| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Jak prowadzić rachunkowość jednostki w stanie upadłości

Jak prowadzić rachunkowość jednostki w stanie upadłości

Jednostki postawione w stan upadłości muszą utworzyć rezerwę na przewidywane koszty i straty spowodowane utratą kontynuacji działania. Muszą również sporządzić sprawozdanie, jednak na innych zasadach niż w przypadku, gdyby prowadziły działalność bez zgłoszenia upadłości.

Postawienie spółki w stan upadłości sprawia, że założenie kontynuacji działalności nie jest już uzasadnione, w związku z czym spółka na dzień poprzedzający zobowiązana jest dokonać wyceny bilansowej zgodnie z art. 29 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym artykułem spółka jest obowiązana utworzyć rezerwę na przewidywane dodatkowe koszty i straty spowodowane zaniechaniem lub utratą zdolności do kontynuowania działalności. Przy tworzeniu takiej rezerwy należy uwzględnić wszelkie koszty, które przewidujemy ponieść w związku z upadłością likwidacyjną. Istotne jest, aby rezerwa była dokonana na podstawie uwiarygodnionych szacunków.
Koszty, które należy rozpoznać, można podzielić na koszty: osobowe, archiwizacji i wywozu dokumentacji spółki, prawne i administracyjne oraz koszty i kary związane z zerwaniem kontraktów. Koszty osobowe związane są przede wszystkim z koniecznością rozwiązania umów o pracę i wypłaty odpraw. W rezerwie spółka powinna ująć również ekwiwalent za niewykorzystane urlopy oraz inne należne świadczenia pracownicze. Należy pamiętać, że tak skalkulowane koszty powinny być powiększone o koszty ubezpieczeń społecznych płaconych przez pracodawcę.
Koszty i kary związane z zerwaniem kontraktów zależą od szczegółowych zapisów w tych kontraktach, ale najczęściej są to różnego rodzaju odszkodowania i kary umowne. Kontrakty mogą dotyczyć świadczenia usług na rzecz spółki, stałych dostaw, użytkowania oprogramowania, umów leasingu samochodów, leasingu lub wynajmu sprzętu czy maszyn.
Z drugiej strony koszty mogą powstawać w związku z zerwaniem kontraktów, w których spółka jest stroną sprzedającą. Jeśli kary są negocjowane, należy ująć je w takiej wysokości, w jakiej wypłata jest uprawdopodobniona.
Jednym z najczęściej występujących kosztów zerwania kontraktu są kary związane z przedterminową rezygnacją z najmu lokalu, dodatkowo często w umowach najmu są ujęte paragrafy, w których zobowiązuje się wynajmującego do przywrócenia lokalu do stanu pierwotnego. W takiej sytuacji spółka musi w ramach rezerwy wyliczyć ewentualne wydatki na remont, demontaż ścianek, wywóz mebli etc.
Kolejnym rodzajem kosztów, które powinny być ujęte w rezerwie, jest archiwizacja i wywóz dokumentacji. Taki obowiązek wynika między innymi z art. 76 ustawy o rachunkowości.
Należy pamiętać, że powyższa lista kosztów nie jest zamknięta i zależy od specyfiki działalności spółki. Należy je oszacować na podstawie preliminarza wydatków, który syndyk zgodnie z art. 306 prawa upadłościowego i naprawczego składa sędziemu komisarzowi.
Ponadto w trakcie trwania postępowania upadłościowego mogą pojawiać się nowe okoliczności, w wyniku których spółka będzie musiała zweryfikować dotychczasową rezerwę i ją uaktualnić. Na dzień poprzedzający postawienie spółki w stan upadłości rezerwa, podobnie jak różnice z wyceny aktywów i zobowiązań zgodnie z art. 29 ustawy o rachunkowości, powinna być zaksięgowana w korespondencji z kapitałem z aktualizacji wyceny.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

EXCO A2A Polska

EXCO A2A Polska (www.exco.pl) jest polską filią Grupy EXCO (www.exco.fr) France, sieci niezależnych biur działających w zakresie audytu, ekspertyz księgowych oraz doradztwa.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od ksiegowosc.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK