REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT może zastąpić deklarację VAT-7 – konsultacje MF

JPK_VAT może zastąpić deklarację VAT-7 – konsultacje MF; likwidacja deklaracji VAT-7
JPK_VAT może zastąpić deklarację VAT-7 – konsultacje MF; likwidacja deklaracji VAT-7

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje podatkowe na temat ulepszenia i możliwej rozbudowy schemy JPK_VAT. Wszystkie zainteresowane tym podmioty, a w szczególności przedsiębiorcy i podatnicy VAT mogą zgłaszać swoje uwagi (z uzasadnieniem) do 7 sierpnia 2017 roku. MF sugeruje jednocześnie możliwość zastąpienia obowiązku przesyłania deklaracji VAT-7 przez obowiązek wysyłania plików JPK_VAT.

Zawiadomienie o rozpoczęciu konsultacji podatkowych w sprawie w sprawie zmian technicznych oraz rozbudowy schemy JPK_VAT wystosował 7 lipca 2017 r. Paweł Gruza, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów (pismo nr PT7.8101.4.2017.AMT.DAV.259).

Autopromocja

Zawiadomienie to zostało wydane na podstawie § 5 zarządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 czerwca 2017 r. w sprawie konsultacji podatkowych (Dz. Urz. Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 czerwca 2017 r., poz. 122).

Konsultacje są otwarte dla wszystkich podmiotów. Analizie będą poddawane jedynie opinie zawierające szczegółowe uzasadnienie przedstawianych propozycji. Ministerstwo Finansów zastrzega sobie prawo do opublikowania nadesłanych opinii na stronie internetowej MF w dziale „Działalność“ w zakładce „Konsultacje podatkowe“ dostępnej pod linkiem http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/dzialalnosc/konsultacje-podatkowe.

Ministerstwo Finansów zaprasza do udziału w konsultacjach wszystkich zainteresowanych, w szczególności przedsiębiorców i podatników VAT. Pod uwagę będą brane wyłącznie uwagi wraz z uzasadnieniem w wersji elektronicznej (MF prosi o załączenie wersji edytowalnej) . Można je przesyłać do 7 sierpnia 2017 r. na adres konsultacje.jpkvat@mf.gov.pl

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CEL KONSULTACJI

Ze względu na efekty analiz resortu finansów i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie funkcjonalności schemy JPK_VAT, wskazujące na konieczność usunięcia niedoskonałości w funkcjonowaniu schemy i potrzebę jej rozbudowania o elementy pozwalające na pełniejsze zaraportowanie informacji o transakcjach, a także z uwagi na sygnały docierające do Ministerstwa Finansów od przedsiębiorców, Ministerstwo Finansów planuje zmiany do schemy JPK_VAT.

Z uwagi na fakt, że to przedsiębiorcy najlepiej znają własne systemy IT finansowo-księgowe oraz kwestie związane z generowaniem i przesyłaniem plików JPK_VAT, w ramach konsultacji podatkowych Ministerstwo chciałoby zebrać możliwie dużo konstruktywnych wniosków zmierzających do ulepszenia i wzbogacenia schemy JPK_VAT, a być może również i do zastąpienia przez obowiązek wysyłania plików JPK_VAT obowiązku przesyłania deklaracji VAT-7.

Istnieją zatem dwa cele konsultacji: krótkoterminowy oraz długoterminowy.

1. Cel krótkoterminowy: wprowadzenie  modyfikacji od strony technicznej oraz merytorycznej do istniejącej schemy JPK_VAT.

Chodzi w szczególności o:

- likwidację nadmiarowych danych,

- modyfikacje na poziomie technicznym i informatycznym struktury pliku

- wprowadzenie nowych danych, które pozwoliłyby na lepsze wykorzystanie schemy JPK_VAT zarówno przez organy podatkowe, jak i przez samych podatników, np. do celów wewnętrznych audytów prawidłowości rozliczeń.

2. Cel długoterminowy: rozbudowanie schemy JPK_VAT o nowe kategorie danych, wychodzące poza zakres informacji z ewidencji VAT, umożliwiające szerszą analizę transakcji dokonywanych przez podatników, dopuszczając w perspektywie możliwość zastąpienia obowiązku wysyłania deklaracji VAT-7 przez obowiązek wysyłania plików JPK_VAT.

OPIS ZAGADNIENIA BĘDACEGO PRZEDMIOTEM KONSULTACJI

Obowiązek raportowania informacji o prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT (JPK_VAT tzw. automatycznego) wynika z art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej. Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek ten obejmie wszystkich podatników.

Pliki JPK_VAT zawierają dane o fakturach ujętych w danym miesiącu w rejestrach VAT zakupu i sprzedaży, dzięki którym możliwa jest kontrola i wyłapywanie oszustw podatkowych poprzez porównywanie transakcji w łańcuchu. Ponadto, automatyzacja kontroli z wykorzystaniem danych z JPK_VAT ma istotnie przyspieszać proces weryfikacji łańcucha obrotu towarami. Dane przekazywane przez podatników w informacji o prowadzonej ewidencji (tzw. JPK_VAT automatyczny) są istotne również dla skutecznego ustalania podmiotów, wobec których wymagane jest przeprowadzenie czynności kontrolnych.

Z perspektywy organów podatkowych niezwykle istotne jest więc, żeby pliki JPK_VAT zawierały informacje umożliwiające skuteczną, efektywną i szybką analizę.

Z kolei, z perspektywy przedsiębiorców, pliki JPK_VAT muszą być w możliwie efektywny sposób generowane z ich systemów IT oraz musi być zapewniona łatwość przesłania tych plików na serwery MF. Z drugiej strony, posiadanie plików JPK_VAT daje podatnikom duże możliwości wprowadzenia mechanizmów skutecznej kontroli wewnętrznej rozliczeń VAT – pliki JPK_VAT mogą być analizowane przez podatników, również przy wykorzystaniu zautomatyzowanych procesów informatycznych, np. w celu weryfikacji prawidłowości ujęcia faktur zakupowych w danym okresie rozliczeniowym.

Kompletność merytoryczna, a także poprawność techniczna i informatyczna jest więc istotna również dla samych podatników.

Obecnie przepisy ograniczają ilość danych przekazywanych w plikach JPK_VAT do informacji wynikających z ewidencji VAT.

Zdaniem MF w pierwszej kolejności należy więc rozważyć, czy w ramach tak określonego zestawu informacji schema JPK_VAT powinna być rozbudowana/odchudzona o konkretne informacje oraz czy prezentowane w niej informacje nie mogłyby być prezentowane lepszy sposób. Należy również sprawdzić, czy schema JPK_VAT mogłaby być poprawiona od strony technicznej.

W drugim kroku należy rozważyć, czy celowe byłoby rozszerzenie zakresu informacji zawartych w schemie JPK_VAT o informacje wykraczające poza ewidencję VAT. Przykładowo, w schemie JPK_VAT można by wprowadzić informacje o terminie płatności, o sposobie płatności, czy też o dokumentach transportowych. Ministerstwo Finansów dopuszcza przy tym możliwość, żeby w perspektywie pliki JPK_VAT zawierały takie informacje, które umożliwiłyby zastąpienie obowiązku przesyłania deklaracji VAT-7 przez obowiązek przesyłania plików JPK_VAT.

Zmiany te, jeżeli okazałyby się celowe, nastąpiłyby po odpowiedniej nowelizacji przepisów.


ZAKRES KONSULTACJI

W ramach konsultacji Ministerstwo Finansów chce uzyskać uzasadnione opinie dotyczące trzech następujących zagadnień:

1. Zmiany techniczne w schemie JPK_VAT a także w aplikacji do przesyłania plików JPK_VAT, konieczne do wprowadzenia od 1 stycznia 2018 r.

Ministerstwu zależy na informacjach, które pomogą usprawnić proces generowania, analizy oraz przesyłania plików JPK_VAT. Przykładowo, w toku prowadzonych analiz MF doszło do wniosku, że należy wprowadzić znaczniki korekt plików JPK_VAT, poprzez określenie celu złożenia pliku, jako 1 – plik JPK_VAT za dany okres, 2 – korekta, 3 – następna korekta, itd. (rozbudowa funkcjonalności pola „Określenie celu złożenia JPK”).

Do MF docierają również sygnały, że w niektórych miejscach schema JPK_VAT zawiera niespójne logicznie rozwiązania.

Ponadto (zdaniem MF), można zastanowić się nad rozwiązaniem, które umożliwiłoby dokonywanie zmian w deklaracji VAT-7 bez konieczności dokonywania każdorazowo zmian w schemie JPK_VAT. MF deklaruje jednocześnie, że zdaje sobie sprawę, że zmiany w schemie JPK_VAT, choćby wynikające z konieczności przenumerowania pól, mogą być dużym wyzwaniem dla podatników.

MF deklaruje, że wszelkie uzasadnione uwagi w tym zakresie będą bardzo pomocne.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

2. Zmiany merytoryczne w schemie JPK_VAT w ramach istniejących przepisów.

Celem Ministerstwa Finansów jest, żeby od 1 stycznia 2018 r., kiedy obowiązek składania plików JPK_VAT obejmie wszystkich podatników, schema JPK_VAT była możliwie kompletna pod względem merytorycznym oraz żeby była pozbawiona zbędnych danych.

Przykładowo, obecnie schema JPK_VAT nie zawiera informacji o dacie sprzedaży w części dotyczącej zakupów – taka informacja mogłaby być potrzebna, ponieważ jest to informacja konieczna do prawidłowego określenia momentu powstania prawa do odliczenia podatku naliczonego.

MF sugeruje rozważenie, czy ze schemy JPK_VAT, w nagłówku należy usunąć pole zawierające numer REGON podatnika.

Ponadto, dane zawarte w schemie JPK_VAT powinny umożliwiać możliwie efektywną analizę. Co za tym idzie, wskazane jest, żeby dane te były jak najbardziej precyzyjne. W związku z tym rozważane jest wprowadzenie przykładowo:

- odrębnego pola na kod kraju, w którym znajduje się siedziba kontrahenta. Kod kraju mógłby być wpisywany według jednego z powszechnie stosowanych standardów ISO (np. 3166-1 alfa-2),

- odrębnego pola na prefiks numeru NIP kontrahenta.

MF deklaruje, że wszelkie uzasadnione uwagi w tym zakresie będą bardzo pomocne. Ministerstwo bardzo prosi również o uwagi dotyczące celowości i zakresu wydania nowych wyjaśnień co do sposobu uzupełniania plików JPK_VAT.

3. Rozbudowanie schemy JPK_VAT, zmiana funkcji schemy JPK_VAT.

W związku z tym, że pliki JPK_VAT stanowią bardzo dobry materiał do prowadzenia szybkiej i efektywnej analizy, rozważamy rozbudowę schemy JPK_VAT o nowe informacje, wykraczające poza zakres ewidencji VAT.

Rozbudowa schemy JPK_VAT może doprowadzić do sytuacji, w której znaczna większość czynności sprawdzających oraz kontroli będzie odbywała się zdalnie, w sposób szybki, co znacznie usprawni te kontrole i tym samym pozwoli np. na przyspieszenie czynności przy  weryfikacji zasadności zwrotu nadwyżki  VAT naliczonego nad należnym.

Przykładowo MF sugeruje rozważenie rozbudowania schemy JPK_VAT o informacje dotyczące terminów płatności, co mogłoby przyspieszyć badanie prawidłowości rozpoznawania obowiązku podatkowego w niektórych, szczególnych transakcjach. Można również rozważyć zasadność wprowadzenia oznaczenia rodzaju transakcji.

Ponadto, wychodząc naprzeciw potrzebom podatników co do minimalizacji obowiązków sprawozdawczych, MF sugeruje rozważenie takiego skonstruowania schemy JPK_VAT, żeby obowiązek przesyłania plików JPK_VAT zastąpił obowiązek przesyłania deklaracji VAT-7. Wymagałoby to rozbudowania schemy JPK_VAT o dodatkowe informacje, które są obecnie zawarte w deklaracji VAT-7. Przykładowo, docelowa schema JPK_VAT musiałaby zawierać informacje o kwocie podatku naliczonego z przeniesienia oraz do przeniesienia, o sposobie zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, itp.

Ministerstwo deklaruje, że wszelkie uzasadnione uwagi dotyczące koncepcji rozwoju schemy JPK_VAT będą bardzo pomocne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Polska ustawa o kryptoaktywach od 30 czerwca 2024 r. Założenia i cel nowych przepisów [omówienie projektu]

    Projekt ustawy o kryptoaktywach ma zaimplementować do krajowych przepisów rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.) (dalej: MiCA) określające zasady regulacji i nadzoru emisji, handlu i świadczenia usług związanych z kryptowalutami. Rozporządzenie obowiązuje już od 29 czerwca 2023 r., ale w pełni zacznie być stosowane dopiero w grudniu 2024 r. Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie nowych rozwiązań w obszarze sektora rynku kryptoaktywów, mających na celu realizację zadań wynikających z rozporządzenia MiCA, w szczególności w zakresie skutecznego nadzoru i ochrony inwestorów. Według ustawodawcy podjęcie działań zmierzających do realizacji ww. celów zapewni rozwój rynku w perspektywie wieloletniej oraz bezpieczeństwo przez rozszerzenie kompetencji nadzorczych. Za projekt ustawy odpowiada Podsekretarz Stanu Ministerstwa Finansów. 

    Rozlicz się przez internet. Dzięki usłudze Twój e-PIT szybko i łatwo rozliczysz swój PIT

    Okres rozliczeń rocznych PIT trwa do końca kwietnia. Dzięki usłudze Twój e-PIT udostępnionej przez Ministerstwo Finansów w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) możesz szybko i wygodnie rozliczyć swój PIT. Zwłaszcza jeśli masz Profil Zaufany. Jeśli nie masz – założysz go od ręki.

    PIT 2024. Czy można rozliczyć podatki bez Profilu Zaufanego?

    Sezon rozliczeń podatkowych jest w pełni. Dzięki usłudze e-PIT dostępnej na stronie Ministerstwa Finansów, możesz  szybko rozliczyć swój PIT. Resort zaleca, aby z rozliczeniem nie zwlekać.

    Co można sobie odliczyć od podatku 2024? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu PIT?

    Co można odliczyć z podatku PIT? Z jakich ulg podatkowych można skorzystać w rozliczeniu w 2024 roku?

    Kto może wyjechać do sanatorium z ZUS-em w 2024 roku? Jak uzyskać skierowanie? Ile trzeba czekać?

    Nie tylko Narodowy Fundusz Zdrowia kieruje do miejscowości uzdrowiskowych, ale także Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z leczenia może skorzystać każdy ubezpieczony, który jest zagrożony utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest jednak, by rehabilitacja poprawiła rokowania stanu zdrowia i przyczyniła się do powrotu do aktywności zawodowej.

    Limit pomocy de minimis dla MŚP 2024 - podwyżka od 1 maja

    Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, na podstawie którego MŚP nadal udzielana będzie pomoc de minimis w formie gwarancji BGK spłaty kredytu lub innego zobowiązania - napisał resort w OSR do projektu. Rozporządzenie wdroży w życie unijne przepisy wprowadzające nowy wyższy limit takiej pomocy dla jednego przedsiębiorstwa w ciągu 3 lat.

    Ulga sponsoringowa a koszty uzyskania przychodów z zysków kapitałowych

    Po koniec 2023 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że podmioty osiągające przychody z zysków kapitałowych również mogą odliczać koszty wspierania sportu, edukacji i kultury, na podstawie art. 18ee, niezależnie od tego czy koszty te zostaną przyporządkowane do przychodów z zysków kapitałowych czy pozostałych przychodów.

    Rozrachunki w księgowości wsparte sztuczną inteligencją. Nadchodzi nowe

    Czy sztuczna inteligencja może wspomóc księgowym w rozrachunkach? Dzięki wykorzystaniu mechanizmów sztucznej inteligencji programy księgowe pozwalają na dużą automatyzację procesów w tym zakresie.

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Składki ZUS wspólników spółki z o.o. (jednoosobowej i wieloosobowej). Kto i kiedy nie zapłaci składek?

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych różnicują pozycję wspólników spółki z o.o. w zakresie podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu w zależności od tego, czy spółka jest jednoosobowa czy wieloosobowa.

    REKLAMA