| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jak rozliczyć akcje promocyjne

Jakie wydatki na reklamę są kosztem w pełnej wysokości? Jak odróżnić reklamę od informacji handlowej? Czy opodatkowane jest przekazanie folderów reklamowych? Kiedy upominki w ramach akcji promocyjnej nie podlegają VAT?

Na cele promocji przygotowywane są specjalnie opakowane zestawy produktów. Przykładowo w zestawie znajdują się dwa produkty tego samego rodzaju (zestaw dwóch proszków do prania, dwóch szamponów itp.). W takim wypadku można argumentować, że na oba produkty sprzedawane w ramach zestawu udzielony został 50-proc. rabat. Jeśli w zestawie znajdują się dwa produkty tego samego rodzaju, nie będzie problemu z ustaleniem, według jakiej stawki VAT transakcja powinna być opodatkowana.
Problem może się pojawić w razie sprzedaży w zestawie promocyjnym dwóch różnych produktów, np. sprzedaż piwa ze szklanką, jogurtu z płytą CD, kawy z kubkiem, itp. Podatnicy często mają wątpliwości, jaką stawką VAT należy opodatkować sprzedaż przygotowanego zestawu, jeśli jeden z produktów, np. jogurt, sprzedawany jest ze stawką 7-proc., zaś dołączony do zestawu upominek w postaci płyty CD ze stawką podstawową 22 proc.
W orzecznictwie sądowym przyjmuje się, że dla zastosowania tej samej stawki podatku w odniesieniu do obydwu produktów sprzedawanych w zestawie konieczne jest istnienie funkcjonalnego związku pomiędzy towarem podstawowym a towarem do niego dołączonym. Taki związek istnieć będzie np. w przypadku sprzedaży czasopisma zawierającego odpowiedzi na pytania z testu zamieszczonego na płycie CD załączonej do publikacji. W wyroku z dnia 16 października 1998 r. (sygn. akt I SA/Wr 836/98; niepublikowany) NSA uznał, że płyta kompaktowa dołączona do czasopisma komputerowego stanowi jego integralną część i powinna być opodatkowana zerową stawką VAT. Biorąc pod uwagę częsty związek funkcjonalny pomiędzy czasopismami komputerowymi a załączonymi do nich płytami wydaje się, że teza tego wyroku nie może być automatycznie stosowana w przypadku każdego rodzaju sprzedaży w zestawach.
W wyroku z dnia 1 marca 1996 (sygn. akt SA/Łd 2396/95; niepublikowany) NSA stwierdził, że w sytuacji gdy przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienia od podatku lub ulgową stawkę podatkową dla sprzedaży określonego wyrobu w komplecie (zestawie), to bez wyraźnego uregulowania prawnego zwolnienie lub ulgowa stawka nie dotyczy sprzedaży poszczególnych elementów tego kompletu, stanowiących odrębny wyrób. Zbliżone stanowisko zajął Urząd Skarbowy Wrocław-Krzyki w interpretacji wydanej 4 czerwca 2004 r. (nr PP/443-80/86/04), gdzie wyjaśniono, że w związku z faktem, iż w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług nie wyodrębnia się wyrobu pod nazwą „komplet (zestaw) wydawniczy” składający się z czasopisma i kasety wideo, przy dokonaniu sprzedaży należy stosować stawki podatku odrębnie dla poszczególnych elementów składowych kompletu.
Gazeta Prawna Nr 230/2005 [Dodatek: Księgowość i Podatki] z dnia 2005-11-28
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego FORTUNA

Kompleksowa obsługa prawna firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »