REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie pełnomocnika podatnika z odpowiedzialności solidarnej

Klaudia Pastuszko
Zwolnienie pełnomocnika podatnika z odpowiedzialności solidarnej /shutterstock.com
Zwolnienie pełnomocnika podatnika z odpowiedzialności solidarnej /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Regulacje dotyczące zakresu odpowiedzialności solidarnej pełnomocnika podatnika przewidują sytuacje, gdy zostaje ona wyłączona. Pełnomocnik nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności solidarnej wraz z podatnikiem w przypadku gdy powstanie zaległości nie było powiązane z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.

Autopromocja

Przesłanki zwolnienia pełnomocnika z odpowiedzialności solidarnej

Aby podatnik VAT został zarejestrowany, istnieje konieczność złożenia odpowiedniego zgłoszenia. Przepisy nadają możliwość dokonania tego przy udziale pełnomocnika podatnika. Jeżeli podatnik zostaje zarejestrowany, a jego zgłoszenie rejestracyjne złożone zostało poprzez jego pełnomocnika, odpowiadają oni w sposób solidarny. Istnieje tutaj jednak pewne ograniczenie – solidarna odpowiedzialność istnieje do kwoty 500 000 zł i dotyczyć może jedynie zaległości podatkowych podatnika, które powstały w wyniku czynności przez niego wykonywanych w ciągu 6 miesięcy od dnia, w którym został on zarejestrowany jako czynny podatnik VAT (tak stanowi art. 96 ust. 4b ustawy o VAT). Regulacja ta, obowiązująca od 1 stycznia 2017 r., argumentowana jest dążeniem do sprawnego i efektywnego identyfikowania tak zwanych „słupów” oraz zapobieganie ich rejestracji  poprzez pełnomocników.

Przepisy określające zakres odpowiedzialności solidarnej przewidują także sytuacje, gdy zostaje ona wyłączona. Pełnomocnik nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności solidarnej wraz z podatnikiem, jeżeli powstanie zaległości nie było powiązane z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. W innym przypadku obydwa podmioty odpowiadają w sposób solidarny, przy czym pełnomocnik ponosi odpowiedzialność jedynie za te kwoty, których wyegzekwowanie od podatnika było nieskuteczne. Ewentualna niewiedza pełnomocnika o działaniu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez zarejestrowanego podatnika nie stanowi przesłanki do zwolnienia się z odpowiedzialności solidarnej.

Zasadność tej regulacji argumentowana jest uznawaniem pełnomocnika za podmiot profesjonalny, którego obowiązkiem jest zebranie informacji na temat klienta, na przykład z rejestru dłużników, oraz oceny owych informacji, oraz faktem, iż możliwość weryfikacji owych danych w sytuacji, gdy rejestracji dokonuje podmiot profesjonalny, wiarygodny jest dla organu ograniczona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki organu podatkowego w zakresie wykazania przesłanek zastosowania odpowiedzialności solidarnej pełnomocnika

Pełnomocnik będzie ponosił solidarną odpowiedzialność jeżeli powstanie zaległości podatkowych zarejestrowanego przez niego podatnika wiązało się z uczestnictwem w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej. Przy orzekaniu o konieczności poniesienia tego typu odpowiedzialności pod uwagę brane są procedury uwzględnione w przepisach Ordynacji podatkowej, w szczególności zaś te dotyczące odpowiedzialności osób trzecich. Decyzja o powstaniu sytuacji, w której podmioty ponosić będą solidarną odpowiedzialność wydawana jest w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie oraz skarga do NSA.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Przy czym to, czy pełnomocnik posiadał wiedzę o nierzetelnym rozliczaniu podatku przez podatnika nie jest konieczne do wykazania przez organ skarbowy, gdyż nie stanowi to przesłanki do pociągnięcia pełnomocnika do odpowiedzialności solidarnej.

Planowane prace nad zwolnieniem pełnomocnika z odpowiedzialności finansowej

W swojej odpowiedzi na interpelację (nr 10588/2017) Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów wskazał, iż prace w zakresie regulacji dotyczących zwolnienia z solidarnej odpowiedzialności pełnomocnika nie są planowane, co oznacza, iż kwestia ta przynajmniej w najbliższym czasie nie ulegnie żadnym zmianom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Opłaty za jednorazowe opakowania plastikowe do żywności - rozliczenia VAT, CIT i PIT w 2024 roku [wyjaśnienia Ministerstwa Finansów]

    W komunikacie z 28 marca 2024 r. Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień odnośnie zasad rozliczania opłat pobieranych z tytułu sprzedaży opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność na gruncie VAT oraz podatków dochodowych. Komunikat ten nie ma formalnego statusu interpretacji podatkowej ani objaśnień podatkowych.

    Tabela kursów średnich NBP z 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]

    Tabela kursów średnich waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona przez NBP 29 marca 2024 roku [nr 064/A/NBP/2024]. Jaki dzisiaj kurs euro? Jakie zmiany w kursach walut?

    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    REKLAMA