| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Rabaty w księgach rachunkowych

Rabaty w księgach rachunkowych

Konkurencja na rynku zmusza przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz świadczące usługi do stosowania różnych działań w walce o klientów i zwiększenie sprzedaży. Przyznawanie rabatów, opustów i premii jest jednym z podstawowych elementów strategii cenowej, której celem jest doprowadzenie do wzrostu sprzedaży, a także do zwiększenia zysków i rozwoju firmy. Wszelkiego rodzaju obniżki cenowe stosuje się w celu zwiększenia wielkości sprzedaży. Prawidłowo skalkulowane opusty i inne formy strategii cenowej powinny przyczyniać się do wzrostu zysku, w myśl zasady, że duża sprzedaż, a nie wysokie jednostkowe ceny, jest podstawą sukcesu. Niektóre z form zachęty cenowej mogą mieć także na celu zmniejszenie ryzyka powstawania należności nieściągalnych.

Rozliczenie skonta uzyskanego przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru
Zdarza się, że spółki nabywające od dostawców unijnych towary lub materiały do produkcji, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia uzyskują, w przypadku dokonania płatności w ściśle określonym terminie, skonto będące formą opustu w stosunku do podstawowej ceny towaru.
W momencie wydania towaru dostawcy wystawiają faktury VAT, na których wykazywana jest kwota skonta, przysługującego z tytułu realizacji wcześniejszej płatności (data wcześniejszej płatności jest także zazwyczaj wykazywana na fakturze).
Zazwyczaj dostawcy, jeżeli odbiorca skorzysta z możliwości obniżenia ceny przez dokonanie płatności zmniejszonej o udzielone skonto, w określonym na fakturze terminie - nie wystawiają dodatkowo żadnego dokumentu potwierdzającego fakt udzielenia skonta. W takim przypadku obniżka ceny z tytułu udzielonego rabatu nie jest dokumentowana przez dostawcę fakturą korygującą, lecz wynika jedynie z pierwotnej faktury, która określa wartość skonta, i terminu zapłaty warunkującego jego uzyskanie. W takich przypadkach mogą jednak powstać wątpliwości:
- czy uzyskiwane skonta stanowią zmniejszenie obrotu,
- w jaki sposób należy rozliczać i dokumentować fakt uzyskania skonta od dostawcy towarów w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia, jeżeli dostawca nie wystawi faktury korygującej, dokumentującej skonto,
- jaki kurs przeliczeniowy należy przyjąć przy ustalaniu wartości udzielonego skonta.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów nabywca, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, wystawia fakturę wewnętrzną, wpisując w niej kwotę (jako podstawę opodatkowania), jaką jest obowiązany zapłacić. O przesłankach zastosowania skonta można mówić dopiero po dokonaniu zapłaty przez nabywcę w ściśle określonym terminie wskazanym na fakturze. W związku z tym obrót z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy zmniejszyć w miesiącu dokonania płatności uprawniającej do skonta i rozliczyć w miesiącu udzielenia skonta. Do wystawionej wcześniej faktury wewnętrznej podatnik wystawia fakturę korygującą niezależnie od tego, czy kontrahent wystawi rachunek korygujący.
Rabaty towarowe, sprzedaż premiowa, bony premiowe i premie pieniężne
Obecnie coraz częściej spotkać się można, nie tylko przy sprzedaży detalicznej, ze zjawiskami określanymi mianem „sprzedaży premiowej” lub „rabatu towarowego”.
Stosowane są także inne formy uatrakcyjnienia sprzedaży, np. sprzedaż zestawów po cenie podstawowego artykułu, wydawanie bonów uprawniających do zakupu towarów po obniżonej cenie, premie pieniężne, wypłacane odbiorcom w przypadku dokonania określonych w umowie zakupów itp.
Chociaż cel tych form oddziaływania, zmierzającego do przyciągnięcia nabywcy, jest zbieżny, to jednak istota zjawisk jest inna. W jednym przypadku nabywca kupuje po niższej cenie pewną ilość towaru, w innych natomiast otrzymuje dodatkową ilość towaru innego rodzaju, uprawnienie do zakupu określonych towarów po korzystniejszej cenie bądź nawet wypłatę (nagrodę) pieniężną.
Rabat towarowy polega na tym, że nabywca, kupując określoną ilość towaru lub też towar o określonej wartości, otrzymuje dodatkowo nieodpłatnie pewną ilość towaru. Charakterystyczną cechą tego typu promocji jest to, że nabywca gratisowo otrzymuje ten sam rodzaj towaru, który jest przedmiotem umowy kupna-sprzedaży.
Podobną formą strategii marketingowo-cenowej jest sprzedaż premiowa, polegająca na tym, że przy nabyciu określonego towaru lub pewnej ilości towaru nabywca otrzymuje nagrodę (premię) w postaci towaru lub usługi, za które już nie płaci. W przypadku tego typu promocji sprzedawca bezpłatnie dodaje nabywcy towar (lub usługę) inny niż ten, za który nabywca płaci. Ta forma promocji stosowana jest przeważnie w sprzedaży detalicznej, gdzie np. nabywca określonej lodówki otrzymuje gratis „tyle puszek coca-coli, ile można zmieścić w lodówce”, albo kupując perski dywan, dostaje bezpłatnie odkurzacz.
Również premia, w postaci innego towaru, przysługuje każdemu klientowi po spełnieniu ustalonych warunków zakupu, np. konkretnego towaru albo towaru o ustalonej wartości, albo skorzystania z określonej usługi. Nagrodą nie są towary lub usługi będące przedmiotem transakcji, jak w przypadku rabatu towarowego. Sprzedaż premiowa ma także zachęcić do zakupu i też nie jest reklamą.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Roman Przasnyski

Główny analityk Gold Finance.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »