| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Rabaty w księgach rachunkowych

Rabaty w księgach rachunkowych

Konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz świadczące usługi do stosowania różnych działań w walce o klientów i zwiększenie sprzedaży. Przyznawanie rabatów, opustów i premii jest jednym z podstawowych elementów strategii cenowej, której celem jest doprowadzenie do wzrostu sprzedaży, a także do zwiększenia zysków i rozwoju firmy. Wszelkiego rodzaju obniżki cenowe stosuje się w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Prawidłowo skalkulowane opusty i inne formy strategii cenowej powinny przyczyniać się do wzrostu zysku, w myśl zasady, że duża sprzedaż, a nie wysokie jednostkowe ceny, jest podstawą sukcesu. Niektóre z form zachęty cenowej mogą mieć także na celu zmniejszenie ryzyka powstawania należności nieściągalnych.

Zmiana stawki podatkowej pomiędzy dniem sprzedaży a udzielenia rabatu
Nie można wykluczyć sytuacji, w której pomiędzy dniem wystawienia faktury pierwotnej oraz faktury korygującej nastąpiła zmiana stawki opodatkowania. Problem ten przykładowo mógł się pojawić przy świadczeniach usług naukowo-badawczych wyłączonych z dniem 1 stycznia 2006 r. ze zwolnienia z VAT.
W takiej sytuacji należy uznać, że decydujący jest moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży, którego dana korekta dotyczy. Zastosowanie powinny znaleźć stawki obowiązujące w dniu dokonania pierwotnej sprzedaży, ponieważ nie jest to sprzedaż, lecz korekta sprzedaży wcześniejszej. W podobny sposób wyjaśniały tę kwestię organy podatkowe, m.in. Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej, w odpowiedzi z 20 września 2005 r. (nr PP/443-77/05), w której możemy przeczytać: "(...) Zgodnie z podstawową zasadą - obecnie określoną w art. 19 ust. 1 „nowej” ustawy o podatku od towarów i usług - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przyjmując tę ogólną zasadę, w wystawionej fakturze VAT należy wykazać sprzedaż opodatkowaną stawką właściwą w chwili wydania towaru lub wykonania usługi, ewentualnie - jeżeli obowiązek podatkowy związany jest z dokonaniem zapłaty - w momencie uregulowania należności.
Analogicznie, w wystawionej fakturze korygującej należy zastosować stawkę podatkową, która obowiązywała w dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy wynikający z pierwotnej faktury. Podatnik nie dokumentuje bowiem w ten sposób wykonania nowej czynności podlegającej opodatkowaniu, lecz koryguje wcześniejszą transakcję (...) ze względu na: udzielone rabaty (...). W przypadku gdy nastąpi zmiana stawki podatkowej, należy stosować ją przy sprzedaży od dnia jej wprowadzenia."
Rabat od sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie rejestrującej
Nie w każdym przypadku sprzedaży fakt ten jest dokumentowany fakturą VAT. Udzielenie opustu może również dotyczyć tzw. konsumentów, tj. osób nieprowadzących działalności gospodarczej. W praktyce problem udzielenia tym osobom opustów post factum może dotyczyć reklamacji jakościowych.
Pamięć kasy rejestrującej nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej, dlatego też korekta sprzedaży i VAT musi być dokonywana za pomocą innych dokumentów niż paragon z kasy fiskalnej. Niestety, żadne przepisy nie określają, jakie to powinny być dokumenty.
W sprawie tej wypowiedział się m.in. Urząd Skarbowy w Gorzowie Wielkopolskim, w piśmie z 21 stycznia 2003 r. (nr II 443/185/02): "(...) korekta sprzedaży udokumentowanej paragonem z kasy rejestrującej możliwa jest jedynie przed wydrukiem paragonu, czyli przed zapisaniem danych w pamięci fiskalnej."
Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może skorygować obrotu zaewidencjonowanego w kasie (drukarce) rejestrującej, ponieważ nie można „zminusować” obrotów z pamięci kasy po zakończeniu transakcji. Korekta taka musi być dokonana za pomocą innych urządzeń księgowych. W takim przypadku należałoby prowadzić tzw. ewidencję korekt, w której podatnik powinien opisywać wszelkie zdarzenia związane z korektą obrotu, np. błąd kasjera, udzielone rabaty, zwroty towarów. Ewidencja taka nie ma określonego wzoru, ale wskazane jest, aby zawierała co najmniej dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty, a przede wszystkim oryginał paragonu dokumentującego sprzedaż, która ma być przedmiotem korekty. Ewidencja korekt jest podstawą do obniżenia obrotów i podatku należnego wynikającego z raportów dziennych w deklaracjach VAT za dany miesiąc.
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Liberty Direct

Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »