| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jakie wydatki na reklamę są kosztem w pełnej wysokości? Jak odróżnić reklamę od informacji handlowej? Czy opodatkowane jest przekazanie folderów reklamowych? Kiedy upominki w ramach akcji promocyjnej nie podlegają VAT?

Pytanie podatnika
Czy przekazanie na targach krajowych i zagranicznych oraz wyłożenie w punktach sprzedaży katalogów, folderów, długopisów z logo firmy można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako reprezentację nielimitowaną?
 
Odpowiedź organu podatkowego
(...)
W związku z prowadzoną działalnością podatnik w celu zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych odbiorców dla swoich wyrobów bierze udział w organizowanych na terenie kraju i za granicą targach. W związku z tym jednostka ponosi koszty między innymi na wynajem powierzchni targowej, zorganizowanie stoiska, jak też na towary przekazywane w celu rozpropagowania wyrobów spółki (katalogi, foldery, długopisy, koszulki z logo firmy). Wyżej wymienione towary są wykładane i ogólnie dostępne dla każdej odwiedzającej stoisko osoby. Towary reklamowe wykładane są również w punktach sprzedaży przedstawicieli handlowych firmy celem pozyskania jak największej liczby odbiorców.
Zdaniem spółki, takie działania spełniają definicję zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie tego typu reklama nie podlega ograniczeniom przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy o podatku dochodowym, gdyż prowadzona jest w sposób publiczny, ogólnie dostępny dla każdego.
Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tutejszy organ stwierdza, co następuje:
(...)
Kosztami uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reklamę i reprezentację w wysokości nieprzekraczającej 0,25 proc. przychodów uzyskanych w roku podatkowym, jeśli reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Natomiast wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztami uzyskania przychodów w pełnej wysokości.
W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zdefiniowano pojęcia reklamy i reprezentacji.
Przyjmuje się, iż reklama stanowi rozpowszechnianie informacji o towarach i ich zaletach oraz zachęcanie potencjalnych klientów do ich nabycia, przy czym może mieć ona charakter publiczny (skierowana do anonimowego odbiorcy, nieoznaczonego z góry adresata, obejmuje swoim zasięgiem możliwie najszerszy krąg odbiorców) lub niepubliczny (skierowana do określonego kręgu odbiorców, do oznaczonego adresata).
W potocznym rozumieniu reprezentacja to wszelkie działania zmierzające do stworzenia najkorzystniejszego wizerunku firmy. Można ją zdefiniować jako występowanie w imieniu podmiotu gospodarczego, wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania najlepszego wrażenia, reprezentacja odnosi się więc do dobrego reprezentowania firmy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka ponosi koszty związane z organizacją ekspozycji na targach, na które wstęp jest otwarty dla wszystkich, a ponadto towary reklamowe wykładane są w punktach sprzedaży przedstawicieli celem pozyskania jak największej liczby odbiorców – to typowy przykład reklamy publicznej.
W związku z tym poniesione przez spółkę wydatki na reklamę, która dociera do każdego odbiorcy, a nie jest świadomie ograniczona do określonego ich kręgu, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów bez ograniczenia wynikającego z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy przy spełnieniu warunku art. 15 ust. 1 ustawy.
(...).
Prawo Przedsiębiorcy 39/2005 z dnia 26.09.2005
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolski Konwent Agencji Pracy

związek pracodawców

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »