| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?

Nie. W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji nie można przyjąć ceny promocyjnej jako podstawy opodatkowania. Z pytania wynika bowiem, że sprzedaż wykończenia i wyposażenia lokali mieszkalnych w rzeczywistości nie będzie dokonywana po cenie promocyjnej, gdyż jej faktyczna wartość zostanie wkal­kulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy. Promocyjna cena ma zaś jedynie zachęcić potencjalnych nabywców do skorzystania z Państwa oferty, czyniąc ją bardziej konku­rencyjną w oczach klientów. Z tego powodu, nie można uznać, że udzielicie Państwo rabatu obniżającego podstawę opodatkowania dla celów VAT, a tym samym powstała z racji zastosowania ceny promocyjnej różnica wartości pozostanie bez wpływu na tę podstawę.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 listo­pada 2013 r. (sygn. IBPP1/443-649/13/LSz) czytamy:

Sprzedaż po cenie promocyjnej wykończenia i wyposażenia lokali występowałaby w sytuacji, gdyby ich cena była ustalana poniżej wartości rynkowej, tj. z rzeczywistym rabatem w stosunku do sprzedaży przez Wnioskodawcę przedmiotowego wyposażenia i wykończenia innym nabyw­com po cenie rynkowej. Powyższe nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie, skoro jak stwierdza Wnio­skodawca, wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywistości zosta­nie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu będącego przedmiotem dostawy. Zatem przy ustalaniu ceny wykończenia i wyposażenia Wnioskodawca nie będzie udzielał rabatu, przez co wskazane we wniosku działania promocyjne nie będą miały wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 usta­wy o VAT [obecnie art. 29a ustawy o VAT - przyp. autora].

Podstawa opodatkowania dla usługi najmu lokalu

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1, ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

taxonline.pl

Serwis podatkowy PwC

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »