| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > VAT 2011 – czy nieodpłatne przekazania towarów są opodatkowane?

VAT 2011 – czy nieodpłatne przekazania towarów są opodatkowane?

W ramach prowadzonej działalności przedsiębiorcy niejednokrotnie dokonują nieodpłatnego przekazania towarów. Przekazania takie mogą mieć różny charakter. Przykładowo, towary mogą być przekazywane jako prezenty dla kontrahentów lub klientów, mogą być wydawane w ramach organizowanych przez Spółkę konkursów lub promocji czyż mogą stanowić przedmiot klasycznej darowizny.

Zasadniczą różnicą w stosunku do obecnie obowiązującej regulacji jest brak wskazania celu na jaki ma zostać dokonane nieodpłatne przekazanie towarów, aby podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Innymi słowy, po wejściu w życie omawianych zmian, nieodpłatne przekazanie towarów będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT bez względu na cel dokonanego przekazania (także w przypadku przekazania na cele związane w prowadzoną działalnością gospodarczą), jeżeli tylko podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu danych towarów.

Zatem, wszelkie nieodpłatne przekazania towarów na cele reklamowe i reprezentacyjne, jako prezenty dla kontrahentów i dla klientów, czy w ramach organizowanych konkursów, będą, co do zasady, podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wejście w życie omawianych zmian planowane jest na dzień 1 kwietnia 2011 r., aczkolwiek data ta oraz kształt nowelizacji może jeszcze ulec zmianie.

Możliwość optymalizacji

Na szczęście w ustawie o VAT odnaleźć można przepisy, dzięki którym, po wejściu w życie planowanych zmian niektóre nieodpłatne przekazania towarów nie będą podlegały opodatkowaniu, pomimo tego, że podatnicy będą uprawnieni do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu przekazywanych towarów.

Mianowicie, nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek nie stanowi (i po zmianie przepisów nadal nie będzie stanowić) czynności opodatkowanej podatkiem VAT (co wynika z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT).

Drukowane materiały reklamowe i informacyjne, to przede wszystkim materiały papierowe, takie jak wszelkiego typu foldery, katalogi, ulotki, a także inne materiały drukowane, których głównym celem jest informowanie kontrahentów lub klientów o działalności przedsiębiorcy lub, które służą reklamie działalności przedsiębiorcy.

Prezenty małej wartości zostały zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Pod pojęciem tym należy rozumieć przekazywane przez podatnika jednej osobie towary: 

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Smolińska-Wiśnioch

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »