REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy usługi SWIFT są zwolnione z VAT?

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy usługi SWIFT są zwolnione z VAT?
Czy usługi SWIFT są zwolnione z VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zwolnienie z podatku od wartości dodanej przewidziane w art. 13b VI Dyrektywy nie obejmuje usług elektronicznego przesyłania wiadomości świadczonych instytucjom finansowym (swift).

Trybunał wypowiedział się w sprawie (wyrok z  28 lipca 2011 r. – sygn. C-350/10) zainicjowanej przez sąd fiński, który zwrócił się do niego z pytaniem prejudycjalnym:

Autopromocja

Czy art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 szóstej dyrektywy  należy interpretować w ten sposób, że usługi swift, wykorzystywane w obrocie płatniczym i do realizacji transakcji na papierach wartościowych pomiędzy instytucjami finansowymi, są zwolnione z podatku VAT?”

Przypomnijmy, że SWIFT stanowi ogólnoświatową usługę elektronicznego przesyłania wiadomości na rzecz instytucji finansowych, która umożliwia ponad dziewięciu tysiącom banków, instytucji finansowych i instytucji zarządzających papierami wartościowymi itp., przesyłanie między sobą komunikatów finansowych w ujednoliconym standardzie przy pomocy specjalnego oprogramowania i zabezpieczonej międzynarodowej sieci wymiany danych.

Dzięki stworzonej i utrzymywanej przez siebie sieci SWIFT zapewnia między innymi przetwarzanie komunikatów dotyczących rozliczeń międzybankowych i transakcji na papierach wartościowych

VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT 2011 - wszystkie zmiany od 1 stycznia

Rozpatrując sprawę, Trybunał uznał, że nic nie stoi na przeszkodzie temu, by usługi zlecane zewnętrznym operatorom spoza instytucji finansowych (swift), niemającym tym samym bezpośredniego związku z klientami tych instytucji, były zwolnione z VAT, o ile usługi te stanowią oddzielną całość, której skutkiem – jeśli ją oceniać globalnie – jest spełnienie specyficznych i istotnych funkcji transakcji finansowych określonych w art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 szóstej dyrektywy.

TSUE wyjaśnił, że aby ocenić, czy usługi swift mogą zostać zwolnione, należy zbadać dwa czynniki.

Po pierwsze, czy ich świadczenie może powodować prawne i finansowe zmiany podobne do zmian wywołanych rozliczeniami międzybankowymi lub transakcjami dotyczącymi samych papierów wartościowych.

Po drugie, czy odpowiedzialność SWIFT wobec jej klientów ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy omawianych operacji finansowych.

Co do pierwszego aspektu, TSUE stwierdził, że skoro usługi swift są usługami elektronicznego przesyłania wiadomości, których wyłącznym przedmiotem jest przekazywanie danych, to nie spełniają one jako takie żadnej z funkcji którejkolwiek z transakcji finansowych, o których mowa w art. 13 cześć B lit d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, tj. nie skutkują przeniesieniem środków lub papierów wartościowych i nie posiadają zatem ich cech.

W kwestii drugiej, zdaniem TSUE, odpowiedzialność umowna SWIFT wobec banku dotyczy jedynie obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa i czytelności przesyłanych danych, a także obowiązku naprawienia ewentualnych szkód spowodowanych przesłaniem danych w sposób wadliwy lub z opóźnieniem. W konsekwencji odpowiedzialność SWIFT ogranicza się do aspektów technicznych i nie obejmuje specyficznych i istotnych elementów operacji finansowych.

Kontrowersyjny problem

Omawiane orzeczenie TSUE może doprowadzić do zmiany obecnej, korzystnej dla instytucji finansowych, praktyki organów skarbowych w zakresie opodatkowania VAT nabywanych przez polskich podatników usług SWIFT.

Historycznie, instytucje finansowe traktowały nabywane usługi SWIFT, jako podlegające opodatkowaniu podstawową stawką VAT.

Doradcy podatkowi zidentyfikowali w tym zakresie możliwość optymalizacji i pomogli swoim klientom uzyskać pozytywne opinie klasyfikacyjne organów statystycznych, jak również interpretacje Ministra Finansów, potwierdzające możliwość objęcia usług świadczonych przez SWIFT zakresem zwolnienia od VAT.

Podejście to z czasem stało się powszechne wśród instytucji finansowych. W świetle omawianego orzeczenia TSUE pojawia się pytanie o prawidłowość uznania usług SWIFT za zwolnione od VAT. Choć z orzeczeniami najwyższej instancji sądowej w sprawach podatkowych z natury trudno polemizować, wyrok TSUE jest kontrowersyjny.

W pierwszej kolejności należy rozróżnić dwa stany faktyczne – do końca roku 2010, oraz od 1 stycznia 2011 r. Podział taki jest oczywiście podyktowany zmianą regulacji VAT, która weszła w życie właśnie z początkiem roku 2011.

Analizując kwestię objęcia usług SWIFT zakresem zwolnienia, na gruncie regulacji sprzed nowelizacji, pamiętać należy o innej niż obecnej podstawie prawnej zwolnienia dla usług finansowych (tj. załączniku do Ustawy o VAT, który opierał się na regulacjach z zakresu statystyki publicznej - PKWiU). Usługi SWIFT zostały wielokrotnie sklasyfikowane przez organy statystyczne, jako usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym. Również wielokrotnie klasyfikację tę dla celów VAT potwierdzał Minister Finansów w drodze indywidualnych interpretacji. Nie było to wynikiem błędu, a korzystnej dla podatników niezgodności przepisów polskiej regulacji VAT z prawodawstwem unijnym. Omawiany wyrok powinien pozostać więc bez znaczenia dla prawidłowości rozliczeń VAT instytucji finansowych, za rok 2010 i wcześniejsze.

Odnosząc się do regulacji obowiązującej od 1 stycznia 2011 r., wyrok w sprawie Nordea zapadł w momencie, kiedy pojawiły się pierwsze korzystne, tj. potwierdzające prawo do stosowania zwolnienia od VAT, interpretacje MF. W chwili obecnej trudno jednoznacznie rozstrzygnąć wpływ orzeczenia na linię interpretacyjną organów skarbowych. Niemniej jednak, trzeba się liczyć z możliwością odwrócenia się korzystnego dla podatników trendu.

Wybór przepisów                                                                                                                                                                                                                                                                          VI   Dyrektywa                                                                                                                                                                                                                                                                                  Art. 13B

„Nie naruszając innych przepisów Wspólnoty, państwa członkowskie zwalniają, na warunkach, które ustalają w celu zapewnienia właściwego i prostego zastosowania zwolnień od podatku i zapobieżenia oszustwom podatkowym, unikaniu opodatkowania lub nadużyciom:

[...]

d)      następujące transakcje:

[...]

3.      transakcje, łącznie z negocjacjami, dotyczące depozytu i bieżących rachunków, płatności, transferów [przelewów], długów, czeków i papierów wartościowych, z wyjątkiem jednakże odzyskiwania długów i faktoringu;

[...]

5.      transakcje, łącznie z negocjacjami, z wyjątkiem zarządzania i przechowywania, dotyczące akcji, udziałów w spółkach lub stowarzyszeniach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem:

–         dokumentów ustanawiających własność towarów,

–        praw lub papierów wartościowych, określonych w art. 5 ust. 3.

Omawiany wyrok pozostaje aktualny na gruncie nowej, aktualnej dyrektywy nr 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE. L Nr 347.

Piotr Bańdura - starszy konsultant w Zespole Podatków Pośrednich działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: awaria na e-Urząd Skarbowy. Twój e-PIT działa poprawnie ale trzeba się logować przez epit.podatki.gov.pl

W dniu 19 kwietnia 2024 r. w godzinach przedpołudniowych nastąpiła przerwa w działaniu witryny urzadskarbowy.gov.pl, spowodowana najprawdopodobniej jakąś awarią. Ministerstwo Finansów poinformowało, że usługa Twój e-PIT działa poprawnie tylko, że trzeba się logować wchodząc z linka epit.podatki.gov.pl.

MF przygotowało ustawę o obowiązkowym raportowaniu ESG, implementującą dyrektywę UE

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy implementujący dyrektywę UE o obowiązkowym raportowaniu ESG. MF szacuje, że koszty dla przedsiębiorstw objętych obowiązkiem raportowania w ciągu 10 lat wyniosą 8,7 mld zł.

Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

REKLAMA