REKLAMA

REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odwrotne obciążenie VAT na usługi związane z robotami budowlanymi

 Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”
Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.
Odwrotne obciążenie VAT przy usługach związanych z robotami budowlanymi /Fot. Fotolia
Odwrotne obciążenie VAT przy usługach związanych z robotami budowlanymi /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z początkiem tego roku ustawodawca zafundował niektórym podmiotom świadczącym szeroko rozumiane usługi związane z robotami budowlanymi odwrotne obciążenie VAT. Jak prawidłowo interpretować i stosować nowe regulacje?

Zgodnie z załącznikiem nr 14 do ustawy o z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. z dnia 10 maja 2016 r., Dz.U. z 2016 r. poz. 710) wskazane tam usługi należy opodatkować na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia.

Autopromocja

Ustawa stawia jednak pewne warunki. I tak, podatnikiem rozliczającym VAT w powyższy sposób jest podmiot nabywający usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące okoliczności:

- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT (limit zwolnienia z VAT w tym roku to 200 000 złotych),

- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Dodatkowy warunek stawiany dalej w ustawie (widocznie dalej, tak żeby mniej uważny podatnik nie zauważył), to konieczność świadczenia usług wskazanych w załączniku nr 14 przez podwykonawców. Prawodawca nie wyjaśnia, co znaczy podwykonawca, więc należy to sformułowanie rozumieć zgodnie z potocznym jego brzmieniem (firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwracam uwagę, że ustawa zawiera pewne pułapki i nie do końca potrafię powiedzieć, czy jest to zabieg celowy, czy niezamierzony przypadek. Sygnalizuję, że rozporządzenie poszerza zakres usług, które opodatkowane są według ustawy na zasadzie odwrotnego obciążenia. Zgodnie bowiem z wyjaśnieniami do rozporządzenia usługi wymienione w załączniku nr 14 swoim zakresem obejmują również wynajem sprzętu z operatorem, który należy klasyfikować w zakresie ugrupowań obejmujących m.in. roboty budowlane wykonywane z jego użyciem.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Pytanie za sto punktów, na które chyba nawet autorzy nowelizacji nie potrafią odpowiedzieć, to sytuacja, w której przykładowo podwykonawca świadczy dostawy towarów na rzecz dewelopera, ale przy wykorzystaniu usługi najmu dajmy na to ciężarówki z kierowcą.

Czy taki zakup usługi najmu sprzętu z operatorem służy wykonaniu przez podwykonawcę dostawy towarów na rzecz głównego wykonawcy (przykładowego dewelopera), czy też obejmuje roboty budowlane wykonywane z użyciem przedmiotu najmu?


Dokonując wykładni językowej, należy stwierdzić, że jeżeli przedmiotem świadczenia jest dostawa towaru (np. desek na budowę), to nie można mówić o powiązaniu świadczenia usługi najmu sprzętu wraz z operatorem z usługą zwaną robotami budowlanymi. W konsekwencji na gruncie VAT nie dojdzie do tzw. odwrotnego obciążenia. Natomiast jeśli zapis rozporządzenia potraktujemy funkcjonalnie, to jeżeli dostawy realizowane są na rzecz przykładowego dewelopera (odbiorcy desek), to podmiot, który najmuje sprzęt wraz operatorem (kierowcą) na rzecz dostawcy desek (czyli na rzecz podwykonawcy dewelopera) świadczy usługi, o których mowa w załączniku nr 14 ustawy o VAT.

Podatkowy ból głowy. I ukojenia nie przyniesie tu raczej art. 2a Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym „niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika". Organ pewnie uzna, że omawiany przepis był dostatecznie jasny (jasne).

Co zatem może zrobić podatnik? Interpretacji podatkowej nie zalecam. Niezależnie od rozstrzygnięcia, ktoś i tak będzie musiał zapłacić podatek należny (nie dajcie się zwieść tzw. odwrotnemu obciążeniu).

Rozwiązaniem tej patowej sytuacji jest zwrócenie się do urzędowego organu, jakim jest Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, który za odpłatnością dokonuje urzędowej klasyfikacji przedstawionego stanu faktycznego. Doradzam więc wystąpienie do tego ośrodka o wydanie opinii, jakiego PKWiU dotyczą usługi świadczone przez Was lub przez Waszych podwykonawców.

Autor: Maciej Broniecki, Radca Prawny

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla branży HoReCa z KPO. Dotacje do 540 tys. zł. Wnioski można składać od 6 maja 2024 r.

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w dniu 3 kwietnia ogłosiła konkurs dla sektora HoReCa, turystyki i kultury w ramach Krajowego Planu Odbudowy, który ma na celu wsparcie branży szczególnie dotkniętej przez pandemię i lockdowny w latach 2020 i 2021. Odpowiadając na potrzeby tych sektorów nabór wniosków rozpocznie się 6 maja, a zakończy 5 czerwca. 

Handel na platformach internetowych - nowe przepisy od 1 lipca 2024 r. Rząd przyjął projekt ustawy wdrażającej dyrektywę DAC7

W dniu 9 kwietnia 2024r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, która ma na celu wdrożenie do polskiego prawa przepisów dyrektywy DAC7. Ta ustawa nałożyć ma na operatorów platform cyfrowych obowiązek gromadzenia i przekazywania administracji podatkowej informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem tych platform. Ale uwaga: drobni i okazjonalni sprzedawcy towarów, którzy w ciągu roku dokonali mniej niż 30 transakcji tego rodzaju a łączne wynagrodzenie z tego tytułu nie przekroczyło w danym roku równowartości 2 tys. euro są wyłączeni z corocznego raportowania przez operatorów platform cyfrowych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Ministerstwo Finansów zaznacza, że nowe przepisy nie zmienią dotychczasowych zasad opodatkowania osób sprzedających w Internecie.

Skuteczne przejście na estoński CIT w trakcie roku podatkowego. Kiedy wymagane jest zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenie sprawozdania finansowego?

Przejścia na estoński CIT w trakcie roku podatkowego wymaga zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego. Fiskus twierdził, że obowiązków tych spółka musi dokonać przed upływem terminu na złożenie zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT. Jak się okazało – błędnie.

Bez faktury ustrukturyzowanej nie będzie kosztu podatkowego. Prof. Modzelewski: Najnowsze pomysły nowelizacyjne nie uratują faktur ustrukturyzowanych

Aby zachęcić podatników do wystawiania faktur podatkowych, nakazano ich podpisywanie nadając im formę umowy. Podatnicy zaakceptowali ten pomysł i dziś faktura VAT jest przede wszystkim dokumentem wywołującym skutki cywilnoprawne. Ale faktura ustrukturyzowana nie nadaje się do roli dokumentu wywołującego te skutki, bo jest w istocie aktem jednostronnym a nabywca (usługobiorca) nie ma nawet wpływu na moment ich wystawienia i nie jest on fizycznie doręczany kontrahentowi. Aby więc zmusić podatników do posługiwania się fakturami ustrukturyzowanymi proponuje się nowelizacje w podatku dochodowym warunkującą … zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodu od otrzymania faktur ustrukturyzowanych, co jest już aktem rozpaczy twórców tego pomysłu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zwrot podatku rolnego 2024. Ile dostaną gospodarstwa z budżetu państwa?

Ustawa o zwrocie części podatku rolnego za 2024 r. trafiła do konsultacji. Średni zwrot podatku rolnego na gospodarstwo wyniesie 444,81 zł. Rozwiązanie to zmniejszy w 2024 r. wysokości podatku rolnego do poziomu z 2023 r.

JPK_PKPiR, JPK_EWP (ewidencja przychodów), JPK_ST (środki trwałe) od 2026 roku. Dla przedsiębiorców płacących VAT i PIT albo ryczałt. MF konsultuje projekty struktur logicznych

Ministerstwo Finansów prowadzi w dniach 5 kwietnia - 10 maja 2024 r. konsultacje podatkowe w sprawie struktur logicznych JPK_PKPiR w zakresie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, JPK_EWP w zakresie ewidencji przychodów oraz JPK_ST w zakresie ewidencji (wykazu) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Glapiński: inflacja może wzrosnąć do 7,5 proc. w razie uwolnienia cen energii

Prezes NBP Adam Glapiński stwierdził, że inflacja może wzrosnąć do 7,5 proc. w razie uwolnienia cen energii.

Polacy są winni fiskusowi 115 mld zł. Najwięcej do oddania mają podatnicy z mazowieckiego

Jak wynika z danych MF, na koniec 2023 roku zaległości podatkowe przekroczyły 115 mld złotych. To o 2% mniej niż rok wcześniej. Ponad 81% z ww. kwoty stanowi VAT, a na następne pozycje w tym zestawieniu zajmują akcyza i PIT. Z kolei biorąc pod uwagę podział na województwa, blisko 50 mld złotych do uregulowania dotyczy podatników z woj. mazowieckiego. W przypadku woj. śląskiego to ponad 13 mld złotych, a wielkopolskiego – 11 mld złotych.

Liczne zmiany przepisów dla przedsiębiorców od 2025 roku [deregulacja]. Co się zmieni? Opublikowano projekt nowelizacji wielu ustaw

W dniu 5 kwietnia 2024 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji wielu ustaw, który ma na celu deregulację i uproszenie przepisów prawa gospodarczego i administracyjnego. Projekt ten powstał w Ministerstwie Rozwoju i Technologii i jest aktualnie na etapie uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i opiniowania. Nowe przepisy mają w większości wejść w życie od 1 stycznia 2025 r. Jakie zmiany przewiduje ten projekt?

Stopy procentowe NBP 2024/2025. Bez zmian do połowy przyszłego roku? Jakie prognozy banków?

Wysokość stóp procentowych NBP nie zmieniła się od października 2023 r. Rada Polityki Pieniężnej na ostatnim posiedzeniu w dniach 3-4 kwietnia 2024 r. kolejny raz postanowiła pozostawić wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. Co dalej z wysokością tych stóp? Prezes NBP Adam Glapiński na konferencji prasowej w dniu 5 kwietnia 2024 r. stwierdził, że aktualnie nie ma żadnych argumentów za obniżeniem stóp procentowych. Pojawiają się prognozy poważnych instytucji finansowych, że stopy procentowe NBP nie zmienią się do połowy 2025 roku, a nawet dłużej.

REKLAMA