| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

VAT od wysyłki zamówionego przez internet towaru

Wzrost popularności handlu przez internet w ostatnich latach spowodował, że przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się rozpocząć działalność w ten właśnie sposób, zetknęli się z wieloma nowymi problemami związanymi z rozliczeniem podatku VAT. Jak prawidłowo – dla celów podatku VAT – zewidencjonować i rozliczyć koszty wysyłki towaru do klienta?

Podstawowym wymogiem zastosowania wyłączenia jest zatem działanie w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy, co powinno wynikać z wyraźnego upoważnienia nabywcy do nabycia w jego imieniu i na jego rzecz usług przesyłki nabywanego towaru.

W takim przypadku przedsiębiorca nie powinien wykazywać kwoty odpowiadającej kosztom wysyłki nabywanego towaru na dokumencie potwierdzającym sprzedaż.

Przedsiębiorca prowadzi sklep internetowy (zakres oferowanych towarów nie ma znaczenia). Klient w celu zamówienia towaru musi założyć imienne konto w sklepie, ponadto przy każdym zamówieniu proszony jest on o wyrażenie zgody na nabycie w jego imieniu i na jego rzecz usługi firmy kurierskiej. Klient wraz z należnością za towar przelewa na konto przedsiębiorcy kwotę stanowiącą zwrot koszów przesyłki. W takim przypadku przedsiębiorca nie powinien wykazywać tej dodatkowej kwoty na paragonie/fakturze. Jednocześnie należy pamiętać, iż zastosowanie tej konstrukcji powoduje, że przedsiębiorca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od usługi kurierskiej, bowiem usługę kurierską nabył klient, a nie przedsiębiorca.

Na zakończenie jeszcze parę słów o obowiązku podatkowym...

Obowiązek podatkowy

W przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, moment powstania obowiązku podatkowego uzależniony został od sposobu uregulowania należności za zamówiony przez nabywcę towar.

W praktyce, w odniesieniu do ww. sprzedaży, najczęściej mamy do czynienia z następującymi sposobami regulowania należności (za zakupiony towar):

1) towar jest wysyłany za zaliczeniem pocztowym,

2) nabywca dokonuje przedpłaty (wpłata na rachunek bankowy sprzedawcy).

Przypadek sprzedaży wysyłkowej dokonywanej za zaliczeniem pocztowym (dokładnie za pobraniem) dotyczy sytuacji, w której sprzedawca wysyła zamówione przez nabywcę towary za pośrednictwem poczty lub firmy kurierskiej.

Zakupy przez Internet - poradnik

Pracownik poczty lub firmy kurierskiej w chwili oddawania towaru pobiera za niego zapłatę w gotówce. Następnie pieniądze te są przekazywane sprzedawcy. Dla sprzedaży wysyłkowej za zaliczeniem pocztowym ustawodawca określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. Powstaje on z chwilą otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 13 pkt 6 ustawy o VAT).

Natomiast w sytuacji, gdy nabywca zamawiając towar dokonuje płatności przelewem bankowym jeszcze przed jego dostawą obowiązek podatkowy powstanie w momencie otrzymania należności przez sprzedawcę (art. 19 ust. 11 ustawy o VAT).

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Miłkowski

Specjalista w zakresie public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »