REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady rejestracji podatników VAT

Kancelaria Prawna Skarbiec
Kancelaria Prawna Skarbiec świadczy doradztwo prawne z zakresu prawa podatkowego, gospodarczego, cywilnego i karnego.
Zasady rejestracji podatników VAT
Zasady rejestracji podatników VAT
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Na początku tego roku zaczęła obowiązywać nowelizacja ustawy o VAT, która wprowadziła istotne zmiany dotyczące zasad rejestracji podatników VAT. Nowe regulacje określają m.in. przypadki, w jakich organ podatkowy będzie mógł odmówić rejestracji.

Autopromocja

Weryfikacja nowego podatnika

Mimo zmian w prawie, aby zostać zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny lub zwolniony, przedsiębiorca (lub jego pełnomocnik) nadal musi złożyć stosowne zgłoszenie rejestracyjne w odpowiednim urzędzie skarbowym. Jednak art. 96 ust. 4 nowej ustawy o VAT nakłada na naczelnika urzędu skarbowego obowiązek weryfikacji danych przedstawionych w złożonym wniosku. Jeśli w toku sprawdzania okaże się, że dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą bądź podmiot wnioskujący o rejestrację nie istnieje, naczelnik nie dokonuje rejestracji danego podatnika i nie ma obowiązku go o tym zawiadomić (zgodnie z art. 96 ust. 4 a.). Odmowa rejestracji podatnika VAT może wynikać również z braku możliwości skontaktowania się organu podatkowego z podmiotem (lub jego pełnomocnikiem) lub z braku stawiennictwa podmiotu (pełnomocnika) na wezwania naczelnika urzędu skarbowego. Jednak w tych przypadkach próby kontaktu organu podatkowego z wnioskującym muszą być udokumentowane między innymi potwierdzeniem odbioru wezwania czy odpowiednią notatką służbową naczelnika urzędu o telefonicznej próbie kontaktu.

Kontrola podmiotów zarejestrowanych

Co ważne, art. 96 ust. 9 reguluje, że wprowadzone zmiany dotyczące konieczności weryfikacji danych podatnika VAT dotyczą nie tylko tych podmiotów, które ubiegają się o rejestrację, ale również firm już zarejestrowanych. Jeśli któraś z powyższych przesłanek będzie dotyczyła podmiotu figurującego w rejestrze, naczelnik urzędu skarbowego ma prawo do wykreślenia podatnika bez obowiązku informowania go o tym fakcie.

Niezarejestrowanie przedsiębiorstwa jako podatnika VAT lub jego wykreślenie z rejestru sprawi, że nie będzie figurowało w elektronicznej bazie podatników prowadzonej przez Ministerstwo Finansów. Brak informacji o danej firmie w momencie jej weryfikacji przez potencjalnego kontrahenta stanowi pewnego rodzaju sygnał ostrzegawczy o podejrzeniu nierzetelności danego podmiotu.

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że rzeczywistym celem wprowadzonych w ustawie zmian w zakresie rejestracji i wykreślania zarejestrowanych podmiotów jest wyeliminowanie przypadków działalności firm, których celem jest wyłącznie obrót „pustymi” fakturami bądź wyłudzenie zwrotu VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Solidarna odpowiedzialność pełnomocnika

Zgłoszenie rejestracyjne podmiotu jako podatnika VAT może złożyć sam przedsiębiorca, jak również wyznaczony przez niego pełnomocnik. Jednak nowelizacja ustawy o VAT wprowadza istotną zmianę dotyczącą rejestracji dokonywanej przez tę drugą osobę. Zgodnie z art. 96 ust. 4 b. pełnomocnik składający zgłoszenie rejestracyjne odpowiada solidarnie ze zgłoszonym podmiotem za zaległości podatkowe, które powstały w pierwszym półroczu od momentu zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego. Odpowiedzialność obowiązuje do kwoty 500 000 zł.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Jednak powyższego przepisu nie stosuje się w momencie, kiedy powstałe zaległości podatkowe nie będą miały związku z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu osiągnięcia korzyści majątkowych.

Pełnomocnik odpowiada za te zaległości, które powstały w wyniku celowego działania podmiotu na niekorzyść organu podatkowego.


Przywrócenie zarejestrowania

Ustawa o VAT określa również szereg innych przypadków, kiedy podatnik VAT może zostać wykreślony z rejestru z tzw. urzędu. Szczegóły z tym związane reguluje art. 96 ust. 9 a. ustawy.

Jednak mimo wykreślenia z rejestru VAT istnieje możliwość przywrócenia podmiotu w tym rejestrze. Wszystko zależy od powodu wykreślenia i wyjaśnień złożonych przez wykreślony podmiot.

Jeśli powodem wykreślenia z rejestru było podejrzenie nieprowadzenia zgłoszonej działalności lub niewywiązanie się ze złożenia właściwych deklaracji podatkowych to udowodnienie przez podatnika prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej i uzupełnienie braków w złożonych deklaracjach będzie podstawą do przywrócenia zarejestrowania tego podmiotu.

Przywrócenie zarejestrowania jest możliwe nawet w przypadku, kiedy powodem wykreślenia było wystawianie „pustych” faktur. W takiej sytuacji podmiot musi wykazać prowadzenie działalności gospodarczej oraz udowodnić, że wystawienie „pustych” faktur było wynikiem omyłki lub miało miejsce bez wiedzy podatnika.

W obu przypadkach przywrócenie do rejestru podatników VAT nie wymaga ponownego złożenia zgłoszenia rejestracyjnego.

Trudności interpretacyjne

Wprowadzone zmiany dotyczące rejestracji i wykreślania podatników VAT mogą sprawiać wiele problemów interpretacyjnych właścicielom firm. Szczególnie w przypadkach, kiedy prowadzona działalność będzie wymagała skorzystania z wirtualnego biura (podejrzenie nieistnienia działalności) bądź rozpoczynaniem własnej działalności. Nowe zapisy niepokoją również zarejestrowanych podatników, którzy obawiają się wykreślenia z urzędu. Pomocą w zrozumieniu wprowadzonych w ustawie zmian będzie doradztwo doświadczonej kancelarii prawno-podatkowej. Specjaliści nie tylko pomogą dokonać rejestracji podatnika VAT, ale również wesprą w przypadku konieczności udowodnienia nieuzasadnionego usunięcia podatnika z rejestru.

Autorem jest: Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizująca się w przeciwdziałaniu bezprawiu urzędniczemu, w kontrolach podatkowych i celno-skarbowych oraz optymalizacji podatkowej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA