| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Rozliczenia VAT > Użyczenie ekspozytorów reklamowych a VAT

Użyczenie ekspozytorów reklamowych a VAT

Jednym ze sposobów prowadzenia działań marketingowych jest przekazywanie ekspozytorów reklamowych, np. regału z logiem podatnika, współpracującym z nim podmiotom. Z różnych względów, podatnicy mogą nie chcieć przekazywać takich ekspozytorów na własność, np. w drodze darowizny. Alternatywą jest w takim przypadku użyczenie (nieodpłatne udostępnienie), kiedy to przekazujący cały czas dysponuje prawami do ekspozytora. Co więcej, działanie takie jest korzystne pod względem podatku VAT.

Spółka jest producentem, który sprzedaje swoje towary za pośrednictwem kontrahentów - dystrybutorów. Spółka zamierza użyczać (udostępniać nieodpłatnie) dystrybutorom ekspozytury w formie regałów ze swoim logiem. Kontrahenci powinni eksponować na nich tylko towary Spółki (w przeciwnym razie ekspozytory będą odebrane). Spółka zastanawia się, czy działania te pociągną za sobą skutki w podatku VAT.

W przedstawionym przykładzie nie następuje przekazanie prawa do dysponowania ekspozytorami na kontrahentów, w związku z czym nie dochodzi do dostawy tych towarów. Poprzez dostawę towarów rozumie się bowiem przekazanie prawa do dysponowania nimi jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Udostępnienie ekspozytorów może być jednakże uznane za świadczenie usługi ze strony Spółki na rzecz dyspozytorów. Odpłatne świadczenie usług stanowi zaś czynność opodatkowaną VAT. Z uwagi na to, że w konkretnym przypadku mamy do czynienia z czynnością nieodpłatną, należy przeanalizować art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również życie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników (…), jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Tak więc czynnością opodatkowaną (zrównaną z odpłatnym świadczeniem usług) jest wszelkie użycie towarów należących do podatnika (przedsiębiorcy), pod warunkiem, że:

  1. użycie to jest dokonane do celów innych niż działalność jego gospodarcza, oraz
  2. podatnikowi w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Polecamy: Biuletyn VAT

W przedstawionej sytuacji Spółka udostępnia ekspozytory, które są używane przez kontrahentów. Jednocześnie, jak wskazano, udostępnienie to ma także cel marketingowy, jakim jest promocja towarów Spółki. W związku z tym można uznać, że nieodpłatne udostępnienie w tym przypadku jest dokonywane do celów mieszczących się w działalności gospodarczej Spółki. Nie jest spełniona przesłanka opodatkowania. Spółka udostępniając nieodpłatnie ekspozytor nie będzie zobowiązana do opodatkowania tej czynności.

Na marginesie warto zaznaczyć, że stanowisko to znajduje potwierdzenie w rozstrzygnięciach organów podatkowych, np. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 1.8.2014 r., znak IPTPP2/443-315/14-4/AW. Z powyższych powodów, można stwierdzić, że nieodpłatne udostępnienie ekspozytorów z logiem podatnika jest działaniem korzystnym z punktu widzenia podatku VAT.

Michał Samborski, doradca podatkowy, ECDDP sp. z o.o.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Blog Prawa Zamówień Publicznych

Opinie prawników specjalizujących się w prawie zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK