| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jakie wydatki na reklamę są kosztem w pełnej wysokości? Jak odróżnić reklamę od informacji handlowej? Czy opodatkowane jest przekazanie folderów reklamowych? Kiedy upominki w ramach akcji promocyjnej nie podlegają VAT?

Pytanie podatnika
Czy wydatki ponoszone przez spółkę na ogłoszenia w książkach telefonicznych i prasie należy potraktować jako reklamy i opodatkować podatkiem VAT należnym?
 
Odpowiedź
(...)
Spółka poniosła wydatki na ogłoszenia w książkach telefonicznych i prasie. Treść przedmiotowych ogłoszeń (stanowiących załącznik do wyżej wymienionego pisma) informowała o istnieniu firmy, asortymencie oraz godzinach otwarcia i siedzibie spółki.
(...)
Z uwagi na brzmienie art. 2 ust 3 pkt 1 ustawy z 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, które obejmuje swoim zakresem przekazanie lub zużycie towarów oraz świadczenie usług na potrzeby reklamy (także reprezentacji) istotne znaczenie ma odróżnienie reklamy od informacji handlowej. Ustawy podatkowe nie definiują pojęcia „reklama”.
W encyklopedii PWN pojęcie reklamy określa się jako zespół środków stosowanych przez jednostkę gospodarczą reprezentującą podaż określonych towarów lub usług, by za ich pomocą wywołać u potencjalnych nabywców zainteresowanie, wzbudzić w nich chęć zakupienia tych towarów bądź usług.
W ujęciu „Słownika wyrazów obcych” reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, zwykle za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji stanowiących zachętę do nabywania towarów lub korzystania z określonych usług.
Ogólnie zatem ujmując, celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (korzystania z usługi). Informacja natomiast, zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego”, to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty, na których można się oprzeć, określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy) tak jak się one faktycznie, rzeczywiście, w istocie swej mają.
Informacja handlowa w przeciwieństwie do reklamy jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru (firmy), chwalenia czegoś lub kogoś. Ogłoszenie podające ceny towarów oraz adresy sklepów, w których można nabyć oferowany towar za oferowaną cenę, uznać należy za ogłoszenie informacyjne. Gdyby jednak zawierało ono elementy wartościujące (oceniające) zachęcające do zakupów tych towarów, będzie ono miało charakter reklamowy.
Tak więc informacja handlowa od reklamy różni się tym, iż nie zawiera elementów wartościujących przedmiot sprzedaży, zachęcających do jego nabycia. Reklama ma na celu nakłonienie potencjalnego nabywcy do zakupu produktu, informacja handlowa zawiera natomiast podstawowe informacje niezbędne do złożenia oferty lub podjęcia rokowań, takie jak adres firmy, przedmiot oferty, cenę sprzedaży lub warunki nabycia.
Rozróżnienie informacji handlowej i reklamy ma bardzo wymierne skutki na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż jeżeli firma przekazuje na swoje potrzeby reklamowe lub zużywa na potrzeby reklamy ogłoszenia reklamowe, to wartość tych ogłoszeń należy opodatkować podatkiem od towarów i usług, natomiast wartość ogłoszeń informacyjnych o towarach, firmie, przy ich przekazaniu (zużyciu), jako czynność nie wymieniona w art. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie podlega opodatkowaniu. Konstatując przedmiotowy wywód, naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego uznał, iż ogłoszenia zamieszczone przez spółkę w książkach telefonicznych oraz prasie, które swą treścią informowały jedynie o istnieniu firmy, asortymencie oraz godzinach otwarcia i siedzibie, mają charakter informacji handlowej niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym organ podatkowy podzielił stanowisko spółki w przedmiotowej sprawie.
Prawo Przedsiębiorcy 39/2005 z dnia 26.09.2005
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek Tłumaczenia i szkolenia językowe

Skrivanek jest agencją translatorską, która oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu tłumaczeń i szkoleń językowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »