| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju - zarys regulacji VAT

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług definiują oraz regulują instytucję sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju. Już na wstępie należy zauważyć, iż odnosi się ona do dostawy towarów realizowanej pomiędzy podmiotami z krajów członkowskich Unii Europejskiej, a podmiotami polskimi. Jest to więc instytucja zbliżona do wewnątrzwspólnotowego nabycia. Różnica wynika ze statusu nabywcy towarów w Polsce. Przy sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju nabywcą towaru jest podmiot nie będący podatnikiem VAT, bądź podatnik, który nie rozpoznaje czynności wewnątrzwspólnotowych.

Co istotne, każda czynność będąca przedmiotem sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju jest jednocześnie sprzedażą wysyłkową z terytorium państwa członkowskiego Wspólnoty.

Czym jest w istocie sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju?

Jest to dostawa towarów realizowana z państwa Unii Europejskiej na terytorium Polski, w której podmiotem dokonującym sprzedaży jest podatnik podatku od wartości dodanej (podatnik VAT) z innego państwa UE.

W ramach tej sprzedaży towary będące przedmiotem dostawy są transportowane lub wysyłane z terytorium innego państwa do Polski, będącej miejscem przeznaczenia towaru. Dostawa ta jest przy tym dokonywana na rzecz podmiotu nie będącego podatnikiem VAT, bądź podatnika VAT, który jednakże nie rozlicza takiej transakcji jako wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej

Wprowadzone regulacje dotyczące sprzedaży wysyłkowej służyć mają zasadzie równowagi konkurencji pomiędzy podmiotami krajowymi, a zagranicznymi dokonującymi sprzedaży w tym samym państwie.

Realizacja tej zasady miała nastąpić poprzez opodatkowanie sprzedaży w kraju dostawy towarów. Choć stanowi to pewne optimum służące równowadze podmiotów na rynkach poszczególnych państw, to z powodów praktycznych zostało ograniczone do sytuacji osiągnięcia przez danego podatnika określonej wysokości rocznej sprzedaży w obrocie z konkretnym krajem.

W Polsce przedmiotowy limit sprzedaży przyjęto w kwocie 160.000 zł. Jeśli więc wartość sprzedaży do Polski realizowanej przez konkretnego podatnika w poprzednim roku podatkowym przekroczyła wspomniany limit podatnik podatku od wartości dodanej zobligowany jest opodatkować sprzedaż w Polsce.

Sprzedaż wysyłkowa – zasady rozliczenia VAT

Kwoty limitów przy sprzedaży wysyłkowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej

Jeśli natomiast podmiot taki limitu tego w poprzednim roku nie osiągnął, opodatkowanie w Polsce nastąpi dopiero po przekroczeniu wspomnianego limitu, zaczynając od kolejnej dostawy. W świetle powyższego przy niskich wartościach obrotu danego podatnika z danym państwem – miejscem opodatkowania sprzedaży wysyłkowej będzie kraj wysyłki towaru.

W zasadzie więc przy niskich wartościach sprzedaży opodatkowanie następuje w kraju wysyłki. Ale od tej reguły dopuszczono odstępstwo. Podatnik podatku od wartości dodanej może złożyć oświadczenie o wyborze miejsca opodatkowania w kraju dostawy. Co ważne – w takim wypadku związany jest on wyborem przez okres 2 lat. Przedmiotowe oświadczenie zobligowany jest on złożyć Naczelnikowi Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście co najmniej na 30 dni przed przed datą dokonania dostawy, którą chce opodatkować w Polsce.

Wyłączenia niektórych dostaw spod regulacji dotyczących sprzedaży wysyłkowej

Choć w niektórych przypadkach sprzedaż towarów odpowiadać będzie schematowi sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju to jednakże ustawodawca zdecydował się na ich wyjęcie spod tej regulacji.

Sprzedaż wysyłkowa z kraju – czy można opodatkować VAT wyłącznie w kraju wysyłki

Opodatkowanie VAT zaliczki przy sprzedaży wysyłkowej

Dotyczy to dostawy:

- nowych środków transportu,

- towarów montowanych lub instalowanych z próbnym uruchomieniem lub bez niego,

- wyrobów akcyzowych zharmonizowanych,

- towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Nikolay Kirov

Od 1996 r. wykładowca i doradca w zakresie: • Negocjacji, Budowania Relacji i Kreowania Wartości Dodanej w biznesie • Przywództwa, wdrażania zmian organizacyjnych i rozwiązywania konfliktów • Negocjacji Strategicznych i Międzykulturowych, Budowania modelów e-Biznesu i Strategii Przez prawie 20 lat ponad 50 000 osób brało udział w moich wykładach, szkoleniach i sesjach strategicznych podczas realizacji Programów Rozwojowych dla Korporacji i Przedsiębiorców, studiów podyplomowych, programów Master of Business Administration: Executive MBA, MBA IT, MBA HR, MBA FINANSE, MBA dla Inżynierów, MBA dla kadry Medycznej a także na międzynarodowym programie Executive MBA realizowanym w języku rosyjskim na Białorusi. Wykładowca „Kozminski AMP - Advanced Management Program” - realizacja Warszawa - Barcelona, na którym prowadziłem zajęcia w EADA Business School. Na swoich kursach pokazuje jak umiejętności negocjowania i budowania relacji w biznesie przekładają się bezpośrednio na korzyści ekonomiczne i zadowolenie partnerów. Jak podpisywać korzystniejsze długoterminowo kontrakty. Obecnie jest Dyrektorem ds. Strategii i Rozwoju - Center of Excellence - Centrum Doradztwa i Kształcenia Menedżerów - Akademii Leona Koźmińskiego. Partnerem i członkiem zarządu „Kirov Strategic Negotiators” Sp. z o.o., Członkiem Zarządu Fundacji BARGEWORK, Członkiem Rady Naukowej Fundacji „Pasja do Edukacji i Rozwoju”, członkiem Kapituły Nagrody PNSA - Polish National Sales Awards, Członkiem Kapituły nagrody "Lwy Koźmińksiego" oraz członkiem Kolegium Redakcyjnego czasopisma "Management and Business Administration. Central Europe". Koordynator merytoryczny programu studiów Koźmiński MBA dla Inżynierów oraz studiów podyplomowych „Strategiczne Zarządzanie Sprzedażą i Zespołem Sprzedaży”. Jest również opiekunem i promotorem kilkudziesięciu strategicznych projektów doradczych prowadzonych w ramach programów MBA, oraz opiekunem i promotorem ponad 200 projektów doradczych dla administracji publicznej. 



Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK