| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jakie wydatki na reklamę są kosztem w pełnej wysokości? Jak odróżnić reklamę od informacji handlowej? Czy opodatkowane jest przekazanie folderów reklamowych? Kiedy upominki w ramach akcji promocyjnej nie podlegają VAT?

Rozliczenie w podatku dochodowym
 
Coraz częściej wiele firm do promocji swoich produktów czy usług wykorzystuje akcje reklamowe. Sprawnie przeprowadzona promocja, która przynosi firmie wymierne korzyści, daje satysfakcje. Schody pojawiają się w momencie, kiedy taką reklamę należy rozliczyć zarówno pod względem podatku dochodowego, jak i VAT.
Zacznijmy od rozliczeń wydatków na reprezantację i reklamę w podatku dochodowym. Zarówno ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT), jak i ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.; dalej ustawa o CIT) stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę w części przekraczającej 0,25 proc. przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Oznacza to, że w przypadku reklamy publicznej wydatki poniesione na ten cel można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast w przypadku reklamy niepublicznej i reprezentacji kosztem będą wydatki tylko do wysokości 0,25 proc. przychodów.
 
Konieczne jest udokumentowanie wydatków
 
Chcąc rozliczyć wydatki na reprezentację i reklamę w podatku dochodowym, na początek warto rozróżnić, czy wydaliśmy pieniądze na reklamę publiczną czy niepubliczną. Od tego bowiem, z jakim rodzajem reklamy będziemy mieć do czynienia, zależy, czy poniesione wydatki zaliczymy do kosztów uzyskania przychodu. Ponadto koszty reklamy powinny zostać odpowiednio udokumentowane, tak aby można z nich wywieść wniosek, że zostały one faktycznie poniesione w celach reklamowych.
Zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z pewnymi określonymi w tych ustawach wyjątkami. O zakwalifikowaniu danego wydatku do kosztów będzie decydować poniesienie danego wydatku w celu uzyskania przychodu. Konieczne będzie wykazanie, że poniesiony wydatek, np. na reklamę, ma bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Dla celów ustalenia skutków opodatkowania podatkiem dochodowym wydatków poniesionych na nabycie np. długopisów czy kalendarzy przekazywanych zindywidualizowanym odbiorcom wydatki poniesione w tym celu należy uznać za koszty reprezentacji podatnika. Tym samym możliwość zaliczenia wydatku na nabycie tego rodzaju upominków do kosztów uzyskania przychodów podatnika będzie ograniczona limitem w wysokości nieprzekraczającej 0,25 proc. przychodów.
 
Informacja handlowa nie jest reklamą
 
Istotne dla celów podatku dochodowego będzie również odróżnienie reklamy od informacji handlowej. Warto dla zobrazowania problemu przytoczyć wyrok NSA z 14 listopada 2002 r. (sygn. akt I SA/Wr 4097/01; niepublikowany), w którym sąd wyjaśnił, że celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi). Od strony przedmiotowej można rozróżniać: reklamę towaru, reklamę usługi, reklamę marki. Natomiast informacja to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty, na których można się oprzeć, określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy), tak jak się one faktycznie, rzeczywiście, w istocie swojej mają. Informacja, w przeciwieństwie do reklamy, jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty do kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś. Ulotkę podającą ceny towarów oraz adresy sklepów, w których można nabyć oferowany towar za oferowaną cenę, uznać należy za ulotkę informacyjną. Jeżeli zawiera ona jednak elementy wartościujące (oceniające), zachęcające do zakupów tych towarów, będzie miała charakter reklamowy.
 
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »