REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiety medyczne dla pracowników a podatek VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Pakiety medyczne dla pracowników a podatek VAT
Pakiety medyczne dla pracowników a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej pracodawcy w celu uatrakcyjnienia warunków zatrudnienia zapewniają swoim pracownikom pakiety medyczne, uprawniają do korzystania z określonych usług medycznych. Pracodawcy często mają wątpliwości z prawidłowym rozliczeniem tego rodzaju świadczeń na gruncie ustawy o VAT.

Spółka XYZ świadczy usługi doradcze w zakresie pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych. Wykonywanie tego rodzaju działalności wymaga zatrudniania wysoko wykwalifikowanych specjalistów. Aby uatrakcyjnić warunki zatrudnienia Spółka planuje oferować swoim pracownikom pakiety medyczne. W tym celu nabędzie na rzecz pracowników kompleksowe pakiety medyczne o wartości 200 zł (obejmujące usługi w zakresie opieki medycznej, w tym medycyna pracy o wartości 50 zł). Koszt pakietu zostanie w całości pokryty przez Spółkę.

Autopromocja

Oferowanie pakietów medycznych jako refakturowanie usług

Pakiety medyczne najczęściej nabywane są przez pracodawców od określonych podmiotów medycznych. Pracodawca nabywa je jednak na rzecz swoich pracowników. Zastosowanie znajdzie więc art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT), który stanowi, iż w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. W konsekwencji na gruncie ustawy o VAT należy przyjąć fikcję, iż to pracodawca wyświadcza na rzecz swoich pracowników usługi medyczne wchodzące w zakres pakietu medycznego (jest to tzw. refakturowanie usług).

Opodatkowanie świadczonych usług

Pracodawca zapewniając pakiety medyczne pracownikom nie pobiera najczęściej od nich żadnej dodatkowej opłaty. Zastosowanie znajdą w tym przypadku przepisy nakazujące niektóre nieodpłatne świadczenia traktować jako odpłatne. Regulacja taka przewidziana została w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem za odpłatne świadczenie usług uznaje się m.in. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników podatnika (do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika). Na gruncie ww. przepisu pracodawca z tytułu świadczonych nieodpłatnie na rzecz pracowników usług medycznych jest obowiązany co do zasady do wykazania tej sprzedaży oraz rozliczenia podatku należnego.

Należy jednak zauważyć, iż w odniesieniu do usług medycznych, w art. 43 ust. 1 pkt 18 - 19a ustawy o VAT przewidziano zwolnienie od podatku od towarów i usług (zwanym dalej także VAT). W pkt 18 zwolnieniem objęto m.in. usługi w zakresie opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Jednocześnie w pkt 19 przewidziano zwolnienie dla tego samego rodzaju usług świadczonych m.in. przez lekarzy i lekarzy dentystów. Na gruncie powyższych regulacji zwolnieniem nie byłyby objęte usługi świadczone przez pracodawców na rzecz pracowników w ramach tzw. refakturowania. Niemniej jednak w pkt 19a przewidziano, iż zwolnienie to dotyczy także usług w zakresie opieki medycznej nabytych przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od ww. podmiotów (m.in. od podmiotów leczniczych oraz lekarzy). Tym samym usługi tego rodzaju świadczone przez pracodawców na rzecz pracowników korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W konsekwencji pracodawca powinien wykazać w deklaracji powyższe jako świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku.

W przedstawionym wyżej przykładzie wskazano, iż część usług wchodzących w zakres pakietu medycznego stanowi w istocie usługi medycyny pracy. Zdaniem Autora, usługi tego rodzaju związane są z prowadzoną przez pracodawcę działalnością gospodarczą. Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiedniej opieki medycznej z zakresu medycyny pracy (np. kierowanie na profilaktyczne badania lekarskie wstępne, okresowe oraz kontrolne). Podobne stanowisko zajmują organy podatkowe, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 19.06.2012 r., znak ILPP2/443-300/12-2/MR, który stwierdził, że „nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz jej pracowników pakietów medycznych w zakresie medycyny pracy nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy i w konsekwencji nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu, gdyż związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki. Natomiast nieodpłatne przekazanie na rzecz pracowników pakietów medycznych w zakresie profilaktyki i usług dodatkowych stanowi, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność podlegającą opodatkowaniu i korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19a w związku z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W konsekwencji jeżeli w skład pakietu medycznego wchodzą usługi z zakresu medycyny pracy to pracodawca świadczenie w tej części traktuje jako wykonywane w ramach prowadzonej działalności (nie wykazuje więc tych usług w deklaracji). W odniesieniu do pozostałej części, obejmującej usługi dodatkowe, pracodawca obowiązany jest wykazać je w deklaracji jako świadczenie usług na terytorium kraju stosując zwolnienie od VAT.


Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej

W przypadku tego rodzaju świadczeń istotne jest także, iż zwolnione są one z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 4.11.2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przewidziano zwolnienie z tego obowiązku dla dostawy towarów i świadczenia usług przez podatnika na rzecz jego pracowników. Pracodawca nie będzie więc obowiązany do ewidencjonowania sprzedaży na rzecz pracowników przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Może zdarzyć się, że pracodawca będzie musiał wystawić fakturę dokumentującą wyświadczone w ramach refakturowania na rzecz pracownika usługi. Mimo, że podatnik nie ma obowiązku wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej (art. 106b ust. 2 ustawy o VAT), to obowiązany jest do jej wystawienia w przypadku żądania zgłoszonego przez nabywcę usługi w terminie 3 miesięcy, licząc od  końca miesiąca, w którym wykonano usługę (art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT). Jeżeli więc pracownik (w tym terminie) zażąda faktury to pracodawca będzie musiał ją wystawić.

Piotr Kępisty, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dostęp hurtowy do sieci zbudowanej ze środków KPO/FERC

    Rok 2023 upłynął pod znakiem śledzenia działań Centrum Projektów Polska Cyfrowa (dalej jako „CPPC”), planowaniem zasięgów sieci możliwych do zrealizowania w ramach dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej, wzmożoną pracą nad przygotowaniem wniosków o dofinansowanie, cierpliwym oczekiwaniem na ogłoszenie wyników naboru, żeby w końcu – dotrwać do etapu podpisania umowy o dofinansowanie i rozpocząć budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej. Dla wielu operatorów emocje towarzyszące tym wydarzeniom, jak również powodzenie inwestycji nadal spędzają sen z powiek. Natomiast przed operatorami, którzy sami nie stawali w blokach startowych do konkursu o środki na budowę nowej infrastruktury telekomunikacyjnej, pojawia się pytanie jak będzie wyglądać wspólne funkcjonowanie obu grup w przyszłości.

    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Eksport usług do Turcji na nowych zasadach od stycznia 2024

    Eksport usług występuje wówczas, gdy za miejsce świadczenia usług, czyli faktycznego opodatkowania, jest terytorium innego państwa. O miejscu opodatkowania danej usługi decyduje nie miejsce jej faktycznego wykonania, ale wskazane przepisami ustawy o VAT „miejsce jej świadczenia”. Charakterystyką usługi wykonanej poza granice terytorium kraju to takie świadczenie, od którego zobowiązanym do rozliczenia VAT jest zagraniczny nabywca tej usługi. Dla polskiego usługodawcy jest ona wówczas czynnością niepodlegającą opodatkowaniu (NP) w VAT.

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    REKLAMA