| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > O czym powinien pamiętać importer i eksporter towarów

O czym powinien pamiętać importer i eksporter towarów

Podmioty dokonujące obrotu towarowego z zagranicą powinny zaplanować swoje operacje importowe i eksportowe oraz wziąć pod uwagę zmiany wynikające z przepisów celnych. W 2007 roku najważniejsze z nich wynikają z modernizacji Wspólnotowego Kodeksu Celnego oraz zmian w klasyfikacji taryfowej towarów będących konsekwencją modyfikacji systemu zharmonizowanego HS. Do innych, równie ważnych, kwestii należy zaliczyć możliwość korzystania z zawieszeń poboru ceł i kontyngentów taryfowych. Warto także zwrócić uwagę na wprowadzenie nowego wzoru formularza SAD.

Dokumentacja pochodzenia
Pochodzenie niepreferencyjne z reguły nie musi być dokumentowane. Jeśli jest to wymagane, co do zasady, stosowany jest wzór dokumentu ustalony w kraju wywozu, jeśli został on wystawiony przez właściwy urząd, zawiera wszystkie niezbędne dane do zidentyfikowania danego towaru i jednoznacznie stwierdza, że towar pochodzi z określonego kraju. Warto jednak wiedzieć, że władze mogą żądać dalszych dowodów. Ponadto, w przywozie do UE tekstyliów kontyngentowanych czy też wybranych produktów rolnych konieczne będzie uzyskanie szczególnego dowodu pochodzenia. Podobnie dla towarów wywożonych z UE również przewidziano wzór świadectwa pochodzenia - jest on określony w załączniku 12 do Przepisów Wykonawczych do Wspólnotowego Kodeksu Celnego.
Jeśli chodzi o pochodzenie preferencyjne, udokumentowanie go jest konieczne. Do tego celu stosuje się: świadectwo przewozowe EUR 1, świadectwo pochodzenia na formularzu A lub deklarację o pochodzeniu na fakturze. Warto wiedzieć, że istnieje możliwość złożenia takiego świadectwa po dopuszczeniu towaru do obrotu i wnioskowanie o zwrot zapłaconego uprzednio cła lub jego umorzenie, jeśli nie zostało jeszcze zapłacone.
Stosowanie kumulacji
Przy obu rodzajach pochodzenia, i preferencyjnego, i niepreferencyjnego, dopuszczalna jest kumulacja pochodzenia. Z jednej strony może ona polegać na użyciu towarów pochodzenia wspólnotowego przy wytwarzaniu towaru w państwie będącym stroną umowy, aby nabrały one tamtejszego pochodzenia. Z drugiej strony, kumulacja może polegać na użyciu towarów z kraju trzeciego przy wytwarzaniu towarów mającym miejsce w UE. Co do zasady, aby kumulacja była możliwa towary muszą pozostawać w strefie preferencji. Taka kumulacja w pełnym zakresie, tj. uznająca wszystkie procesy obróbki i pochodzenia przeprowadzone w danej strefie preferencji, niezależnie od pochodzenia materiałów, jest przewidziana, m.in. pomiędzy UE i krajami EFTA oraz Turcją.
Zawieszenie poboru cła
Zawieszenie poboru ceł pozwala obniżyć stawkę celną nawet do 0 proc. Zawieszenia przeznaczone są przede wszystkim dla firm produkujących na terenie Unii Europejskiej, które w swojej produkcji chcą wykorzystywać surowce i komponenty nieprodukowane w Unii Europejskiej albo niedostępne w wystarczającej ilości lub jakości.
Zakres towarowy ustanawianych zawieszeń poboru ceł ustalany jest na podstawie wniosków składanych przez producentów, izby gospodarcze oraz propozycje ministerstw odpowiedzialnych za politykę gospodarczą z poszczególnych krajów członkowskich.
Złożone wnioski są najpierw analizowane na szczeblu krajowym pod kątem i formalnej zgodności, a po weryfikacji są przesyłane do Komisji Europejskiej do dalszych prac. Wszystkie wnioski są rozpatrywane z punktu widzenia klasyfikacji taryfowej, charakterystyki towaru oraz tego, czy można uzyskać na terenie Unii Europejskiej substytut wnioskowanego towaru.
Podczas analizy substytucyjności produktów wspólnotowych i importowanych badane są: właściwości chemiczno-fizyczne, wymagania jakościowe, planowane przeznaczenie, sposób działania, bieżąca lub przyszła dostępność na rynku.
Cała procedura rozpatrywania wniosków trwa około 12 miesięcy, dlatego wnioski o zawieszenie poboru ceł powinny być składane z dużym wyprzedzeniem. Na przykład zawieszenie poboru ceł wnioskowane w styczniu 2007 r. będzie ewentualnie mogło wejść w życie od 1 stycznia 2008 r.
Pomimo tak długiej procedury, pocieszające jest jednak to, że Komisja Europejska ustanawia z reguły zawieszenia na okres około trzech, pięciu lat.
reklama

Źródło:

INFOR

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »