| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > VAT 2013 - prezenty o małej wartości i próbki

VAT 2013 - prezenty o małej wartości i próbki

Projektowana nowelizacja ustawy o VAT, która wchodzi w życie od 1 kwietnia 2013 roku (a częściowo od 1 stycznia 2013 r.) zawierała pierwotnie m.in. nowe wyższe limity kwotowe prezentów o małej wartości (160 zł netto i 20 zł netto), a także zmianę definicję próbki. Ostatecznie rząd z powodów budżetowych wycofał się z pomysłu podwyższenia limitów kwotowych prezentów o małej wartości (zostaje 100 zł i 10 zł - netto).

Ostatecznie na skutek ww. trudności budżetowych zrezygnowano z podnoszenia wartości tych limitów.

Od 2013 roku będzie można wystawiać faktury uproszczone

Dyrektywa 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.) nie uznaje za odpłatną dostawę towarów wykorzystania na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem towarów stanowiących prezenty o niskiej wartości i próbki (pomimo, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od  tych towarów).

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie zawiera obecnie wskazania, iż warunkiem wyłączenia z opodatkowania przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek jest przekazywanie ich na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. 

Ścisłe odwzorowanie przepisu art. 16 zdanie drugie dyrektywy 2006/112/WE powoduje, że w przepisie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT nie będzie już mowy o przekazywaniu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych.

Pozostawienie wymienienia tych  towarów nawet jako przykładowych powodowałoby,  że przepis byłby niespójny i mógłby rodzić wątpliwości interpretacyjne w sytuacji np. konieczności odpowiedzi czy drukowany  materiał reklamowy może być przekazany na cele inne niż związane z prowadzoną działalnością.

Przekazywanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nadal  nie będzie podlegało opodatkowaniu, jeśli towary te będą mieściły się w definicji prezentów o małej wartości. 

VAT 2013 - nowelizacja ustawy o VAT, stawki VAT

Podstawowe stawki VAT w UE

Definicja próbki

W art. 7 ust. 7 ustawy o VAT zmianie ulega definicja próbki, aby w sposób pełniejszy dostosować się do  rozumienia tego pojęcia w prawie unijnym. W tej sprawie wypowiedział się TSUE w wyroku  z dnia 30 września 2010 r. w sprawie C-581/08 EMI Group, wskazując co należy rozumieć przez próbkę, której przekazanie nie wiąże się z opodatkowaniem podatkiem VAT. 

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 7 ust. 7 ustawy o VAT przez próbkę rozumie się identyfikowalny jako próbka egzemplarz towaru, który pozwala na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym jego przekazanie (wręczenie) przez podatnika:
1) ma na celu promocję jego sprzedaży oraz
2) nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji sprzedaży tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

AKB-POLAND

Nowoczesne oświetlenia w firmie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »