| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Jak opodatkować premie pieniężne kontrahentów realizujących określony poziom zakupów

Jak opodatkować premie pieniężne kontrahentów realizujących określony poziom zakupów

W czasach dużej konkurencji na rynku, przedsiębiorcy starają się różnymi metodami przyciągnąć klienta, zachęcić go do zakupów w jego firmie. Za zrealizowanie pewnego poziomu zakupów w danym okresie (ustalonego najczęściej w umowie) dostawy nagradzają swoich odbiorców np. wypłacana premią pieniężną.

Im większe obroty tym takie premie mogą być częstsze. W zależności od zawartej umowy premie mogą być wypłacane za okresy miesięczne, kwartalne, półroczne, a także roczne. Warunkiem otrzymania takiej premii pieniężnej jest często jedynie osiągnięcie określonego obrotu. Chociaż mogą być też zawarte umowy zawierające inne warunki otrzymania premii np. dotrzymanie terminowej płatności za faktury dokumentujące obrót w określonym czasie. Dokonując wypłaty premii pieniężnych kontrahentom może pojawić się pytanie czy i jeżeli tak, to jak je opodatkowywać.

Porównaj: Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe

Przedmiotem rozważań podobnej sytuacji jest wyrok NSA w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r., I FSK 94/06, sprawa dotyczyła m.in. opodatkowania podatkiem VAT premii pieniężnych za wyniku sprzedaży. Organy podatkowe potraktowały otrzymywane premie jako wynagrodzenie przyznane kontrahentowi za spełnienie określonych w zawartej umowie warunków (zachowań). Zdaniem organów zachowanie podatnika otrzymującego premie stanowiło świadczenie usług z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Sąd we wskazanym wyroku wyraźnie natomiast stwierdził, że za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie, osiągniętych przez nabywcę towarów; premia wypłacona przez sprzedawcę w razie osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

W innym wyroku z dnia 22 maja 2007 r., III SA/Wa 4080/06, WSA w Warszawie stwierdził jednoznacznie, że za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów. Premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi.

W świetle obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami) i nie wiąże się z wykonywaniem na rzecz sprzedawcy dodatkowych czynności (np. zobowiązanie do prowadzenia akcji o charakterze promocyjnym, reklamowym), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Rabat rozumieć należy, jako obniżenie ustalonej ceny określonego towaru, wyrażony procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznawane przed ustaleniem ceny i po jej ustaleniu. Rabat udzielany w momencie wystawienia faktury jest w niej uwzględniany. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury korygującej.

Polecamy: Stawki VAT w 2011 roku

Wypłata premii pieniężnej następuje najczęściej po osiągnięciu określonego obrotu w określonym czasie. Sumowane są więc faktury, z których wynika ten obrót.

Premia pieniężna wypłacona kontrahentowi spółki w związku z dokonaniem zakupów określonej wartości stanowi więc rabat, który należy udokumentować fakturą korygującą.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

HAYS Poland

Doradztwo personalne

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »