| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Urzędowe korekty deklaracji VAT

Urzędowe korekty deklaracji VAT

Jakich formalności musi dopełnić urząd, aby dokonana przez niego korekta była skuteczna? Czy urzędowa korekta może zmienić zobowiązanie o dowolną kwotę? Jakie są skutki korekty dokonanej przez urząd? Czy podatnik może nie zgodzić się na urzędową korektę deklaracji? Czy można zrobić korektę po kontroli podatkowej?

Możliwy sprzeciw
 
Warto zauważyć, że podatnik może wnieść sprzeciw (patrz: formularze i wzory) do organu, który dokonał korekty, w terminie 14 dni od dnia doręczenia mu uwierzytelnionej kopii skorygowanej deklaracji. Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę (zob. art. 274 par. 3 ustawy). Przykładowo, podatnik może się nie zgodzić z korektą dokonaną przez organ podatkowy z uwagi na jej bezzasadność lub nieprawidłowe sporządzenie.
Przepisy nie określają formy ani elementów takiego sprzeciwu, może to być zatem pismo, w którym określimy, że nie wyrażamy zgody na dokonaną przez organ podatkowy korektę konkretnej deklaracji za dany okres rozliczeniowy. W piśmie zawierającym sprzeciw możemy napisać, dlaczego nie zgadzamy się z korektą, wskazując jednocześnie, dlaczego uważamy, że wypełniliśmy deklarację prawidłowo. Należy także powołać się na numer i datę pisma otrzymanego od organu podatkowego, informującego o korekcie (pismo takie powinniśmy dołączyć do sprzeciwu). Wniesienie sprzeciwu nie podlega opłacie skarbowej, jako że taki sprzeciw nie jest podaniem (jest odrębnym rodzajem pisma).
UWAGA
Wniesienie sprzeciwu anuluje korektę dokonaną przez urząd. Przy czym dla skutecznego anulowania korekty wystarczy poinformować urząd o naszym sprzeciwie wobec tej korekty. Podanie przyczyn oraz uzasadnianie naszego stanowiska nie jest w tym celu obligatoryjne.
 
Czy można dokonać korekty po kontroli podatkowej
 
W myśl nowych zasad, od dnia doręczenia protokołu kontroli do dnia doręczenia postanowienia o wszczęciu postępowania podatkowego podatnikowi przysługuje prawo korekty deklaracji. Ponieważ protokół pokontrolny najczęściej zawiera tylko opis stanu faktycznego, podatnik nie zawsze ma szansę zorientowania się, czy popełnił błąd. Znowelizowana Ordynacja podatkowa nakłada na kontrolujących obowiązek wskazania możliwości dokonania korekty. Rozwiązanie to znacznie polepszy sytuację kontrolowanych podatników. Jeśli podatnik w omawianym okresie dokona korekty deklaracji, organ nie powinien już wszcząć postępowania podatkowego.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 81b Ordynacji podatkowej, tak jak dotychczas uprawnienie do skorygowania deklaracji ulegnie zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego czy kontroli podatkowej. I tak jak dotychczas, będzie przysługiwało nadal po zakończeniu kontroli podatkowej i postępowania podatkowego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Jednak jak już wspomniałam, istotne jest to, kiedy podatnik będzie mógł dokonać korekty między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania podatkowego. W związku z nowymi regulacjami, a konkretnie art. 81b par. 3, pojawiły się jednak wątpliwości, czy taką możliwość będą mieli podatnicy VAT, u których po kontroli nie zostanie wszczęte postępowanie podatkowe. Brzmienie przepisu wskazuje bowiem na to, że podatnicy ci w ogóle nie będą mogli skorygować deklaracji. Najdotkliwiej skutki tego przepisu odczuliby ci podatnicy VAT, którzy pomylili się na swoją niekorzyść. Jednak w kwestii tej wypowiedziało się już Ministerstwo Finansów, które stwierdziło, że brak jest podstaw do merytorycznego i praktycznego uzasadnienia dla wprowadzenia bezwzględnej bezskuteczności korekty deklaracji VAT w każdej sytuacji po zakończeniu kontroli podatkowej. Zdaniem ministerstwa należy uznać, że dodany art. 81b par. 3 Ordynacji podatkowej miał zachować obecny stan prawny w stosunku do podatników VAT tylko w formie wyjątku, czyli pozostawić im prawo do złożenia prawnie skutecznej korekty, w sytuacji gdy kontrola podatkowa nie wykazała nieprawidłowości. W takich przypadkach również po nowelizacji korekta ma być prawnie skuteczna. „Jedynie w sytuacji, gdy kontrola podatkowa wykaże nieprawidłowości, a zebrany w toku kontroli materiał dowodowy będzie przyczynkiem do wszczęcia postępowania podatkowego, korekta deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług nie będzie prawnie skuteczna” – stwierdziło MF (pismo sekretarza stanu w Ministerstwie z dnia 8 sierpnia 2005 r., nr SP1/618/8012-110-2024/05/EB).
W celu usunięcia ewentualnych rozbieżności w interpretacji nowego przepisu, Ministerstwo Finansów rozesłało swoje stanowisko w tej sprawie do organów podatkowych. Jednak wydaje się, że wątpliwość powinna zostać rozstrzygnięta poprzez odpowiednią nowelizację samej ustawy.
 
Wiesława Moczydłowska
 
Gazeta Prawna Nr 207/2005 [Dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 2005-10-24
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »