| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Czy pobieranie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania podlega opodatkowaniu VAT

Czy pobieranie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania podlega opodatkowaniu VAT

W stały krajobraz większych miast Polski wkomponowały się strefy płatnego parkowania. Tworzone przez gminy służą nie tylko organizacji infrastruktury drogowej, ale stanowią przede wszystkim źródło dochodu. Pozyskane z opłat za parkowanie środki mogą być kierowane na realizację inwestycji drogowych, czy tworzenie nowych miejsc parkingowych.

Taka regulacja nie budzi już wątpliwości, że organy samorządu terytorialnego zaliczane są do kategorii organów władzy publicznej. Jak natomiast wygląda sytuacja na gruncie prawa krajowego? Konstytucja RP, choć posługuje się pojęciem "organ władzy publicznej" terminu tego nie definiuje. Wskazać tu należy na zapis art. 16 ust. 2 Konstytucji, który stanowi, że: "Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej.

Przysługującą mu w ramach ustaw istotna część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność." Natomiast w art. 163 Konstytucji określono, iż samorząd terytorialny wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub ustawy dla organów innych władz publicznych. Z powyższego wywieść można kompetencję organów samorządu do sprawowania władzy publicznej nie zastrzeżonej innym organom.

Biorąc pod uwagę przedstawiony wywód stwierdzić należy, że do określonej w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT kategorii organów władzy publicznej należy zaliczyć organy samorządu terytorialnego, w tym organy gminy.

Warunkiem uznania, że działania gminy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jest ustalenie czy podjęte działania (w omawianym przypadku pobieranie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania) są realizowane w celu sprawowania władzy publicznej do realizacji, których zostały one powołane.

Celem ustalenia powyższego niezbędne jest wskazanie w tym miejscu kilku regulacji prawnych. Przepis art. 2a ust. 2 ustawy o drogach publicznych stanowi, że drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy. Natomiast art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 13 ust. 1 pkt 1, art. 13b i art. 13f ustawy o drogach publicznych dają kompetencję radzie gminy do regulowania kwestii odpłatności za korzystanie z dróg publicznych. Jednocześnie art. 19 ust. 5 ustawy o drogach publicznych  stanowi, że w granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.

W świetle wymienionych przepisów pobieranie przez gminę opłat za korzystanie z dróg publicznych jest formą sprawowania władztwa publicznego.

Gmina wprowadzając opłatę za parkowanie w strefie płatnego parkowania działa na innych zasadach niż podmiot prywatny. Pobierana opłata ma charakter daniny publicznej, wprowadzanej w sposób określony w ustawie. Organy gminy dysponują przy tym prawem ściągania ich w drodze egzekucji administracyjnej.

Istotnym elementem pobieranej opłaty jest również to, że dochód uzyskany z poboru opłat przeznaczany jest na cele publiczne lub związane są z realizacją takich celów. Gmina uzyskując dochód z pobranych opłat za parkowanie pojazdów strefie płatnego parkowania realizuje cele publiczne, a zatem stosownie do art. 15 ust.6 ustawy o VAT nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług.

Źródło: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 25 maja 2010 r. sygnatura: I FSK 761/09

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Adam Misiński

Biegły rewident

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »