| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Rabaty w księgach rachunkowych

Rabaty w księgach rachunkowych

Konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz świadczące usługi do stosowania różnych działań w walce o klientów i zwiększenie sprzedaży. Przyznawanie rabatów, opustów i premii jest jednym z podstawowych elementów strategii cenowej, której celem jest doprowadzenie do wzrostu sprzedaży, a także do zwiększenia zysków i rozwoju firmy. Wszelkiego rodzaju obniżki cenowe stosuje się w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Prawidłowo skalkulowane opusty i inne formy strategii cenowej powinny przyczyniać się do wzrostu zysku, w myśl zasady, że duża sprzedaż, a nie wysokie jednostkowe ceny, jest podstawą sukcesu. Niektóre z form zachęty cenowej mogą mieć także na celu zmniejszenie ryzyka powstawania należności nieściągalnych.

Rabaty udzielane odbiorcom zagranicznym
W przypadku zwrotu towarów, a także udzielenia kontrahentowi zagranicznego rabatu o charakterze fakultatywnym lub obowiązkowym polski dostawca powinien skorygować przychód oraz podstawę opodatkowania VAT (obrót) analogicznie jak w przypadku sprzedaży krajowej.
Ustawodawca nakazuje bowiem zmniejszyć obrót m.in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont), co wynika z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.
W takim przypadku dostawca wystawia również fakturę korygującą, co wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Sprzedawca wystawiający fakturę korygującą zobowiązany jest przed zmniejszeniem podatku należnego posiadać potwierdzenie jej odbioru przez nabywcę. Jednak, korygując eksport, dostawę wewnątrzwspólnotową lub dostawę, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, podatnik polski nie jest zobowiązany do posiadania dokumentu potwierdzającego odbiór faktury korygującej. Jest to uzasadnione tym, że zarówno w eksporcie, jak i w wewnątrzwspólnotowej dostawie stawka podatku wynosi 0%, nie ma więc potrzeby korygowania VAT.
W każdym z tych przypadków podatnik zmniejsza obrót bezpośrednio po wystawieniu faktury korygującej, bez względu na to, kiedy dotrze ona do odbiorcy.
Jednak i w takim przypadku może powstać pewien problem, ponieważ wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, którą jest wywóz towarów z terytorium RP na terytorium innego państwa członkowskiego w wykonaniu czynności opodatkowanych, korzysta ze stawki VAT w wysokości 0%, jeśli zostaną spełnione określone wymogi, a mianowicie:
- dostawa dokonywana jest na rzecz podmiotu posiadającego status podatnika VAT UE w innym państwie członkowskim,
- towary opuszczą kraj, z którego są wysyłane, a dostawca posiada dowody świadczące o tym, że towary opuściły terytorium kraju (dotarły do odbiorcy),
- dostawca i nabywca posługują się ważnym numerem VAT UE.
Jeżeli warunek dotyczący udokumentowania dostawy, jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, nie zostanie spełniony do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym wystąpił obowiązek podatkowy, podatnik będzie zobowiązany do wykazania tej dostawy jako dostawy krajowej, aż do czasu otrzymania potwierdzenia.
Otrzymanie wymaganej dokumentacji, potwierdzającej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) w okresie późniejszym, z mocy art. 42 ust. 13 ustawy o VAT będzie uprawniać podatnika do dokonania korekty deklaracji i informacji podsumowującej za okres, w którym ta sprzedaż krajowa została uprzednio wykazana.
Zbliżona sytuacja może mieć miejsce w przypadku eksportu. Także w przypadku eksportu bezpośredniego (kiedy wywozu dokonuje sprzedawca), aby zastosować stawkę 0%, niezbędne jest posiadanie przez podatnika, przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty (art. 41 ust. 6 tej ustawy).
Jeżeli podatnik nie posiada tego potwierdzenia, może wykazać sprzedaż eksportową w rozliczeniu za miesiąc następny, pod warunkiem posiadania dokumentu potwierdzającego wywóz towaru przed złożeniem deklaracji za ten drugi miesiąc. W razie gdyby podatnik nie otrzymał dokumentu również w tym drugim terminie, zastosowanie mają stawki krajowe. Otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz w terminie późniejszym uprawnia podatnika do skorygowania rozliczenia za miesiąc, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Trzeba to mieć na uwadze, ponieważ przy udzielaniu rabatu może powstać sytuacja, że rabat zostanie udzielony, natomiast spółka będzie musiała opodatkować dostawę (przejściowo) stawką właściwą dla dostawy krajowej.
Opodatkowując dostawę według stawki krajowej, w przypadku nieotrzymania dokumentów na czas, kwotę należną należy traktować jako kwotę brutto, tj. zawierającą podatek należny, który oblicza się rachunkiem „w stu”.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Magda Słomska

Kancelaria zajmująca się kompleksową obsługą przedsiębiorców i pracodawców oraz prowadzeniem postępowań sądowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »