| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zwolnienia > Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych

Jak rozliczać VAT przy działaniach reklamowych i marketingowych


Promocja przedsiębiorstwa, zwiększenie liczby kontrahentów, rozszerzenie dystrybucji sprzedawanych towarów mające na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych towarów jest typowym działaniem przedsiębiorców. Sposobów osiągnięcia takich celów jest wiele, wśród nich można wymienić przekazywanie materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów i próbek. Czynności te wyłączone są z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wydawca gazety lokalnej w celach promocyjnych dokonuje zakupu kubków i czapek z logo gazety, które wydawane będą nieodpłatnie jak nagrody pocieszenia w organizowanych konkursach, przy okazji festynów, organizowanych imprez. Działania te mają na celu rozpropagowanie gazety, stworzenie przyjaznego wizerunku firmy na rynku, a w efekcie końcowym służyć ma utrzymaniu bądź zwiększeniu poczytności tego wydawnictwa.

W przedstawionym przykładzie nie sposób znaleźć bezpośrednią zależność pomiędzy poniesionymi wydatkami, a faktem sprzedaży konkretnego egzemplarza czy partii gazety. Jednakże cel, któremu działania te służą nastawione są na działalność opodatkowaną, a podjęte działania są ukierunkowane na dokonanie takich czynności.

Jak podnosi w uzasadnieniu w/w wyroku Sąd - podatnik nie traci prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w przypadku, gdy nabycie towaru lub usługi zostało dokonane w celu jego wykorzystania przy sprzedaży opodatkowanej, do zrealizowania której podatnik w ramach przedsiębiorstwa posługuje się jednak czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Nabycie takie zmierza bowiem do dokonania sprzedaży opodatkowanej. Za takie działania uznać należy nabycie towarów lub usług wykorzystywanych następnie w związku z podejmowanymi przez podatnika czynnościami o charakterze marketingowym, które są przeprowadzane w celu zwiększenia grona nabywców i poszerzenia rynku zbytu, czy przedstawienia informacji o nowych produktach.

Odnosząc się natomiast do podatkowych skutków nieodpłatnego przekazania opisanych we wstępie towarów służących celom marketingowym wyjść należy od przepisów określających zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Generalną zasadę w tym zakresie wyraża art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że:
„Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.”

W omawianym zakresie znaczenie ma zwrot: „odpłatna dostawa towarów” i jego zakres znaczeniowy. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). Przepisy ustawy o VAT pod pojęciem dostawy towarów zakwalifikowały również czynności, które mimo braku odpłatności zrównane zostały w skutkach podatkowych z odpłatną dostawą towaru.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Izabela Sikora

Prawnik, rzecznik patentowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »