| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jakie wydatki na reklamę są kosztem w pełnej wysokości? Jak odróżnić reklamę od informacji handlowej? Czy opodatkowane jest przekazanie folderów reklamowych? Kiedy upominki w ramach akcji promocyjnej nie podlegają VAT?

Stawka uzależniona jest od rodzaju przekazywanego towaru
 
Podatek od towarów i usług przekazanych na cele reprezentacji i reklamy mają obowiązek naliczać wszyscy podatnicy, którzy nie są zwolnieni od VAT. Przy przekazaniu towarów na cele reprezentacji i reklamy będziemy mieli do czynienia z tą samą stawką VAT co przy sprzedaży towarów i usług (0, 3, 7, 22 proc.). Oznacza to, że jeżeli podatnik przekaże na cele reprezentacji i reklamy np. partię książek, to od ich wartości naliczy VAT w wysokości 0 proc., gdyż dostawa książek z numerem ISBN w kraju jest do 31 grudnia 2007 r. objęta zerową stawką VAT. W przypadku przekazania towarów na cele reprezentacji i reklamy podstawą opodatkowania tych czynności jest cena nabycia towarów lub koszt ich wytworzenia.
Usługi reklamowe, jeżeli są świadczone na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania poza obszarem Unii Europejskiej, lub na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona. W przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
WAŻNE
Opodatkowaniu VAT nie podlega nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych (np. gazetki, ulotki informacyjne), i to niezależnie od ich wartości (kosztu wytworzenia).
 
 
Słownik terminologiczny
 
REKLAMA – rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję; środki (np. plakaty, napisy, ogłoszenia) służące temu celowi.
REKLAMA PUBLICZNA – jest powszechna, ogólna, nieprywatna. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie.
 
 
Ewa Matyszewska
 
Gazeta Prawna Nr 230/2005 [Dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 2005-11-28
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA

Założony w 1919 roku Instytut Rachunkowości Zarządczej CIMA (The Chartered Institute of Management Accountants) jest czołową i jednocześnie największą organizacją zrzeszającą specjalistów z dziedziny rachunkowości zarządczej, liczącą ponad 227 000 członków i studentów w 179 krajach.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »