| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jakie wydatki na reklamę są kosztem w pełnej wysokości? Jak odróżnić reklamę od informacji handlowej? Czy opodatkowane jest przekazanie folderów reklamowych? Kiedy upominki w ramach akcji promocyjnej nie podlegają VAT?

Pytanie podatnika
Czy w świetle przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych mogę zaksięgować wydatki na zakup bonów w koszty reprezentacji i reklamy?
Odpowiedź organu podatkowego
Podatnicy prowadzą działalność gospodarczą i w ramach funduszu reprezentacji i reklamy zamierzają obdarować swoich najlepszych klientów. W tym celu chcieliby zakupić bony towarowe, będące kuponami podarunkowymi, które umożliwiają bezgotówkową wymianę na dowolne towary, do wykorzystania w sieci hipermarketów. Bony te nie mogą być wymieniane na gotówkę – tylko na produkty znajdujące się w ofercie sieci handlowej. Podatnicy, nie znając gustu i upodobań kontrahentów, chcieliby pozostawić im dowolność wyboru upominku.
(...)
Podatnicy stoją na stanowisku, iż bony takie są równoznaczne z prezentem, dlatego mogą stanowić koszty związane z reprezentacją. Podatnicy uważają, że takie prezenty pozwolą na utrzymanie korzystnego wizerunku firmy, utrzymanie pozytywnych kontaktów oraz podtrzymanie najlepszego wrażenia na kontrahentach.
Organ podatkowy stwierdza, że zgadza się z przedstawionym stanowiskiem, o ile stan przedstawiony w piśmie zgodny jest ze stanem rzeczywistym.
(...)
Zauważyć należy, iż powołany przepis, jak również pozostałe przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji reklamy ani reprezentacji. Jednak w takim przypadku należy przyjąć, iż reklama to rozpowszechnianie pochlebnych informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu. Dla celów podatkowych można przyjąć, iż reklamą jest działanie mające na celu zachwalanie firmy, zalet jej produktów bądź usług, informacji o miejscach i możliwościach ich nabycia. Z kolei reprezentacja oznacza wytworność, szyk, elegancję odnoszoną indywidualnie, chęć popisania się przed kimś, np. potencjalnym kontrahentem. Przyjąć zatem można, iż reprezentacja odnosi się do „dobrego reprezentowania się firmy”, wywołania jak najlepszego jej wizerunku. Reprezentacja może polegać na odpowiednim ubiorze pracowników, wystroju firmy, jej logo, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów.
(...)
Zauważyć należy tym samym, iż zakup bonów, celem przekazania ich klientom, umożliwiających dokonanie zakupów poprzez ich bezgotówkową wymianę w sieci hipermarketów, stanowi koszt uzyskania przychodu, jednakże w części nieprzekraczającej 0,25 proc. przychodu, jeżeli przyczyni się do zwiększenia lub utrzymania źródła przychodu.
 
Prawo Przedsiębiorcy 39/2005 z dnia 26.09.2005
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Minka .pl

oferuje ekologiczne tapety ścienne drukowane w technologii lateksowej HP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »