| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Jak rozliczyć w VAT zaliczki na poczet transakcji zrealizowanych w 2011 roku

Jak rozliczyć w VAT zaliczki na poczet transakcji zrealizowanych w 2011 roku

Niestety przepisy przejściowe dotyczące rozliczania VAT na przełomie 2010 r. i 2011 r. są nieprecyzyjne. Budzą one uzasadnione wątpliwości podatników. Przyjrzyjmy się zasadom rozliczania zaliczek.

Co więcej, zmiana stawki podatku VAT nie będzie powodowała zmiany wysokości opodatkowania w stosunku do zaliczki otrzymanej w 2010 r. Tak wynika z analizy przepisów regulujących wystawianie tzw. faktur końcowych.

Zgodnie bowiem z brzmieniem § 10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie m.in. wystawiania faktur, jeżeli faktury, o których mowa w ust. 1 - 3 (czyt. obecnie wystawione faktury zaliczkowej), nie obejmują całej ceny brutto, sprzedawca po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi wystawia fakturę na zasadach określonych w § 5 i 7 - 9, z tym że sumę wartości towarów (usług) pomniejsza się o wartość otrzymanych części należności, a kwotę podatku pomniejsza się o sumę kwot podatku wykazanego w fakturach dokumentujących otrzymanie części należności; taka faktura powinna zawierać również numery faktur wystawionych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

W konsekwencji, zdaniem Autora, mając na uwadze projektowany przepis przejściowy, tj. art. 41 ust. 14f ustawy o VAT, w stosunku do otrzymanej zaliczki/przedpłaty w 2010 r. zachowana zostanie stawka podatku VAT obowiązująca przed dniem zmiany stawki (22%).

Niemniej, mając na uwadze literalne brzmienie przepisów regulujących sposób wystawiania faktur zaliczkowych oraz tzw. końcowych, należy transakcję w całości opodatkować wg stawki podatku obowiązującej w 2011 r. a kolejno obniżyć zarówno wartość należności jak i kwotę podatku o wartość otrzymanej w 2010 r. zaliczki/przedpłaty.

Polecamy: Jak rozliczyć w VAT zaliczki na poczet transakcji zrealizowanych

Polecamy: VAT 2011

Powyższe obrazują przykłady uzależniając sposób rozliczenia w zależności od przyjętego sposobu ustalenia wynagrodzenia (w kwocie brutto – w tym przypadku koszty zmiany podatku poniesie sprzedawca, oraz w kwocie netto - tutaj koszty zmiany podatku poniesie nabywca).

Spółka A ustaliła w umowie ze Spółką B, że wartość kontraktu wyniesie 2450 zł brutto. Z umowy tej wynika również, że Spółka B jest zobowiązana do wpłaty na rzecz sprzedawcy zaliczki na poczet tej transakcji w wysokości 1220 zł. Zaliczka została uiszczona w dniu 14.12.2010 r., natomiast reszta wynagrodzenia zostanie uiszczona w 2011 r. po dostawie zamówionego towaru.

Spółka A wystawi fakturę zaliczkową na wartość 1220 zł (brutto) w tym podatek VAT wg 22% stawki podatku VAT (220 zł). Natomiast w 2011 r. wystawi fakturę końcową (rozliczeniową) w następujący sposób:
- wartość brutto kontraktu 2450 zł, VAT (23%) 458,13 zł, netto 1991,87 zł
- pomniejszone o otrzymaną w 2010 r. zaliczkę - brutto 1220 zł, VAT (22%) 220 zł, netto 1000 zł.
- pozostało 1230 zł brutto, VAT (238,13 zł), netto 991,87 zł.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Kotzian

Absolwentka Filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i Zarządzania mediami w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University. Tematyką HR i komunikacji zajmuje się od 2000 r., a od 2008 r. współpracuje z klientami w obszarze employer brandingu. Kieruje projektami badań wizerunku, w tym identyfikacji EVP, tworzy i realizuje strategie wizerunkowe dla dużych firm polskich i międzynarodowych. Wspiera procesy komunikacji w trakcie zmian organizacyjnych. W ramach Bernard Hodes Global Network współpracuje z ekspertami employer brandingu na całym świecie. Interesuje się różnymi obliczami różnorodności i prowadzi badania na temat wpływu diversity na wizerunek pracodawcy. Jest doświadczonym prelegentem, autorką wielu publikacji z dziedziny employer brandingu, komunikacji, HR i rynku pracy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »