| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Rabaty w księgach rachunkowych

Rabaty w księgach rachunkowych

Konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz świadczące usługi do stosowania różnych działań w walce o klientów i zwiększenie sprzedaży. Przyznawanie rabatów, opustów i premii jest jednym z podstawowych elementów strategii cenowej, której celem jest doprowadzenie do wzrostu sprzedaży, a także do zwiększenia zysków i rozwoju firmy. Wszelkiego rodzaju obniżki cenowe stosuje się w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Prawidłowo skalkulowane opusty i inne formy strategii cenowej powinny przyczyniać się do wzrostu zysku, w myśl zasady, że duża sprzedaż, a nie wysokie jednostkowe ceny, jest podstawą sukcesu. Niektóre z form zachęty cenowej mogą mieć także na celu zmniejszenie ryzyka powstawania należności nieściągalnych.

Skutki udzielenia fakultatywnego rabatu cenowego
Udzielenie przez sprzedającego opustu dla zrealizowanej wcześniej sprzedaży, wymagające wystawienia faktury korygującej, powoduje nie tylko skutki w zakresie VAT (należnego), ale także zmniejszenie przychodu, wpływającego na podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym u sprzedawcy.
W przypadku zmniejszenia ceny i wartości sprzedaży w stosunku do zrealizowanej uprzednio transakcji wymagane jest także odnotowanie tego w księgach rachunkowych, ponieważ nastąpiło zmniejszenie przychodów oraz należności. W wypadku wcześniejszego otrzymania zapłaty powstanie nadpłata i zobowiązanie wobec nabywcy, któremu przyznany został rabat.
W takim przypadku powstaje również pytanie, pod jaką datą dostawca powinien skorygować przychód, a nabywca koszt usługi lub wartość zakupionego towaru.
Bez wątpienia, udzielenie rabatu, bonifikaty bądź skonta wpływa na wysokość osiągniętych przychodów u sprzedającego oraz na wysokość kosztów uzyskania przychodów u kupującego. Omawiając skutki podatkowe, występujące w przypadku udzielenia rabatu cenowego, należy przywołać art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
Z treści tych przepisów wynika, że przychody z działalności gospodarczej stanowią także kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jeżeli natomiast sprzedający udzieli rabatu w odniesieniu do wcześniejszej sprzedaży, z której przychód został już wykazany, może powstać pytanie, czy należy dokonać zmniejszenia przychodów za miesiąc udzielenia (realizacji) rabatu czy za miesiąc, w którym został ujęty przychód ze sprzedaży, objętej późniejszą bonifikatą.
Zwolennicy drugiego rozwiązania podnoszą argument, że rabatem objęta została sprzedaż, z której przychód został osiągnięty, i to ten właśnie przychód, a nie inne, późniejsze przychody, powinien zostać zmniejszony.
Pogląd ten nie wydaje się słuszny. Co prawda, ustawodawca nie wskazał, że w takim przypadku chodzi jedynie o bonifikaty lub skonta przyznane nabywcy przed lub w chwili sprzedaży, jednak przyjęcie tezy, że przyznanie rabatu w przyszłości, np. po zgłoszeniu reklamacji uzasadniającej obniżenie ceny lub w wyniku późniejszych negocjacji albo zrealizowania się ustalonego wcześniej warunku, powinno zmniejszyć uzyskany wcześniej przychód, nie wydaje się rozwiązaniem racjonalnym. W takim przypadku powstawałaby konieczność korygowania wcześniejszych deklaracji lub nawet zeznań rocznych (in minus), a takie korekty powinny być składane w przypadku popełnienia przez podatnika błędów. O tym nie powinno być jednak mowy, skoro decyzja o przyznaniu opustu została podjęta już po złożeniu deklaracji, w której został wykazany przychód w prawidłowej wysokości.
Należy założyć, że podatnik udzielający opustu po sprzedaży powinien dokonać zmniejszenia przychodów za miesiąc, w którym rabat został przyznany. Wynika to z faktu, iż sprzedawca wcześniej nie mógł wiedzieć, czy udzieli opustu oraz czy odbiorca towaru z rabatu tego skorzysta. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest m.in. pismo Ministerstwa Finansów z 29 października 1996 r. (nr PO 4/AS-722-759/96). Z treści pisma wynika, że nie zachodzi w takim przypadku konieczność korekty przychodów wstecz.
Bez znaczenia wydaje się również, czy udzielone rabaty dotyczą sprzedaży dokonanej w miesiącu poprzednim czy w miesiącach jeszcze wcześniejszych oraz czy towary zostały przez nabywcę sprzedane. Przykładowo, jeżeli udzielenie bonifikaty, w odniesieniu do towaru sprzedanego w lutym, miało miejsce w sierpniu, wówczas podatnik powinien dokonać pomniejszenia przychodów w tym miesiącu, w którym rabat został udzielony, tj. w sierpniu.
Reasumując, w momencie sprzedaży towaru podatnik powinien zaliczyć do przychodów kwotę należności (bez VAT), zaś w przypadku udzielenia bonifikaty pomniejszyć przychód o kwotę rabatu. Zmniejszenia przychodów udzielający powinien dokonać w chwili realizacji rabatu.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Nazim

Interim manager, ekonomista, bankowiec, finansista, księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »