| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Zasady rozliczania podróży służbowych

Zasady rozliczania podróży służbowych

Podróże służbowe wiążą się z koniecznością ich prawidłowego rozliczania. Ma to znaczenie zarówno dla pracowników, którzy mogą skorzystać z możliwości zwolnienia otrzymanych świadczeń od podatku dochodowego, ale również dla pracodawców i właścicieli firm.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji podróży służbowej, przewidując jedynie w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) zwolnienie od podatku diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości określonej w odrębnych przepisach. Definicja podróży służbowej została natomiast zawarta w art. 775 par. 1 kodeksu pracy. W kodeksie pracy pojęcie podróży służbowej zostało określone jako wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy.
Z definicji tej wynika, iż dla kwestii podróży służbowej istotne jest wykonywanie zadania poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika, a nie tylko poza siedzibą pracodawcy. Ogólnie przez pojęcie miejsca pracy rozumie się bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić świadczenie pracy. Wykonanie pracy w uzgodnionym przez strony miejscu pracy pracownika nie rodzi obowiązku płacenia temu pracownikowi ani diet, ani kosztów dojazdu bądź świadczeń rozłąkowych. Świadczenie pracy będzie uznane za wykonywane w ramach podróży służbowej jedynie wtedy, gdy odbywa się w miejscu, które według umowy o pracę nie jest miejscem stałego jej wykonywania. Z opisanego stanu faktycznego wynika, iż miejscem stałego wykonywania pracy jest miejscowość na terytorium Niemiec. Zakładając dopuszczalność takiego określenia miejsca świadczenia pracy w umowie o pracę, należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku nie będziemy mieli do czynienia z podróżą służbową i zwolnieniem od podatku obejmującego zwrot kosztów. Wynika to bowiem z konieczności ścisłej interpretacji przepisów podatkowych regulujących zwolnienia podatkowe. W takiej sytuacji należałoby rozważyć, czy istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 20 ustawy o PIT. Przepis ten dotyczy zwolnienia od podatku części dochodów osób przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym była wykonywana praca, rocznie do równowartości trzydziestu diet. W przypadku pracy na terytorium Niemiec byłaby to rocznie kwota stanowiąca równowartość 504 euro, zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.
Jeżeli jednak przyjąć, iż w przedmiotowym przypadku w istocie chodzi o oddelegowanie pracownika do pracy za granicę przez polskiego pracodawcę, to w związku z naruszeniem przez polskiego pracodawcę przepisów prawa pracy określających miejsce świadczenia pracy, pracownikowi będzie jednak przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku diet i innych należności z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, w tym środków pieniężnych otrzymywanych tytułem zwrotu kosztów przejazdów.
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Anna Wieczorek

Adwokat, autorka bloga DEWELOPERSKI.com

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »