| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Rabaty w księgach rachunkowych

Rabaty w księgach rachunkowych

Konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz świadczące usługi do stosowania różnych działań w walce o klientów i zwiększenie sprzedaży. Przyznawanie rabatów, opustów i premii jest jednym z podstawowych elementów strategii cenowej, której celem jest doprowadzenie do wzrostu sprzedaży, a także do zwiększenia zysków i rozwoju firmy. Wszelkiego rodzaju obniżki cenowe stosuje się w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Prawidłowo skalkulowane opusty i inne formy strategii cenowej powinny przyczyniać się do wzrostu zysku, w myśl zasady, że duża sprzedaż, a nie wysokie jednostkowe ceny, jest podstawą sukcesu. Niektóre z form zachęty cenowej mogą mieć także na celu zmniejszenie ryzyka powstawania należności nieściągalnych.

Zmiana stawki podatkowej pomiędzy dniem sprzedaży a udzielenia rabatu
Nie można wykluczyć sytuacji, w której pomiędzy dniem wystawienia faktury pierwotnej oraz faktury korygującej nastąpiła zmiana stawki opodatkowania. Problem ten przykładowo mógł się pojawić przy świadczeniach usług naukowo-badawczych wyłączonych z dniem 1 stycznia 2006 r. ze zwolnienia z VAT.
W takiej sytuacji należy uznać, że decydujący jest moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży, którego dana korekta dotyczy. Zastosowanie powinny znaleźć stawki obowiązujące w dniu dokonania pierwotnej sprzedaży, ponieważ nie jest to sprzedaż, lecz korekta sprzedaży wcześniejszej. W podobny sposób wyjaśniały tę kwestię organy podatkowe, m.in. Urząd Skarbowy w Białej Podlaskiej, w odpowiedzi z 20 września 2005 r. (nr PP/443-77/05), w której możemy przeczytać: "(...) Zgodnie z podstawową zasadą - obecnie określoną w art. 19 ust. 1 „nowej” ustawy o podatku od towarów i usług - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. Przyjmując tę ogólną zasadę, w wystawionej fakturze VAT należy wykazać sprzedaż opodatkowaną stawką właściwą w chwili wydania towaru lub wykonania usługi, ewentualnie - jeżeli obowiązek podatkowy związany jest z dokonaniem zapłaty - w momencie uregulowania należności.
Analogicznie, w wystawionej fakturze korygującej należy zastosować stawkę podatkową, która obowiązywała w dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy wynikający z pierwotnej faktury. Podatnik nie dokumentuje bowiem w ten sposób wykonania nowej czynności podlegającej opodatkowaniu, lecz koryguje wcześniejszą transakcję (...) ze względu na: udzielone rabaty (...). W przypadku gdy nastąpi zmiana stawki podatkowej, należy stosować ją przy sprzedaży od dnia jej wprowadzenia."
Rabat od sprzedaży zaewidencjonowanej w kasie rejestrującej
Nie w każdym przypadku sprzedaży fakt ten jest dokumentowany fakturą VAT. Udzielenie opustu może również dotyczyć tzw. konsumentów, tj. osób nieprowadzących działalności gospodarczej. W praktyce problem udzielenia tym osobom opustów post factum może dotyczyć reklamacji jakościowych.
Pamięć kasy rejestrującej nie pozwala na korektę danych zapisanych w pamięci fiskalnej, dlatego też korekta sprzedaży i VAT musi być dokonywana za pomocą innych dokumentów niż paragon z kasy fiskalnej. Niestety, żadne przepisy nie określają, jakie to powinny być dokumenty.
W sprawie tej wypowiedział się m.in. Urząd Skarbowy w Gorzowie Wielkopolskim, w piśmie z 21 stycznia 2003 r. (nr II 443/185/02): "(...) korekta sprzedaży udokumentowanej paragonem z kasy rejestrującej możliwa jest jedynie przed wydrukiem paragonu, czyli przed zapisaniem danych w pamięci fiskalnej."
Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może skorygować obrotu zaewidencjonowanego w kasie (drukarce) rejestrującej, ponieważ nie można „zminusować” obrotów z pamięci kasy po zakończeniu transakcji. Korekta taka musi być dokonana za pomocą innych urządzeń księgowych. W takim przypadku należałoby prowadzić tzw. ewidencję korekt, w której podatnik powinien opisywać wszelkie zdarzenia związane z korektą obrotu, np. błąd kasjera, udzielone rabaty, zwroty towarów. Ewidencja taka nie ma określonego wzoru, ale wskazane jest, aby zawierała co najmniej dane niezbędne do ustalenia przyczyn zaistniałej korekty, a przede wszystkim oryginał paragonu dokumentującego sprzedaż, która ma być przedmiotem korekty. Ewidencja korekt jest podstawą do obniżenia obrotów i podatku należnego wynikającego z raportów dziennych w deklaracjach VAT za dany miesiąc.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Magda Słomska

Kancelaria zajmująca się kompleksową obsługą przedsiębiorców i pracodawców oraz prowadzeniem postępowań sądowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »