| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > O czym powinien pamiętać importer i eksporter towarów

O czym powinien pamiętać importer i eksporter towarów

Podmioty dokonujące obrotu towarowego z zagranicą powinny zaplanować swoje operacje importowe i eksportowe oraz wziąć pod uwagę zmiany wynikające z przepisów celnych. W 2007 roku najważniejsze z nich wynikają z modernizacji Wspólnotowego Kodeksu Celnego oraz zmian w klasyfikacji taryfowej towarów będących konsekwencją modyfikacji systemu zharmonizowanego HS. Do innych, równie ważnych, kwestii należy zaliczyć możliwość korzystania z zawieszeń poboru ceł i kontyngentów taryfowych. Warto także zwrócić uwagę na wprowadzenie nowego wzoru formularza SAD.

Dokumentacja pochodzenia
Pochodzenie niepreferencyjne z reguły nie musi być dokumentowane. Jeśli jest to wymagane, co do zasady, stosowany jest wzór dokumentu ustalony w kraju wywozu, jeśli został on wystawiony przez właściwy urząd, zawiera wszystkie niezbędne dane do zidentyfikowania danego towaru i jednoznacznie stwierdza, że towar pochodzi z określonego kraju. Warto jednak wiedzieć, że władze mogą żądać dalszych dowodów. Ponadto, w przywozie do UE tekstyliów kontyngentowanych czy też wybranych produktów rolnych konieczne będzie uzyskanie szczególnego dowodu pochodzenia. Podobnie dla towarów wywożonych z UE również przewidziano wzór świadectwa pochodzenia - jest on określony w załączniku 12 do Przepisów Wykonawczych do Wspólnotowego Kodeksu Celnego.
Jeśli chodzi o pochodzenie preferencyjne, udokumentowanie go jest konieczne. Do tego celu stosuje się: świadectwo przewozowe EUR 1, świadectwo pochodzenia na formularzu A lub deklarację o pochodzeniu na fakturze. Warto wiedzieć, że istnieje możliwość złożenia takiego świadectwa po dopuszczeniu towaru do obrotu i wnioskowanie o zwrot zapłaconego uprzednio cła lub jego umorzenie, jeśli nie zostało jeszcze zapłacone.
Stosowanie kumulacji
Przy obu rodzajach pochodzenia, i preferencyjnego, i niepreferencyjnego, dopuszczalna jest kumulacja pochodzenia. Z jednej strony może ona polegać na użyciu towarów pochodzenia wspólnotowego przy wytwarzaniu towaru w państwie będącym stroną umowy, aby nabrały one tamtejszego pochodzenia. Z drugiej strony, kumulacja może polegać na użyciu towarów z kraju trzeciego przy wytwarzaniu towarów mającym miejsce w UE. Co do zasady, aby kumulacja była możliwa towary muszą pozostawać w strefie preferencji. Taka kumulacja w pełnym zakresie, tj. uznająca wszystkie procesy obróbki i pochodzenia przeprowadzone w danej strefie preferencji, niezależnie od pochodzenia materiałów, jest przewidziana, m.in. pomiędzy UE i krajami EFTA oraz Turcją.
Zawieszenie poboru cła
Zawieszenie poboru ceł pozwala obniżyć stawkę celną nawet do 0 proc. Zawieszenia przeznaczone są przede wszystkim dla firm produkujących na terenie Unii Europejskiej, które w swojej produkcji chcą wykorzystywać surowce i komponenty nieprodukowane w Unii Europejskiej albo niedostępne w wystarczającej ilości lub jakości.
Zakres towarowy ustanawianych zawieszeń poboru ceł ustalany jest na podstawie wniosków składanych przez producentów, izby gospodarcze oraz propozycje ministerstw odpowiedzialnych za politykę gospodarczą z poszczególnych krajów członkowskich.
Złożone wnioski są najpierw analizowane na szczeblu krajowym pod kątem i formalnej zgodności, a po weryfikacji są przesyłane do Komisji Europejskiej do dalszych prac. Wszystkie wnioski są rozpatrywane z punktu widzenia klasyfikacji taryfowej, charakterystyki towaru oraz tego, czy można uzyskać na terenie Unii Europejskiej substytut wnioskowanego towaru.
Podczas analizy substytucyjności produktów wspólnotowych i importowanych badane są: właściwości chemiczno-fizyczne, wymagania jakościowe, planowane przeznaczenie, sposób działania, bieżąca lub przyszła dostępność na rynku.
Cała procedura rozpatrywania wniosków trwa około 12 miesięcy, dlatego wnioski o zawieszenie poboru ceł powinny być składane z dużym wyprzedzeniem. Na przykład zawieszenie poboru ceł wnioskowane w styczniu 2007 r. będzie ewentualnie mogło wejść w życie od 1 stycznia 2008 r.
Pomimo tak długiej procedury, pocieszające jest jednak to, że Komisja Europejska ustanawia z reguły zawieszenia na okres około trzech, pięciu lat.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »