| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > VAT > Zwolnienia > Zwolnienie z podatku VAT materiałów reklamowych

Zwolnienie z podatku VAT materiałów reklamowych

Przynależność Polski do Unii Europejskiej otworzyła krajowy rynek dla zagranicznych przedsiębiorców, którzy w sposób właściwie nieograniczony mogą prowadzić swoją działalność na terytorium RP. Na podstawie przepisów wspólnotowych Polska powinna dać im możliwość reklamowania się na tych samych warunkach co obywatelom. W jaki sposób rozwiązana jest kwestia zwolnienia z podatku VAT materiałów reklamowych?

Materiały drukowane

Pierwszą grupą materiałów reklamowych, które na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług podlegają zwolnieniu przedmiotowemu, są materiały drukowane o charakterze reklamowym. Przepis zawiera kilka przykładów owych materiałów. Zgodnie z jego brzmieniem są to katalogi, cenniki, instrukcje obsługi lub ulotki handlowe dotyczące towarów przeznaczonych do sprzedaży lub wynajmu albo związane ze świadczeniem usług przewozowych, handlowych, bankowych lub ubezpieczeniowych. Poprzedzający owe wyliczenie zwrot „w szczególności” wskazuje jednak na to, iż nie jest to katalog w pełni wyczerpujący, a jedynie zbiór przykładów.

Kolejnym warunkiem koniecznym do spełnienia jest to, aby występował jasny związek pomiędzy materiałami drukowanymi mającymi charakter reklamowy, a towarami które przeznaczone są do sprzedaży lub wynajmu lub ze świadczonymi usługami przewozowymi, handlowymi, bankowymi lub ubezpieczeniowymi. Uznaje się, iż sens owej regulacji jest szerszy niż towary sprzedawane lub wynajmowane czy usługi świadczone przez osobę przewożącą drukowane materiały reklamowe – obejmuje ona także czynności, które wykonuje odbiorca owych materiałów.

Materiały powinny być w sposób jasny i niepozostawiający  pola do domysłów sposób oznakowany nazwą przedsiębiorstwa. Ponadto, zgodnie ze stanowiskiem doktryny, spełniać powinny wszelkie wymogi wynikające z przepisów polskiego prawa, które regulują kwestię treści dozwolonych na materiałach drukowanych dla polskich przedsiębiorców. Istotne jest także spełnienie trzech pozostałych przesłanek, to jest:

- przesyłka zawiera jeden dokument albo jeden egzemplarz każdego dokumentu, jeżeli składa się ona z wielu dokumentów;

- w przypadku przesyłek zawierających wiele kopii jednego dokumentu ich łączny ciężar brutto nie przekracza 1 kg;

- przesyłka nie znajduje się w serii przesyłek przekazywanych przez nadawcę temu samemu odbiorcy.

Materiały inne niż drukowane

Ustawa reguluje także kwestię innych niż drukowane materiałów reklamowych. Tutaj koniecznie muszą zostać spełnione w sposób kumulatywny trzy warunki.

Po pierwsze, materiały te muszą spełniać funkcje reklamowe, co oznacza, że ich dystrybucja ma w zamiarze wpływać w sposób pozytywny na kwestię sprzedaży towaru, a „reklamówki” oznaczone być powinny logiem bądź przynajmniej nazwą firmy. Drugim warunkiem jest to, aby materiały nie posiadały wartości handlowej – jest to zastrzeżenie mające na celu powstrzymanie możliwości obejścia opłat wynikających z podatku VAT.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Dodatkowo materiały te muszą być przesyłane nieodpłatnie przez dostawcę swoim odbiorcom, niezależnie od tego czy są oni osobami fizycznymi, czy też mają status przedsiębiorcy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Emilia Stawicka

Specjalista w obsłudze księgowej i kadrowo-płacowej firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK