| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Koszty najczęściej kwestionowane przez urzędników

Koszty najczęściej kwestionowane przez urzędników

Im wyższe koszty generuje firma, tym niższy podatek może zapłacić. Niestety, sytuacje takie interesują fiskusa, który sprawdza rozliczenia firmy i nierzadko je kwestionuje. Podatnik nie musi jednak być bierny. Od niekorzystnych decyzji może się odwoływać. Wydatki zaś powinien dokumentować.

Jak weryfikować koszty
Zanim podatnik zaliczy określony wydatek do kosztów podatkowych, powinien sprawdzić, czy:
- wydatek rzeczywiście został poniesiony,
- celem poniesienia wydatku było osiągnięcie przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
- wydatek nie znajduje się w katalogu wyszczególnionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli na liście wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Wpływ szkolenia na przychody
Firma, która kieruje pracownika na szkolenie i ponosi za nie opłaty, może zaliczyć ponoszone na ten cel wydatki do kosztów uzyskania przychodów. Jeśli jednak na szkolenie kierowany jest pracownik, który wykonuje pracę np. na podstawie umowy zlecenia, wydatki takie nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Nie można też dowolnie wybierać kierunku szkoleń. Powinno ono mieć chociaż pośredni wpływ na osiągnięcie przychodów z danej działalności gospodarczej.
Dokumentowanie straty
Samo oświadczenie podatnika o poniesieniu straty nie wystarczy. Warto postarać się o odpowiednie dowody. Tymi najczęściej jest protokół zniszczenia, protokół policyjny albo protokoły szkód, potwierdzone przez straż pożarną lub instytucję ubezpieczeniową. Wystąpienie straty może potwierdzać także dokument wewnętrzny likwidacji środka trwałego (przy szkodach w składnikach majątku trwałego). Dowodem poniesienia strat mogą być też zeznania świadków czy opinie biegłych.
Wpływ niedokończonych inwestycji na VAT
Jeśli podatnik podjął decyzję o zaniechaniu inwestycji, to podatek naliczony przy zakupach związanych z tą inwestycją nie podlega odliczeniu. Oznacza to, że podatnik powinien zrobić odpowiednią korektę w zakresie rozliczeń z tytułu VAT.
Wydatki na niedokończone inwestycje
Jeśli podatnik poniósł wydatki inwestycyjne, ale inwestycja ta została zaniechana, to wydatki te nie mogą zostać uznane za koszt uzyskania przychodów.
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »