| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak uzyskać interpretację podatkową

Jak uzyskać interpretację podatkową

Kiedy warto wystąpić o wiążącą interpretację? Jak sformułować wniosek? Jakie korzyści odnosi podatnik stosując się do postanowień interpretacji?

Tryb pracy nad interpretacjami jest ściśle określony
 
Organy podatkowe przy wydawaniu interpretacji podatkowych muszą stosować wytyczne, jakie określiło Ministerstwo Finansów. Zgodnie z pismem MF z 28 grudnia 2004 r. (nr SP/8010-5/2240/04/EZ) skierowanym do pracowników organów podatkowych resort zwrócił uwagę na konieczność zapewnienia prawidłowego obiegu dokumentów związanych z wydawaniem interpretacji podatkowych, gdyż wszelkie nieprawidłowości – zdaniem MF – o charakterze formalno-technicznym mogą powodować poważne skutki materialne. Pierwszym etapem jest rejestracja wniosków w sprawie interpretacji. Dla rejestrowania wniosków o wydanie interpretacji powinna być prowadzona odrębna ewidencja. Z uwagi na liczbę wniosków o interpretację, które mogą wpłynąć do urzędów skarbowych, niezbędne jest wykorzystanie wszystkich dostępnych środków technicznych, które ułatwiłyby rejestrację i prawidłowy obieg dokumentów związanych z wystąpieniem o wiążącą interpretację prawa podatkowego. Przede wszystkim chodzi tu o posiadany sprzęt komputerowy oraz oprogramowanie w zakresie obsługi kancelaryjnej. Urzędy skarbowe, które posiadają dostateczne środki techniczne, są zobowiązane do rejestrowania wpływających wniosków w systemie informatycznym, w miarę możliwości w dacie ich wpływu, nie później niż dnia następnego. Natomiast organy podatkowe, które nie posiadają komputerów lub odpowiedniego oprogramowania, do czasu ich uzyskania są zobowiązane do dokonywania rejestracji wniosków, zgodnie z dotychczas obowiązującą procedurą. Powinny być one zaznaczone graficznie w sposób ułatwiający ich identyfikację oraz informację o stanie załatwienia sprawy.
Drugi etap to ocena wstępna złożonych wniosków. Wstępna ocena od strony formalnej złożonych wniosków (np. w zakresie wniesienia opłaty skarbowej, obecności załączników – ich liczby i zgodności, co do stanu określonego we wniosku) powinna następować już na etapie kancelarii lub sekretariatu. W przypadku złożenia przez podatnika, płatnika lub inkasenta obszernego wniosku (kilkanaście – kilkadziesiąt stron) i żądania potwierdzenia na kopii, urzędy mogą to uczynić dopiero po upewnieniu się, że oryginał i kopia zawierają tożsamą treść. Następnie zapytania powinny być segregowane i rozdzielane na poszczególne komórki merytoryczne, a w przypadkach wątpliwych przekazywane naczelnikowi urzędu w celu dekretacji. Zapytania powinny być przekazywane do właściwych komórek organizacyjnych urzędu w formie dokumentu (fizycznej), a gdy jest to możliwe – również elektronicznej, w ramach używanego programu do obsługi obiegu dokumentów w urzędzie. Do odbioru wniosków z kancelarii i sekretariatu powinni być wyznaczeni pracownicy z poszczególnych komórek organizacyjnych. Przekazywanie wniosków powinno odbywać się każdorazowo za potwierdzeniem odbioru. Kierownik komórki merytorycznej powinien dokonać dekretacji wniosków na poszczególnych pracowników, a ci z kolei są zobowiązani zarejestrować wniosek w ewidencji swojej komórki, zgodnie z wykazem rzeczowym akt, w dniu otrzymania sprawy. W sytuacji kiedy podmiot uprawniony zawrze we wniosku wiele problemów, zaleca się, aby każdy z problemów w komórce merytorycznie właściwej był zarejestrowany odrębnie. Wstępna kwalifikacja wniosków powinna być dokonywana według następującego kryterium: na wymagające rozstrzygnięcia oraz wymagające uzupełnienia. Referent sprawy sprawdza zapytanie pod względem formalnym i ewentualnie wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków. W razie ich nieuzupełnienia pracownik sporządza projekt pisma o pozostawieniu zapytania bez rozpatrzenia i przedkłada go przełożonemu. Natomiast projekt interpretacji powinien akceptować kierujący komórką i przedłożyć do podpisu naczelnikowi urzędu. Wysłanie odpowiedzi po jej podpisaniu do wnioskodawcy oraz izby skarbowej powinno być odnotowane w programie kancelaryjnym (spisie spraw). Wysyłka korespondencji przez kancelarię urzędu powinna nastąpić za potwierdzeniem odbioru w dniu jej przekazania z komórki merytorycznej. Powyższy ściśle sprecyzowany tryb ma na celu zapobieżenie pojawienia się tzw. milczących interpretacji (związania urzędu stanowiskiem podatnika).
 
Jak otrzymać interpretację od ministra finansów
 
KROK 1
Złóż wniosek do ministra finansów. Wniosek należy przesłać na adres Ministerstwa Finansów – ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.
 
KROK 2
We wniosku trzeba w sposób wyczerpujący przedstawić stan faktyczny oraz własne stanowisko w sprawie.
 
KROK 3
Konieczna będzie również opłata skarbowa. Od wniosku opłata wyniesie 5 zł, a od każdego załącznika 0,50 zł.
 
KROK 4
Najpóźniej po 6 miesiącach od dnia otrzymania wniosku minister musi odpowiedzieć na pytanie podatnika. Jeśli tego nie zrobi, będzie związany stanowiskiem podatnika, płatnika lub inkasenta zawartym we wniosku.
 
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »