| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Obowiązek podatkowy od opłaconej z góry usługi reklamy nabytej od podatnika unijnego

Obowiązek podatkowy od opłaconej z góry usługi reklamy nabytej od podatnika unijnego

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Skorzystałem z możliwości zareklamowania świadczonych przeze mnie usług w Internecie. Zamówiłem usługę reklamy na czas nieokreślony, z rocznym okresem rozliczeniowym, od firmy mającej siedzibę w jednym z krajów UE. Otrzymałem fakturę bez VAT z adnotacją o odwrotnym obciążeniu, z 14-dniowym terminem płatności, liczonym od daty jej wystawienia. Faktura ta została przeze mnie opłacona terminowo i od tego momentu reklamy moich usług zostały uruchomione. Jednak po upływie rocznego okresu, który został już przeze mnie opłacony, nie będę dalej korzystał z usług tej firmy. Czy w takim przypadku powinienem rozliczyć VAT od importu tej usługi dopiero w momencie zakończenia przyjętego w umowie rocznego okresu rozliczeniowego?

Nie. Opisanej w pytaniu usługi nie można potraktować jako usługi ciągłej, rozliczanej w okresach rozli­czeniowych, w odniesieniu do której miałby zastosowanie art. 19a ust. 3 ustawy o VAT. Z Pana pytania wy­nika bowiem, że usługa będzie wykonywana tylko w jednym okresie rozliczeniowym, nieprzekraczającym roku. Ponadto, usługa ta została opłacona jednorazowo z góry za cały okres jej trwania w terminie wska­zanym w fakturze wystawionej przez kontrahenta unijnego. Dlatego też należy uznać, że dokonana wpłata obejmowała całą wartość nabytej usługi przed jej wykonaniem. W konsekwencji obowiązek podatkowy powinien zostać rozpoznany zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy o VAT. Przepis ten ma bowiem zastosowanie również w odniesieniu do importu usług, których miejsce świadczenia jest określane zgodnie z art. 28b ustawy o VAT (czyli według siedziby bądź stałego miejsca prowadzenia działalności usługobiorcy). Ozna­cza to, że w opisanym w pytaniu przypadku obowiązek podatkowy z tytułu importu usługi reklamowej powstał w dniu, w którym dokonana została zapłata należności za usługę przed jej wykonaniem.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 kwiet­nia 2014 r. (sygn. ILPP4/443-50/14-4/ISN) czytamy:

W myśl art. 19a ust. 3 ustawy - usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadcze­nia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upły­wem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. W przedmiotowej sprawie powyższy przepis nie ma zastosowania, ponieważ:

  • w związku z nabytą usługą reklamy nie zostały ustalone następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń - Zainteresowany wskazał, że w przypadku zakupionej przez niego usługi został ustalony tylko jeden okres rozliczeniowy;
  • usługa nie jest świadczona w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok - Wnioskodawca wyjaśnił, że po zakończeniu obecnego okresu rozliczeniowego nie będzie dalej korzystał z usługi.

Dokumentacja VAT  po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

AkademiaGier.com

ekspert z zakresu HR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »