnienie gospodarki, problem płynności finansowej będzie dla przedsiębiorstw miał jeszcze większe znaczenie. Obecnie w przypadku, gdy dłużnik nie zapłaci zobowiązania za dostarczone towary czy usługi przedsiębiorca (wierzyciel) zmuszony jest do kredytowania swojego nierzetelnego kontrahenta (dłużnika), ale ponadto musi od nieotrzymanej wierzytelności zapłacić ponad 40% (CIT/PIT i VAT) podatków. Proponowane rozwiązanie miałoby zdecydowanie pozytywny wpływ na gospodarkę, jako że przyczyniałoby się do urealnienia obciążeń fiskalnych przedsiębiorstw.

Jednocześnie, z uwagi na przewidzianą w projekcie symetrię praw i obowiązków kontrahentów oraz zasadę jednoczesnych korekt rozliczeń podatkowych po obu stronach transakcji, proponowane rozwiązanie zapewnia neutralność dla budżetu państwa.

Jak rozliczać VAT metodą kasową

Kto musi rejestrować sprzedaż kasą fiskalną?

Co grozi za brak kasy fiskalnej?

Oceniając projekt ekspert BCC Andrzej T. Prelicz zwrócił uwagę, że proponowane w omawianym projekcie zmiany:

- są kompleksowe w swoim przedmiocie i wprowadzają jednolite rozwiązanie w trzech ustawach (PIT, CIT i VAT),

- nie uprzywilejowują żadnej grupy podmiotów (jak np. metoda kasowa),

- zawierają stosunkowo proste wymogi proceduralne dokonywania obniżenia/podwyższenia podstawy opodatkowania, ponieważ obniżenie podstawy opodatkowania następowałoby „na bieżąco”, tj. w okresie, w którym upłynął wskazany termin płatności, bez konieczności zmiany rozliczeń podatkowych za poprzednie miesiące (kwartały) przez podatnika,

- ograniczają do rozsądnych granic wymogi formalne jedynie do powiadomienia urzędu skarbowego o dokonanej korekcie,

- dają jednocześnie organom skarbowym narzędzie do monitorowania dłużników, co do wykonania obowiązku podwyższenia podstawy opodatkowania,

HITY INFORU

TERMINARZ

LIP31
TydzieńPWŚCPSN
2730123456
2878910111213
2914151617181920
3021222324252627
3128293031010203

Narzędzia księgowego

Eksperci infor.pl

Talento

Firma konsultingowa

Zostań ekspertem Infor.pl »