| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Poradniki > Koszty najczęściej kwestionowane przez urzędników

Koszty najczęściej kwestionowane przez urzędników

Im wyższe koszty generuje firma, tym niższy podatek może zapłacić. Niestety, sytuacje takie interesują fiskusa, który sprawdza rozliczenia firmy i nierzadko je kwestionuje. Podatnik nie musi jednak być bierny. Od niekorzystnych decyzji może się odwoływać. Wydatki zaś powinien dokumentować.

Nowe przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2007 r., zmieniły regulacje dotyczące reprezentacji i reklamy. Jednocześnie uległa zmianie ogólna definicja kosztu uzyskania przychodu. Zgodnie z ustawą o CIT, kosztem uzyskania przychodu jest każdy koszt pod warunkiem, że został poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, i nie został wymieniony w katalogu z art. 16 ustawy.
Identyczna regulacja określająca koszty uzyskania przychodu znajduje się w ustawie o PIT.
Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT (art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Oznacza to, że wydatki, które nie mają charakteru reprezentacyjnego (a np. mają charakter reklamowy) mogą być zaliczone do kosztów podatnika.
W praktyce organów skarbowych i sądowych utrwalił się pogląd, że reprezentacją są takie działania, które polegają na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z przyjmowaniem i utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów, a także wydatki na zakup upominków dla kontrahenta.
Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia 2007 roku wydatki reprezentacyjne nie mogą być zaliczone do kosztów, a w szczególności, gdy zostały poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. A contrario, jeśli wydatki te towarzyszą działaniom reklamowym, mogą być zaliczone do kosztów w całości. Na przykład podatnik zorganizował konferencję prasową dotyczącą wprowadzenia na rynek nowego produktu. Podczas prezentacji nowego produktu podawane były napoje oraz poczęstunek. Działania podejmowane przez podatnika mają na celu zareklamowanie produktu. Wydatki na zakup żywności, napojów nie mogą być więc uznane za wydatki na reklamę, więc podatnik może zaliczyć je do kosztów podatkowych bez żadnych limitów. Przykład ten pokazuje także, że wydatki dotychczas uznawane za reprezentację należy zweryfikować pod kątem nowych przepisów. W poprzednim stanie prawnym dla uproszczenia pewne wydatki były kwalifikowane jako reprezentacja, dzisiaj będziemy zastanawiać się, czy aby nie są one reklamą.
Nowe brzmienie przepisów stanowi potencjalnie tło wielu sporów z organami podatkowymi. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy element reklamy i reprezentacji występuje jednocześnie w działaniu podejmowanym przez podatnika (np. podatnik poniósł koszty wydrukowania albumu o malarstwie; na jednej ze stron albumu umieścił swoje logo i reklamę swoich produktów). Pojawia się pytanie, jak rozliczać dla celów podatkowych poniesione przez podatnika wydatki, a dokładniej: czy wydatki te stanowią koszty reklamy (zaliczany do kosztów w całości), czy też reprezentacji (od 1 stycznia 2007 r. nie uznawany za koszt podatkowy).

Renata Dłuska, radca prawny, doradca podatkowy, partner, MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy

PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
reklama

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Bush Taxi Off-Road Centre

Firma Bush Taxi to centrum sprzedaży oraz montażu profesjonalnych akcesoriów przeznaczonych do wszystkich pojazdów terenowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »