| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > VAT od wydania towarów za granicę w celach marketingowych i reklamowych

VAT od wydania towarów za granicę w celach marketingowych i reklamowych

Spółka, chcąc prowadzić efektywne działania reklamowo - marketingowe, wysyła do swoich kontrahentów – na teren UE a także poza jej granice - różnego rodzaju towary, wyroby, ekspozytory. Przy ich nabyciu korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Spółka ma wątpliwości, czy takie wydanie towarów, jest opodatkowane VAT-em?

Zwolnienie z obowiązku uiszczenia VAT-U

Z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy wynika, że przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych

A. Bembnista w glosie do wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 3 kwietnia 2007 roku (I SA/Wr 157/07), wskazuje, że nieodpłatne przekazania związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie podlegają opodatkowaniu VAT. [...] Niepodleganie VAT nie oznacza jednak, że podatnik nie może odliczyć, z tytułu nieodpłatnego przekazania w związku z przedsiębiorstwem, podatku VAT naliczonego przy zakupach z tym związanych.

a) Prezenty o małej wartości

Prezentami o małej wartości są towary przekazywane jednej osobie i spełniające następujące kryteria:

1.łączna wartość towarów nie może przekraczać w roku podatkowym kwoty 100 zł, o ile podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym przekazuje towary;

W związku z tym, nawet jeśli towary nie przekraczają wskazanej wartości (100 zł), ale ewidencja osób obdarowanych nie jest prowadzona, to nie można skorzystać ze zwolnienia podatkowego. Przypadek, kiedy zwolnienie będzie dopuszczalne, mimo braku takiej ewidencji, został wskazany w punkcie 2.

2. jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł; dotyczy to tych towarów, których przekazania nie uwzględniono w ewidencji, o której mowa w punkcie 1.

b) Próbki

Próbka to niewielka ilość towaru reprezentująca określony rodzaj lub kategorię towarów.

Cechy:

1. Musi zachować skład a także wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru.

2. Jest przykładem całego produktu, dlatego musi posiadać jego istotne cechy.

3. Przyjmuje się, że próbka nie powinna zaspokajać całości potrzeb konsumenta, bo wtedy nie będzie mogła być nazwana próbką.

4. Dzięki takim próbkom kontrahent może poznać właściwości i sposób działania towaru, porównać go z innymi oferowanymi na rynku produktami czy też po prostu dokonać ich oceny.

5. Przyczyną przekazania próbki jest chęć zainteresowania, przekonania kontrahenta do danych towarów, a nie dokonanie nabycia przez niego.

Istotne i kluczowe jest to, żeby ilość lub wartość przekazywanych próbek nie wskazywała na działania o charakterze handlowym. Charakter handlowy oceniany jest właśnie na podstawie ilości i wartości dokonanego przekazania.

Handlowy charakter dostawy oznacza, że dostawa pokrywa (ewentualnie może pokryć z powodu swojej ilości lub wartości) całość lub część potencjalnego zapotrzebowania na towar, w ten sposób, że dalszy zakup tego towaru będzie już zbędny.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »