REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć VAT przy świadczeniach złożonych

Marek Pasiński
Radca prawny
Anna  Trela
Aplikant radcowski

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy świadczący usługi niejednokrotnie spotykają się z zagadnieniem tzw. świadczeń złożonych. Problematyka ta jest dość skomplikowana i rodzi wiele praktycznych problemów, zwłaszcza w zakresie podatkowym, jednakże wbrew pozorom wcale nie jest rzadko spotykana na rynku.

Problem pojawia się zwłaszcza, gdy jedno świadczenie, w ramach świadczenia złożonego, jest opodatkowane inną stawką VAT niż inne wchodzące w skład świadczenia złożonego.

Autopromocja

Za świadczenie złożone uznawane jest jedno świadczenie, na które łącznie składa się dwa lub nawet kilka oddzielnych świadczeń. Świadczenia te muszą być ze sobą tak połączone, że ich rozdzielenie byłoby nieracjonalne gospodarczo i w pewnym sensie sztuczne.

Jeśli rozdzielenie byłoby możliwe, nie będziemy mieć do czynienia ze świadczeniem złożonym (przynajmniej nie dla celów podatku VAT) i wówczas zbadana powinna być wartość każdego z nich z osobna i ustalona odpowiednia stawka podatkowa dla poszczególnych świadczeń.

Zobacz: Stawki VAT w 2011 roku

Możliwe byłoby również uznanie świadczenia za złożone, gdy jedno z poszczególnych świadczeń wyraźnie dominuje nad drugim, tzn. jest świadczeniem głównym, a pozostałe są tylko pomocnicze i mają na celu np. zwiększenie jakości usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyraźna przewaga jednego świadczenia mogłaby uzasadniać rozliczanie za pomocą jednej stawki podatkowej i brak rozdzielania dla celów ustalenia podatku VAT, nawet gdyby było to możliwe. Istotne jest, aby świadczenia pomocnicze nie były dla Klientów faktycznym celem, a jedynie dodatkiem.

Problematyka świadczenia złożonego była już niejednokrotnie przedmiotem rozważań sądów, tak w Polsce jak i w Europie. Niezależnie od tego nadal nie mamy do czynienia z utrwaleniem się jednolitego poglądu w tej kwestii. Zasadniczo z orzecznictwa wynika dążenie do rozdzielania świadczeń i przyporządkowywania im odpowiednich stawek podatkowych.
W takim tonie wypowiadał się Europejski Trybunał Sprawiedliwości, a za nim do podobnych wniosków dochodziły sądy w Polsce.

W wyroku ETS z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie RLRE Tellmer Property sro vs. Finanční ředitelství v Ústí nad Labem, C-572/07, Trybunał wyraźnie wskazał, że „za zasadę przyjęte jest odrębne traktowanie VAT każdego ze świadczeń. Dopiero jeżeli kilka świadczeń jest ze sobą funkcjonalnie powiązanych w taki sposób, że wyodrębnianie ich byłoby działaniem sztucznym, a ponadto niektóre ze świadczeń (tzw. świadczenia pomocnicze) nie stanowią dla nabywców celu samego w sobie, wówczas dla celów VAT nie należy wyodrębniać takich pojedynczych świadczeń, a całość usługi powinna być traktowana jednolicie dla celów VAT.”

Widać więc, że odrębne ustalanie stawek VAT dla każdej ze świadczonych usług z osobna nie jest wskazane, gdy świadczenia są ze sobą niejako nierozerwalnie połączone. Problem pojawia się właśnie w wykazaniu, że dokładnie taka sytuacja ma miejsce w konkretnym przypadku. Nie istnieje bowiem żaden zbiór świadczeń uznawanych za złożone, w ustawie o podatku VAT pojęcie to nie zostało zdefiniowane, należy więc zawsze ze szczególną uwagą przeanalizować każdą z indywidualnych sytuacji, w której zastosowanie miałaby znaleźć koncepcja świadczeń złożonych oraz wynikające z niej konsekwencje na gruncie VAT, co wcale nie jest proste, a ciężar dowodu co do możliwości objęcia danej czynności niższą stawką ciąży na podatniku dokonującym tej czynności.

Tego rodzaju problem od kilku lat dotyczył usługi produkcji i sprzedaży okien i drzwi wraz z ich montażem. Przedsiębiorcy produkujący i sprzedający materiały budowlane są na podstawie przepisów podatkowych zobowiązani do zapłaty 22% stawki podatku VAT. Inna stawka podatku VAT zarezerwowana jest dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i prac konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego. Wówczas należny podatek VAT wynosi 7%. Produkcja i sprzedaż okien obarczona jest zatem 22% podatkiem VAT, a ich montaż (kwalifikowany jako robota budowlano-montażowa) stawką siedmioprocentową. Należy zwrócić uwagę, że potencjalny klient zazwyczaj będzie zainteresowany zwłaszcza zamontowaniem okien czy drzwi, a nie tylko ich kupnem.

Wydawało się, że orzecznictwo ugruntowało interpretację tego zagadnienia, gdyż Naczelny Sąd Administracyjny w jednym z orzeczeń stwierdził, że czynność montażu okien powinna podlegać opodatkowaniu według stawki 7% (mimo że zawiera ona element, który mógłby być opodatkowany według stawki 22%).

Jednakże ostatni wyrok Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego w Łodzi (wyrok z 17 lutego 2010 r., I SA/Łd 1169/09) znowu zaburza spokój przedsiębiorców. W sprawie tej organ podatkowy zakwestionował poprawność rozliczeń spółki w zakresie podatku VAT za usługę produkcji, sprzedaży i montażu okien. Spółka wskazywała, że wszystkie te usługi wykonuje w ramach czynności budowlano-montażowych, gdyż głównym celem poszczególnych transakcji nie była dostawa towaru, a jego zamontowanie. Organ podatkowy wyodrębnił jednak z kwot umieszczonych na fakturze wartości okien i osobno wartość montażu. Pomimo wyraźnego zakwestionowania przez spółkę stanowiska fiskusa, Sąd nie uwzględnił skargi, stwierdzając, że do dostawy okien należy zastosować 22% stawkę podstawową, natomiast w odniesieniu do usługi montażu 7%.

Polecamy: VAT 2010 - najważniejsze nowości

Wyrok ten daje przykład, że nigdy podatnik nie może być pewny zakwalifikowania jego usługi jako świadczenia złożonego i w związku z tym możliwości rozliczania się poprzez zastosowanie jednej stawki podatku VAT dla całej usługi.

Nadmienić można, że problem u podatnika może pojawić się także w sytuacji odwrotnej, gdy organ stwierdzi istnienie świadczenia złożonego i nakaże stosowanie dla wszystkich czynności jednej wyższej stawki VAT. Taka sytuacja miała miejsce w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 881/08).

Najbezpieczniej wystąpić zatem z wnioskiem o dokonanie interpretacji dla konkretnego przypadku. Przepisy budzą wątpliwości nie tylko u podatników, ale także u organów i sądów, co może prowadzić do różnic w wykładni.

Z punktu widzenia podatnika dążącego do dokonania optymalizacji podatkowej, istotne będzie wskazanie wszystkich okoliczności związanych z transakcjami, przedstawienie umów, które wskazywałaby na faktyczną intencję stron przy transakcji. Trzeba mieć również nadzieję, że problem zostanie zauważony przez ustawodawcę, który dokona stosownych zmian w obowiązujących przepisach, wykluczając lub chociaż zmniejszając niepewność podatników w tej kwestii.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA