| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Kto może prowadzić księgi rachunkowe

Kto może prowadzić księgi rachunkowe

Księgi rachunkowe mogą prowadzić nie tylko księgowi posiadający certyfikat na usługowe prowadzenie ksiąg, ale również doradcy podatkowi i biegli rewidenci. Księgi prowadzą też np. niemające osobowości prawnej spółki handlowe, pod warunkiem że jeden ze wspólników jest uprawniony do usługowego prowadzenia ksiąg, czyli posiada certyfikat księgowy.

Tak. Podmioty, takie jak biura rachunkowe, prowadzące działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, w rozumieniu ustawy o rachunkowości, są objęte obowiązkiem ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC). Podobny obowiązek mają inne grupy zawodowe, takie jak np. lekarze, adwokaci, biegli rewidenci.
Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej zawierane jest na wypadek szkód wyrządzonych w następstwie działań lub zaniechań ubezpieczonego w związku z wykonywaną działalnością. Obowiązek zawarcia ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia działalności lub wykonywania wyżej wymienionych czynności. Minimalna suma gwarancyjna tego ubezpieczenia w odniesieniu do jednego zdarzenia zależna jest od przedmiotu działalności podmiotów uprawnionych i dla umów ubezpieczenia zawartych w 2006 roku wynosi:
• dla działalności usługowej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i czynności doradztwa podatkowego – 15 000 euro (57 915 zł);
• dla działalności usługowej prowadzonej wyłącznie w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych – 10 000 euro (38 610 zł);
• jeżeli przedmiotem działalności jest wyłącznie wykonywanie czynności doradztwa podatkowego – 5000 euro (19 305 zł).
Wysokość sumy gwarancyjnej zazwyczaj powinna być uzależniona od ryzyka ponoszonego przez firmę świadczącą usługi oraz od wymagań/oczekiwań klientów firmy.
Na ryzyko firmy świadczącej usługi z zakresu księgowości, a tym samym na wartość ubezpieczenia wpływa:
• liczba i wielkość klientów,
• wysokość przychodów i kosztów klienta (im większa skala działalności, tym większe kwoty rozliczeń i większe ryzyko),
• liczba zatrudnionych i suma wynagrodzeń klienta (jeżeli firma podejmuje się obsługi w zakresie płac),
• kwalifikacje zatrudnianych pracowników (im niższe, tym większe ryzyko),
• inne czynniki związane ze specyfiką branży, w której działa klient (np. czy firma musi być obowiązkowo badana przez biegłego rewidenta, czy posiada stałego doradcę podatkowego, prawnika, czy jest zarządzana z Polski czy z zagranicy).
Klienci korzystający z usług firm świadczących usługi outsourcingu księgowego czy biur rachunkowych powinni być zainteresowani wysokością sumy gwarancyjnej, określonej w ubezpieczeniu. Popełnione błędy i wynikające z nich ewentualne kary obciążają firmę, a nie dostawcę rozwiązań i usług księgowych. Co prawda zwrotu poniesionych strat można domagać się od firmy prowadzącej księgi. W sytuacji gdy firma świadcząca usługi nie posiada ubezpieczenia (lub jest ono niedostateczne), odzyskanie poniesionych kosztów będzie niemożliwe. Brak odpowiedniego ubezpieczenia cywilnego, w przypadku błędów, może doprowadzić nawet do upadku firmy świadczącej usługi rachunkowe. Większość firm z tej branży nie posiada dużego majątku i w przypadku wysokich kar nie jest w stanie zwrócić klientowi poniesionych strat, w sytuacji gdy nie ma ubezpieczenia. Większość działających na rynku towarzystw ubezpieczeniowych oferuje tego rodzaju ubezpieczenia. Składka przeważnie wyliczana jest na podstawie: liczby klientów firmy, jej obrotów, ilości i wysokości dotychczasowych odszkodowań wypłaconych klientom tej firmy.

reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Matylda Pawłowicz

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »