| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Co wolno kontrolerom podatkowym

Co wolno kontrolerom podatkowym

Organy podatkowe kontrolują nasze podatki, prowadzą postępowania oraz wydają decyzje. Podczas kontroli zazwyczaj fiskus sprawdza prawidłowość wywiązywania się przez podatników we właściwy sposób z obowiązków podatkowych.

Tego rodzaju zmiany są zazwyczaj oznaczane przez projektodawców jako „porządkujące”, „niepowodujące zmiany dochodów budżetowych” i dzięki temu mogą bezpiecznie przejść proces legislacyjny. Tak właśnie niegdyś wprowadzane były do ustaw podatkowych przepisy, w oparciu o które zrezygnowano z pozostawienia kontroli dużych podatników jedynie wyspecjalizowanym urzędom skarbowym, niekorzystne dla podatników zasady zaliczania nadpłat na zaległości podatkowe w podatku od towarów i usług, czy też poprawki, z których wynika, że kontrola skarbowa nie musi mieścić się w limitach czasowych dla dokonywania kontroli u przedsiębiorców. Zmiany te mają jednak oczywiście szerszy zasięg i większe znaczenie dla podatników będących przedsiębiorcami niż mogłoby się wydawać z lakonicznych uzasadnień sporządzonych przez Ministerstwo Finansów.
W projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej szykuje się nam kolejny z takich przepisów – tym razem zezwalający organom podatkowym na ujawnianie informacji objętych tajemnicą skarbową. Za zgodą ministra finansów, w „uzasadnionych przypadkach” jak to określa projekt – organy podatkowe będą mogły ujawnić np. w prasie, na konferencji prasowej, albo w telewizji najściślejsze dane gospodarcze przedsiębiorcy, które uzyskano w toku kontroli podatkowej lub postępowania. Uzasadnienie projektu wskazuje, że ustanowienie tak istotnego wyłomu w zasadzie nieujawniania tajemnicy skarbowej ma umożliwiać „w szczególności obronę wizerunku służb skarbowych przed niezasadnymi zarzutami medialnymi, w których podatnik sam ujawnia informacje chronione tajemnicą skarbową”.
Niedookreśloność klauzuli „w uzasadnionych przypadkach” może powodować wiele niejasności interpretacyjnych, a nieproporcjonalność zastosowanej metody w porównaniu z celem, który miał przyświecać zmianie, jest widoczna na pierwszy rzut oka.
Organy podatkowe nigdy nie będą obiektem publicznej sympatii, a skłonność do (również merytorycznie nieuzasadnionej) krytyki ich poczynań będzie zawsze duża, gdyż podatki lubiane nie są. Chęć zaistnienia i zajęcia lepszej pozycji przez organy podatkowe w sporach medialnych jest zapewne znakiem czasu, ale nie oznacza to, że jest to cel, który uświęca proponowane środki. Wydaje się raczej, że administracja podatkowa powinna pracować na lepsze jej postrzeganie poprzez właściwe przygotowanie merytoryczne, lepszą organizację pracy oraz mniej sformalizowane i życzliwsze dla podatników podejście do interpretacji przepisów i zdarzeń gospodarczych.
Dane gospodarcze objęte tajemnicą skarbową powinny natomiast spoczywać tam, gdzie ich miejsce – w należycie zabezpieczonych archiwach. W przeciwnym razie skarbowi państwa mogą grozić poważne procesy z podatnikami, którzy będą zwracać się o odszkodowanie za straty wywołane publicznym ujawnieniem ich tajemnic gospodarczych.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »