| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży dostępu do czasopism i serwisów online

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży dostępu do czasopism i serwisów online

Zajmujemy się sprzedażą czasopism online, naukowych baz danych online oraz serwisów online w formie prenumerat. Klienci z góry opłacają prenumeratę za dostęp do tych usług na podstawie pro formy. Po zaksięgowaniu opłaty na naszym koncie, w pierwszym dniu okresu prenumeraty, wysyłamy klientom unikalne dane identyfikacyjne umożliwiające rozpoczęcie korzystania z usługi. W odniesieniu do tych usług obowiązek podatkowy w VAT rozpoznajemy w momencie umożliwienia klientowi dostępu do prenumeraty, która została przez niego opłacona, a fakturę za te usługi wystawiamy do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym tę usługę udostępniliśmy klientowi. Czy postępujemy prawidłowo?

Nie. W opisanym przez Państwa przypadku sprzedaż prenumerat naukowych czasopism, baz da­nych oraz serwisów w formie dostępu online jest usługą elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26 usta­wy o VAT.

Dla usług elektronicznych przepisy nie przewidują szczególnego momentu powstania obowiązku po­datkowego. Jednak w tym przypadku zasada ogólna określona w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT nie może mieć zastosowania, ponieważ klienci opłacają prenumeratę z góry w formie przedpłaty. Z tego powodu obowiązek podatkowy należy rozpoznać zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. Powstanie on zatem u Państwa w momencie otrzymania wpłaty od klienta za zamówioną prenumeratę.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 17 kwiet­nia 2014 r. (sygn. IPPP1/443-110/14-2/AP) czytamy:

Z analizy przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w niniejszej sprawie wynika, że w przypadku sprzedaży cza­sopism online, naukowych baz danych online oraz serwisów online:

  • obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT, a więc w momencie otrzymania całości lub części zapłaty od kontrahenta za dostęp do prenumeraty,
  • fakturę należy wystawić nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzy­mano całość lub część zapłaty od kontrahenta.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 2 pkt 26, art. 19a ust. 1 i 8, art. 106i ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Castrol

Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »