| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Zmiany w prowadzeniu ewidencji VAT od 1 stycznia 2017 r.

Zmiany w prowadzeniu ewidencji VAT od 1 stycznia 2017 r.

Na początku 2017 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji VAT. Zmianie ulegnie zakres danych, które podatnicy będą obowiązani uwzględniać w ewidencji.

Nowe regulacje wprowadza ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 846).

Zakres danych w ewidencji VAT

W efekcie nowelizacji zmianie uległ art. 109 ust 3 ustawy o VAT. W związku ze zmianą podatnicy (z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9) są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Stawki VAT w 2017 roku bez zmian

Wobec powyższego, w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji VAT, należy uwzględniać dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym także numer identyfikacyjny kontrahenta (np. polskiego lub unijnego). Nowy zakres danych wskazany nowelizacją podatnicy zobowiązani są stosować w prowadzonej ewidencji VAT od 1 stycznia 2017 r., kiedy to wchodzą w życie nowe przepisy.

Ewidencja VAT w formie elektronicznej

Kolejną bardzo ważną zmianą, również dotyczącą ewidencji VAT, jest wprowadzony ustawą nowelizującą przepis (w art. 109 ust. 8a), który nakłada obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych.

W związku z czym, oznacza to obowiązek, począwszy od 1 stycznia 2018 r., prowadzenia ewidencji VAT przez wszystkich podatników czynnych tego podatku wyłącznie w formie elektroniczne

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Klauzula nadużycia prawa w VAT

Dodatkowo, nowelizacja wprowadziła do ustawy o podatku od towarów i usług (art. 5 ust. 4 i 5) klauzulę nadużycia prawa, która zaczęła obowiązywać od 15 lipca 2016 r.

W świetle nowej regulacji, w przypadku wystąpienia nadużycia prawa dokonane czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT, wywołują jedynie takie skutki podatkowe, jakie miałyby miejsce w przypadku odtworzenia sytuacji, która istniałaby w braku czynności stanowiących nadużycie prawa.

Przez nadużycie prawa rozumie się dokonanie czynności, podlegających opodatkowaniu VAT, w ramach transakcji, która pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Klauzula nadużycia prawa w VAT od 15 lipca 2016 r.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »