| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Jak rozliczać VAT od marży za sprzedawane używane samochody?

Jak rozliczać VAT od marży za sprzedawane używane samochody?

Podatnik, który sprowadza z Unii Europejskiej samochody używane zakupione od osób fizycznych, celem dalszej odsprzedaży w kraju, zanim dokona ich zbycia musi ponieść dodatkowe koszty. W szczególności powinien opłacić akcyzę, ponieść koszt usługi recyklingowej, opłacić badania techniczne pojazdu, przetłumaczyć dokumenty pojazdu na język polski, często też zarejestrować samochód czy wykonać drobne naprawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia: „kwota nabycia”. Z punktu widzenia postawionego na wstępie pytania ważne jest, czy do kwoty nabycia można zaliczyć dodatkowe wydatki, jak to już wyżej wskazano związane z opłaceniem akcyzy, tłumaczeniem dokumentów na język polski i inne?

Pomocne w rozstrzygnięciu przedstawionego zagadnienia mogą być przepisy Dyrektwy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.).
W art. 312 ww. Dyrektywy zawarte są definicje:

1. „cena sprzedaży” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia uzyskanego lub do uzyskania przez podatnika-pośrednika od nabywcy lub osoby trzeciej, włączając w to subwencje bezpośrednio związane z transakcją, podatki, cła, opłaty i należności oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik-pośrednik obciąża nabywcę, z wyłączeniem jednak kwot, o których mowa w art. 79;
2. „cena nabycia” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia, określonego w pkt 1, uzyskanego lub do uzyskania przez dostawcę od podatnika-pośrednika.

Konsekwencją powyższych regulacji jest stwierdzenie, iż za kwotę nabycia należy uznać wynagrodzenie jakie dostawca towaru otrzymał od podatnika. W wynagrodzeniu tym nie mieszczą się dalsze wydatki związane np. z akcyzą – opłata z tego tytułu nie stanowi przecież wynagrodzenia osoby sprzedającej towar.

Kwotę nabycia będzie więc stanowiło wszystko to co sprzedający otrzyma od nabywcy (podatnika).

Warto zauważyć, że oprócz wartości sprzedawanego towaru mogą jeszcze dojść koszty opakowania, transportu czy ubezpieczenie. Istotne jest jednak to, iż z tytułu tych dodatkowych kosztów wynagrodzenie otrzyma podmiot dokonujący sprzedaży towaru, dlatego mieszczą się one w kwocie nabycia. Wyznacznikiem więc jest to co otrzymał dokonujący dostawy towarów na rzecz podatnika.

W konsekwencji określając podstawę opodatkowania podatnik powinien wyliczyć różnicę między całkowita kwotą zapłaconą przez nabywcę, a kwotą nabycia towaru bez uwzględnienia kosztów poniesionych przez podatnika, mających na celu wprowadzenie pojazdów do obrotu (akcyza, tłumaczenie dokumentów, rejestracja i inne).

Na koniec należy stwierdzić, iż przedstawiona ocena przepisów stanowi utrwaloną linię interpretacyjną przepisów podatkowych prezentowaną przez Ministra Finansów.

Źródła:
- interpretacja indywidualna nr IPPP2/443-389/11-2/KG z 10.06.2011 r.
- interpretacja indywidualna nr ILPP4/443-170/11-3/EWW z 20.05.2011 r.

Polecamy:Faktura VAT od A do Z

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Nowicki

Członek Zarządu Sembox Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »