| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Wszystko o e-fakturach

Wszystko o e-fakturach

Od 4 sierpnia br. podatnicy mogą wystawiać i wysyłać faktury elektroniczne. Muszą jednak spełniać kilka bardzo istotnych warunków. Ponadto, jeżeli podatnicy zdecydują się na wystawianie faktur elektronicznych jeszcze przed 1 stycznia 2006 r., to muszą powiadomić o tym fakcie organ podatkowy. Po nowym roku ten wymóg nie będzie już obowiązywał.

Jak wystawiać e-faktury do końca 2005 r.
 
Przepisy dotyczące e-faktur do końca roku nakładają na podatników dodatkowy obowiązek. Każdy podatnik VAT, który chce wystawić e-fakturę przed 1 stycznia 2006 r., musi nie tylko uzyskać akceptację kontrahenta. O zamiarze wystawiania e-faktur musi dodatkowo poinformować organ podatkowy.
 
KROK 1
 
Zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego
Do końca roku o zamiarze posługiwania się e-fakturą trzeba zawiadomić fiskusa. Pisemne zawiadomienie o zamiarze wystawiania i wysyłania faktur drogą elektroniczną musi trafić do naczelnika urzędu skarbowego czy naczelnika urzędu celnego (w przypadku akcyzy). Dodatkowo, jeżeli zadecydowałeś się na przesyłanie faktur w drodze wymiany danych elektronicznych (EDI), musisz zawiadomić urząd o rodzaju normy (standardu), który będzie stosowany. Obowiązek zawiadomienia organu podatkowego ciąży także na podatniku-odbiorcy e-faktury.
 
KROK 2
 
Wystąpienie o akceptację
Kolejną czynnością, którą muszą i będą musieli wykonać podatnicy, jest uzyskanie akceptacji. W tym celu trzeba poprosić kontrahenta, odbiorcę faktury, żeby zgodził się na wystawianie i wysyłanie mu faktur drogą elektroniczną. Akceptacja do odbiorcy jest niezbędna. Przepisy nie wskazują, ile czasu na udzielenie akceptacji ma kontrahent. W związku z tym należy uznać, że kwestia, jak dogadają się w sprawie przesłania akceptacji, została pozostawiona kontrahentom.
 
KROK 3
 
Odbiór akceptacji
Bardzo ważnym momentem jest otrzymanie akceptacji odbiorcy (odbiorców). O ile prośba o przesłanie akceptacji może zostać skierowania do kontrahenta podczas rozmowy osobistej czy telefonicznej, o tyle już sama akceptacja i jej przesłanie musi spełniać określone warunki. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. Z tym zastrzeżeniem, że w przypadku formy elektronicznej akceptacja musi spełniać warunki bezpieczeństwa przewidziane dla e-faktury. Konieczne będzie użycie kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub EDI.
 
KROK 4
 
Pierwsza e-faktura
Pierwszą e-fakturę można wystawić dzień po otrzymaniu akceptacji odbiorcy. W praktyce z przyczyn ostrożnościowych warto więc zadbać o to, żeby zaznaczyć dzień, kiedy otrzymaliśmy akceptację. Pamiętajmy też, że potrzebna jest akceptacja każdego kontrahenta osobno. Nie można uznać, że po otrzymaniu jednej akceptacji można wysyłać e-faktury do wszystkich. Pierwszą fakturę do każdego kolejnego odbiorcy można wystawić i wysłać po otrzymaniu jego akceptacji.
 
KROK 5
 
Ostatnia e-faktura
Tak jak otrzymanie akceptacji otwiera możliwość stosowania faktur elektronicznych, tak jej cofnięcie ją zamyka. Ostatnią e-fakturę można wystawić odbiorcy, który cofnął akceptację w dniu otrzymania powiadomienia o jej wycofaniu. Od następnego dnia takiego prawa w stosunku do tego kontrahenta już nie mamy.
 
Jakie zasady obowiązują przy wystawianiu e-faktur
 
Wiemy już co w fakturze musi się znaleźć. Teraz czas zająć się warunkami, jakie trzeba spełnić, żeby zacząć posługiwać się fakturą elektroniczną. W tym miejscu trzeba przyjrzeć się bliżej regulacjom zawartym w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz.U. nr 133, poz. 1119). Trzeba zaznaczyć, że określa ono tylko sposoby i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej. A także zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub kontroli skarbowej e-faktur. Należy zatem przyjąć, że przygotowując elektroniczną wersję faktury trzeba odnieść się do elementów, jakie musi ona zawierać. Czyli tych opisanych wyżej przewidzianych dla faktur papierowych.
 
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »