| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zakres opodatkowania > Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT

Wydanie nagród w programie lojalnościowym bez VAT

Nieodpłatne wydanie nagród w ramach programu lojalnościowego stanowi czynność realizowaną w ramach usługi kompleksowej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 13 lutego 2014 r.

W przypadku świadczenia usługi kompleksowej obsługi programu lojalnościowego, w skład której wchodzi wydanie nagrody, opodatkowanie VAT dostawy na etapie przekazywania nagrody jest niezgodne z przepisami prawa, ponieważ prowadziłoby do podwójnego opodatkowania. Świadczeniem realizowanym przez spółkę, które podlega opodatkowaniu VAT jest usługa kompleksowa obsługi programu lojalnościowego świadczona na rzecz partnerów, za którą otrzymuje ona wynagrodzenie. Natomiast, wszystkie czynności wykonywane w ramach tej usługi, łącznie z przekazaniem nagród na rzecz uczestników programu lojalnościowego, nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu VAT.

Tak wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z dnia 13 lutego 2014 r., III SA/Wa 1704/13.

Sprawa dotyczyła spółki niemieckiej, nieposiadającej stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski, lecz zarejestrowanej w Polsce dla celów VAT. Spółka zawarła umowę ze spółką prawa polskiego w zakresie świadczenia kompleksowych usług obsługi programu lojalnościowego.  Program działał w ten sposób, że w związku z zakupami dokonywanymi przez jego uczestników w lokalach partnerów tego programu, emitowano punkty, zapisywane na indywidualnych kontach uczestników. Punkty podlegały wymianie na nagrody rzeczowe. Spółka nabywała je odpłatnie od podmiotów zewnętrznych, a następnie przekazywała je nieodpłatnie lub za dopłatą wskazanym uczestnikom programu.

Na tle powyższego, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy nieodpłatne wydanie towarów (nagród w programie lojalnościowym), realizowane w ramach kompleksowej usługi opisanej w stanie faktycznym, stanowi odpłatną dostawę towarów, opodatkowaną VAT? To samo pytanie sformułowano w odniesieniu do wydania nagród za dopłatą.  Spółka pytała również o możliwość odliczenia VAT z tytułu nabycia przedmiotowych nagród.

Ustawa o VAT 2014

Przedstawiając własne stanowisko, spółka wskazała, że nieodpłatne  wydanie towarów w ramach programu lojalnościowego nie stanowi dostawy podlegającej opodatkowaniu VAT, odrębnej od całości usługi wykonywanej na rzecz zleceniodawcy. Jest to bowiem część realizowanej przez spółkę usługi kompleksowej. 

W zakresie pytania drugiego (wydania nagród za dopłatą), spółka wskazała, że pomimo świadczenia kompleksowej usługi obsługi programu lojalnościowego, w wynagrodzeniu spółki z tego tytułu nie będzie uwzględniona kwota dopłaty, jaką uiści uczestnik tego programu. Z tego powodu otrzymane przez spółkę kwoty dopłat do nagród od uczestników programu będą stanowić podstawę opodatkowania do celów VAT, tj. kwotę należną z tytułu sprzedaży pomniejszoną o należny VAT. Jednocześnie spółka wskazała, że jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od zakupów towarów (nagród) od podmiotów trzecich, ze względu na ich związek z czynnościami opodatkowanymi spółki.  

Związek z usługą kompleksową

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego wydania nagród oraz opodatkowania wydania nagród za dopłatą w programie lojalnościowym oraz za prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia VAT.

W uzasadnieniu interpretacji organ wskazał,  że sam fakt, iż wydanie towarów następuje nieodpłatnie nie oznacza, że mamy do czynienia z czynnością nieodpłatną, bowiem wynagrodzenie należne spółce za świadczone usługi obsługi programu lojalnościowego obejmuje wartość wydawanych towarów. Zatem w przypadku wydania towarów uczestnikom programu zapłaty dokonuje nie ten uczestnik, lecz osoba trzecia – usługobiorca, z którym spółka zawarła umowę.

W zakresie wydania nagród za dopłatą,  organ wskazał, że podstawę opodatkowania stanowi nie kwota uiszczona przez uczestnika programu lojalnościowego na rzecz spółki (ustalona jako różnica pomiędzy ceną zakupu nagrody oraz równowartością punktów zgromadzonych przez uczestników w ramach programu lojalnościowego), lecz kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od kontrahenta oraz uczestnika programu.

W odniesieniu do prawa do odliczenia VAT od dokonanych zakupów, organ potwierdził  stanowisko spółki, wskazując, że prawo to jej przysługuje ze względu na związek z czynnościami opodatkowanymi.

Zmiany w VAT od 1 stycznia 2014 r. - vademecum

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Siwek Gaczyński & Partners

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »