| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy sprzedaży przez dewelopera w ramach promocji mieszkania wykończonego pod klucz

Jesteśmy firmą deweloperską. W realizowanej inwestycji planujemy sprzedawać mieszkania w sta­nie wykończonym (tzw. pod klucz). Akcja kierowana jest do każdego potencjalnego klienta, na tych samych zasadach. Lokale będą sprzedawane zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i podmiotów prowadzących taką działalność, w tym spółek prawa han­dlowego. Mieszkania objęte są społecznym programem mieszkaniowym. W ramach akcji promocyjnej klienci, którzy dokonają zakupu mieszkania w określonym czasie, mają możliwość nabycia wykończe­nia i wyposażenia lokalu w promocyjnej cenie istotnie odbiegającej od wartości rynkowej świadcze­nia (np. za 1 zł). Wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywisto­ści zostanie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy, a ww. obniżka w istocie wspiera jedynie cel marketingowy, mający uczynić naszą ofertę bardziej konkuren­cyjną. Czy w takim przypadku podstawą opodatkowania będzie promocyjna cena sprzedaży?

Nie. W opisanej przez Państwa w pytaniu sytuacji nie można przyjąć ceny promocyjnej jako podstawy opodatkowania. Z pytania wynika bowiem, że sprzedaż wykończenia i wyposażenia lokali mieszkalnych w rzeczywistości nie będzie dokonywana po cenie promocyjnej, gdyż jej faktyczna wartość zostanie wkal­kulowana w cenę 1 m2 lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem dostawy. Promocyjna cena ma zaś jedynie zachęcić potencjalnych nabywców do skorzystania z Państwa oferty, czyniąc ją bardziej konku­rencyjną w oczach klientów. Z tego powodu, nie można uznać, że udzielicie Państwo rabatu obniżającego podstawę opodatkowania dla celów VAT, a tym samym powstała z racji zastosowania ceny promocyjnej różnica wartości pozostanie bez wpływu na tę podstawę.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 4 listo­pada 2013 r. (sygn. IBPP1/443-649/13/LSz) czytamy:

Sprzedaż po cenie promocyjnej wykończenia i wyposażenia lokali występowałaby w sytuacji, gdyby ich cena była ustalana poniżej wartości rynkowej, tj. z rzeczywistym rabatem w stosunku do sprzedaży przez Wnioskodawcę przedmiotowego wyposażenia i wykończenia innym nabyw­com po cenie rynkowej. Powyższe nie ma miejsca w przedmiotowej sprawie, skoro jak stwierdza Wnio­skodawca, wartość ekonomiczna wykończenia i wyposażenia objętego promocją w rzeczywistości zosta­nie wkalkulowana w cenę 1 m2 lokalu będącego przedmiotem dostawy. Zatem przy ustalaniu ceny wykończenia i wyposażenia Wnioskodawca nie będzie udzielał rabatu, przez co wskazane we wniosku działania promocyjne nie będą miały wpływu na podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 usta­wy o VAT [obecnie art. 29a ustawy o VAT - przyp. autora].

Podstawa opodatkowania dla usługi najmu lokalu

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 29a ust. 1, ust. 7 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Artykuł pochodzi z poradnika "500 pytań o VAT"

Książka do nabycia na sklep.infor.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Edyty Grubek EG Usługi Księgowe

Biuro księgowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »