| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Zasady rozliczania podróży służbowych

Zasady rozliczania podróży służbowych

Podróże służbowe wiążą się z koniecznością ich prawidłowego rozliczania. Ma to znaczenie zarówno dla pracowników, którzy mogą skorzystać z możliwości zwolnienia otrzymanych świadczeń od podatku dochodowego, ale również dla pracodawców i właścicieli firm.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji podróży służbowej, przewidując jedynie w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) zwolnienie od podatku diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości określonej w odrębnych przepisach. Definicja podróży służbowej została natomiast zawarta w art. 775 par. 1 kodeksu pracy. W kodeksie pracy pojęcie podróży służbowej zostało określone jako wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Z definicji tej wynika, iż dla kwestii podróży służbowej istotne jest wykonywanie zadania poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika, a nie tylko poza siedzibą pracodawcy. Ogólnie przez pojęcie miejsca pracy rozumie się bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić świadczenie pracy. Wykonanie pracy w uzgodnionym przez strony miejscu pracy pracownika nie rodzi obowiązku płacenia temu pracownikowi ani diet, ani kosztów dojazdu bądź świadczeń rozłąkowych. Świadczenie pracy będzie uznane za wykonywane w ramach podróży służbowej jedynie wtedy, gdy odbywa się w miejscu, które według umowy o pracę nie jest miejscem stałego jej wykonywania. Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż miejscem stałego wykonywania pracy jest miejscowość na terytorium Niemiec. Zakładając dopuszczalność takiego określenia miejsca świadczenia pracy w umowie o pracę, należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku nie będziemy mieli do czynienia z podróżą służbową i zwolnieniem od podatku obejmującego zwrot kosztów. Wynika to bowiem z konieczności ścisłej interpretacji przepisów podatkowych regulujących zwolnienia podatkowe. W takiej sytuacji należałoby rozważyć, czy istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o PIT. Przepis ten dotyczy zwolnienia od podatku części dochodów osób przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca, rocznie do równowartości trzydziestu diet. W przypadku pracy na terytorium Niemiec byłaby to rocznie kwota stanowiąca równowartość 504 euro, zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.
Jeżeli jednak przyjąć, iż w przedmiotowym przypadku w istocie chodzi o oddelegowanie pracownika do pracy za granicę przez polskiego pracodawcę, to w związku z naruszeniem przez polskiego pracodawcę przepisów prawa pracy określających miejsce świadczenia pracy, pracownikowi będzie jednak przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku diet i innych należności z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, w tym środków pieniężnych otrzymywanych tytułem zwrotu kosztów przejazdów.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Bryła

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »