| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > VAT 2013 - prezenty o małej wartości i próbki

VAT 2013 - prezenty o małej wartości i próbki

Projektowana nowelizacja ustawy o VAT, która wchodzi w życie od 1 kwietnia 2013 roku (a częściowo od 1 stycznia 2013 r.) zawierała pierwotnie m.in. nowe wyższe limity kwotowe prezentów o małej wartości (160 zł netto i 20 zł netto), a także zmianę definicję próbki. Ostatecznie rząd z powodów budżetowych wycofał się z pomysłu podwyższenia limitów kwotowych prezentów o małej wartości (zostaje 100 zł i 10 zł - netto).

Ostatecznie na skutek ww. trudności budżetowych zrezygnowano z podnoszenia wartości tych limitów.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Dyrektywa 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od  tych towarów).

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Ścisłe odwzorowanie przepisu art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Pozostawienie wymienienia tych  towarów nawet jako przykładowych powodowałoby,  że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi czy drukowany  materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością.

Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal  nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości. 

VAT 2013 - nowelizacja ustawy o VAT, stawki VAT

Podstawowe stawki VAT w UE

Definicja próbki

W art. 7 ust. 7 ustawy o VAT zmianie ulega definicja próbki, aby w sposób pełniejszy dostosować się do  rozumienia tego pojęcia w prawie unijnym. W tej sprawie wypowiedział się TSUE w wyroku  z dnia 30 września 2010 r. w sprawie C-581/08 EMI Group, wskazując co należy rozumieć przez próbkę, której przekazanie nie wiąże się z opodatkowaniem podatkiem VAT. 

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru, który pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym jego przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
1) ma na celu promocję jego sprzedaży oraz
2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji sprzedaży tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Mirosław Siwiński

Radca Prawny nr wpisu WA-9949 Doradca Podatkowy nr wpisu 09923

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK