| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Obowiązek podatkowy w usługach transportowych

Obowiązek podatkowy w usługach transportowych

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych, w przypadku usług transportu sanitarnego, od importu usług transportowych, od usług spedycji oraz dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych?

Przepisy nie przewidują szczególnych zasad powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do importu usług transportowych, który wystąpi u Państwa z tytułu nabycia usługi od niemieckiego kontra­henta niemającego w Polsce siedziby ani stałego miejsca wykonywania działalności. Oznacza to, że obo­wiązek ten powstaje na takich samych zasadach, jak w przypadku tego rodzaju usługi krajowej. Art. 19a ustawy o VAT nie przewiduje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usługi transportowej. W konsekwencji dla tej usługi obowiązek powstaje na zasadach ogólnych, tj. w momencie, gdy usługa transportowa jest faktycznie zrealizowana, o ile nie uiszczą Państwo na poczet jej wykonania jakiejś zaliczki. Wówczas bowiem, obowiązek podatkowy powstanie w dacie zapłaty zaliczki - w odniesie­niu do zapłaconej kontrahentowi niemieckiemu kwoty. Jeśli płatności zaliczkowe na rzecz niemieckiego kontrahenta nie wystąpią, to podatek należny z tytułu importu usługi transportowej powinni Państwo wykazać w deklaracji VAT za okres, w którym ją faktycznie wykonano.

Polecamy produkt: Biuletyn VAT

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 maja 2014 r. (sygn. IBPP4/443-27/14/LG) czytamy:

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Mając na uwadze, że dla przedmiotowej usługi nie przewidziano szczególnego momentu po­wstania obowiązku podatkowego, jak i też z wniosku nie wynika, że usługa ta była przedpłacona, to obo­wiązek podatkowy dla tej usługi powstaje na zasadach ogólnych, tj. gdy usługa jest faktycznie zrealizo­wana. (...) W konsekwencji usługa ta winna być wykazana w deklaracji VAT za okres, w którym ją faktycznie wykonano, abstrahując od ustaleń dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą i jego kontrahentem co do terminu zakończenia usługi.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usług spedycji

Świadczymy usługi spedycji. Obejmują one organizowanie transportu lądowego, zgodnie z zapo­trzebowaniem składanym przez klientów. Wykonując zlecone usługi, dokonujemy zakupu usług transportowych od firm transportowych lub innych przedsiębiorstw transportowo-spedycyjnych. Po wykonaniu usługi obciążamy swoich zleceniodawców kwotami stanowiącymi wynagrodzenie za realizację usługi spedycyjnej, skalkulowane z uwzględnieniem kwot należnych przewoźnikom lub innym przedsiębiorstwom transportowo-spedycyjnym za wykonane usługi przewozowe lub spedy­cyjne oraz kwot opłat manipulacyjnych, biurowych itp. Po otrzymaniu wszystkich dokumentów zwią­zanych z realizacją zamówienia, zostaje wystawiona faktura za wykonaną usługę spedycyjną. Czy postępujemy prawidłowo, przyjmując jako moment wykonania usługi spedycyjnej dzień, w którym dysponujemy wszystkimi niezbędnymi dokumentami, umożliwiającymi rzetelne wykonanie usługi i wywiązanie się z obowiązków spedytora? Nadmieniam, że na wystawianych przez nas fakturach ten właśnie dzień jest wskazany jako data sprzedaży usługi spedycji.

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Nina Sosińska

Rozwojem zawodowym zajmuję się już od 35 lat. Jestem nauczycielem, trenerem, coachem, facylitatorem i konsultantem. W 2004 roku otrzymałam zaszczytny tytuł laureatki konkursu „Dyrektor Personalny Roku 2004”. W roku 2006 wygrałam konkurs „Najlepsza Strategia HR” ogłoszony na konferencji Kadry. W 2006 roku założyłam więc własną firmę: HR High Touch. Od tego czasu pomagam konsultantom, trenerom, coachom i mentorom w planowaniu oraz w realizacji projektów rozwoju zawodowego poprzez dostarczanie im najbardziej rzetelnych i wszechstronnych narzędzi i rozwiązań. Uczę, jak je stosować. W mojej pracy stosuję najbardziej rzetelne i uniwersalne międzynarodowe narzędzia: • System Facet5 • Platforma Neurozmiany Momentor • Rozwiązania on-line służące zbieraniu opinii i ocen metodą 360 stopni oraz NeuroView (ocena poziomu zaufania w zespole metodą 180 stopni) Jestem autorką dwóch książek: „Magia Rozwoju Talentów” i „Magia Motywacji”. “Magia Rozwoju Talentów” została wyróżniona przez czytelników jako jedna z tych książek, które miały największy wpływ na ich rozwój zawodowy:

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK